Ismét lenyomja az autóslobbi Vitézyt

2013.09.11. 11:02 Módosítva: 2013.09.11. 11:03

Már rögtön szeptember elején összecsapott a fővárosi tömegközlekedési és autóslobbi, mert a hónap első napján dugók alakultak ki Budapesten. Az iskolakezdés és a szabadságidőszak vége miatt nőtt meg a forgalom, de az áthúzódó felújítási munkák is több helyen nagy torlódásokat okoztak. A főpolgármester és a közgyűlési Jobbik-frakció a villamosoknak kedvező lámpaáthangolásokat támadta, a BKK az eddigi eredmények ellenére finomhangolásba kezd.

Szakmai és politikai hibának tartja a gépjárműforgalom szándékos lassítását, utalt a főpolgármester néhány napja arra a nagykörúti lámpa-áthangolási projektre, ami Vitézy Dávid BKK-vezér kedvenc vesszőparipája a 2010-es választások óta. Tarlós István a rengeteg autó és a dugók miatt azt kérte a BKK-tól, hogy gyorsítsa fel a lámpák összehangolását. A főpolgármester szerint a cél az, hogy a város egészében folyamatosabb legyen a forgalom. Erre egy-két hónapot kapott a BKK.

Úgy tudjuk, elsősorban a nagykörúti lámpaáthangolással volt elsősorban problémája Tarlós Istvánnak, csakúgy, mint a fővárosi közgyűlés Jobbik frakciójának. A képviselőcsoport vezetője, Losonczy Pál szerint „ki akartak szúrni” az autósokkal, amikor megszüntették a nagykörúti zöldhullámot, hogy előnyben részesítsék a villamost. Szavai szerint a Combino menetideje két perccel csökkent, miközben permanens dugók alakultak ki az egész belvárosban, mivel az autósok egérutakat próbáltak keresni.

Az autóslobbinak már régóta szúrja a szemét a nagykörúti lámpaáthangolás, a szeptember eleji dugók és a választások közeledése (a sokat hangoztatott autós szavazók) miatt a politikusok füle is nyitottabb a kérdésre. Egyelőre a vitának annyi eredménye lett, hogy a BKK „finomhangolja” a nagykörúti lámpákat, valamint racionalizálta a Petőfi hídon a közlekedést.

Lámpaáthangolás: mi, mennyi?

Összesen 52 darab jelzőlámpát programoztak át, és 16 darab közlekedési csomópontot fejlesztettek. A nagykörút vonalán 68 darab csatlakozó, keresztirányú csomópontban is szükség volt a programok módosítására.

A finomhangolás azonban biztos, hogy nem jelent teljes visszaállást. A BKK már többször kifejtette, hogy büszke a projektre: 32-ről 29-30 percre csökkent a 4-es és 6-os villamosok menetideje, a 2-3 perces menetidő-csökkenés hatására pedig változatlan számú villamossal sűrűbben jár a villamos. Ez azt jelenti, hogy a reggeli és délutáni csúcsidőben óránként 28 helyett 30 villamos közlekedik, a kapacitás 7 százalékkal megnőtt. Az eredményeken túl egy esetleges visszakozás miatt a projekt 44 millió forintos támogatását is vissza kellene fizetni az uniónak.

Növelte a nagykörúti torlódásokat, hogy szeptemberben álltak neki a Petőfi hídon az út felbontásának. Kérdésünkre a BKK sajtóosztályán azt válaszolták, hogy a Petőfi híd dilatációs szerkezetei javítására a nyári nagykörúti villamosfelújításokat követően kerülhetett sor. A munkákat azért így ütemezték, mert a villamosokkal mintegy háromszor annyian utaznak a Nagykörúton, mint autóval.

Múlt hét hétfőtől kísérleti jelleggel az autókat is ráengedik a villamosvágányokra, de csak annyit, amennyi a villamosok menetrend szerinti közlekedését nem akadályozza. Ez meggyorsította a forgalmat a BKK szerint, és már csak a régebbről megszokott mértékű dugók vannak. Az Erzsébet hídi és Ferenciek terén zajló átépítés szintén nagyon megfogja a forgalmat, de a BKK szerint a dugók ott is csökkennek majd november közepétől, amikor újra két sávot tudnak biztosítani a hídfőnél.

Hogy az autósok vagy a gyalogosok fontosabbak, már régebb óta vita tárgya a közlekedéstervezők között. A gyalogosok pártján állók azt kiáltozzák, hogy „Öld a közutat!”, míg az autósok azt, hogy „Dugó lesz, dugó!” Az utóbbi években inkább a gyalogosbarát belvárosi fejlesztések kaptak nagyobb hangsúlyt, de az autóslobbi nyomása miatt az eredeti tervek több helyen megváltoztak (például a Ferenciek terénél).

A politikusok valamiért inkább az autósoktól félnek jobban. Az tény, hogy egy nagyobb autósfelháborodás napok alatt el tud seperni egy rosszul előkészített tömegközlekedési projektet, lásd a Budaörsi út buszsávját vagy a kísérleti műdugó ötletét.