Lázár, Olimpia
-2 °C
3 °C

Megmenekülhetnek a fekete elit taxik

2013.09.17. 06:47

Egyelőre nem dőlt még el, kap-e felmentést a sárga szín alól a kizárólag fekete Mercedesekkel dolgozó taxitársaság. A közgyűlés elé kerül az ügy. Az sincs kizárva, hogy később megengedik a cégnek az eltérést az általános fix tarifától, elképzelhető, hogy drágábbak lehetnek majd.

A taxisofőrök között elterjedt és nagy felháborodást váltott ki egy félinformáció, miszerint a főpolgármester állítólag a luxustaxiknak engedélyezte, hogy ne festessék sárgára a kocsijukat, és saját tarifát használjanak. A hír alapja az lehetett, amit Tarlós István augusztus 23-án nyilatkozott az Inforádió Aréna című műsorának.

A taxisrendeletről volt szó. Tarlós az egységes sárga színről beszélve megjegyezte, hogy „a szállodákra való tekintettel” van ez a „különleges taxiszolgáltatás” a Mercedes autókkal, és felmerült, hogy ezeknél esetleg kivételt tegyenek a színekkel, és megmaradhasson az egységes fekete szín. "Ezt még meg lehet gondolni. Nem döntést mondok, csak azt mondom, hogy ezt érdemes mérlegelni” – magyarázta a főpolgármester. Később hozzátette még, hogy nem fogják büntetni ezeket a szállodai elit taxikat, amíg el nem döntik, mi legyen velük.

1289124032 135719437 1-Fotok--MB-Elit-Luxury-Taxi-Megbizhatosag-
Fotó: MB Elit Taxi / Budapest.OLX.hu

Tarlós a kizárólag fekete Mercedesekkel dolgozó MB Elit Luxury Taxi Szolgáltató Kft.-ről beszélt. Ez a cég a honlapja szerint „2004 áprilisában jelent meg a taxi jellegű személyszállítás piacán azzal a céllal, hogy a taxitársaságok által hirdetett minőségi szolgáltatást a gyakorlatban is megvalósítsa”.

Szűcs Somlyó Mária, a főváros kommunikációs igazgatója elmondta, hogy még nem született döntés, az elit taxik ügye a közgyűlés elé fog kerülni, várhatóan még az ősszel. Erre számít az MB Elit Luxury Taxi Szolgáltató Kft. cégvezetője, Kádár László is. Szerinte Tarlós István nagyon empatikus a cégükkel, hiszen számukra a fekete szín elvesztése a fő jellemzőjük, „az elegancia megvonását jelentené”. Ugyanakkor úgy tudja: nem jók az előjelek, valószínűbbnek látszik, hogy számukra kedvezőtlen döntést fog most hozni a közgyűlés.

A taxirendelet szerint 2014. augusztus végéig kell minden taxinak sárga színűvé változnia. Mivel úgy érzi, hogy a tárgyalási szándék megvan, a cégvezető lát esélyt arra, hogy kedvezőtlen közgyűlési döntés esetén is vissza lehet majd térni a témára nagyjából egy év múlva.

Most ugyanannyi, drágábbak lennének

A taxisok körében terjedő hír tarifára vonatkozó része mögött egyelőre még kevesebb a konkrétum. Most az MB Elit Taxi is ugyanazokkal a rendelet által előírt tarifákkal dolgozik, mint az összes többi budapesti taxi: 450 forint az alapdíj, 280 forint a kilométerdíj, 70 forint percenként a várakozási díj. Megállapodás nincsen, csak szó volt arról, hogy a későbbiekben esetleg ettől eltérhessenek, felfelé, mondjuk 1000 forintos alapdíjig bezárólag, mondta Kádár László, hangsúlyozva, hogy konkrétumok nincsenek még, ezek csak elképzelések.

Ők eddig is a jogszabályok által megengedett lehető legmagasabb tarifával szolgáltattak, a cégvezető szerint annak megfelelően, hogy az átlag feletti elvárásokat teljesítve, átlag feletti minőségben dolgoznak. Az új taxisrendelet hatályba lépése előtt 300 forintos alapdíjjal, 240 forintos kilométerdíjjal és 60 forintos percdíjjal számoltak, és kihasználták az éjszakai tarifa kiszabásának lehetőségét is, ez 336 forintos kilométerdíjat jelentett.

Az MB Elit Taxi flottája körülbelül 200 autóból áll. A cégvezető azt mondja: ő nemcsak a maga, hanem minden olyan taxis nevében beszél, aki hozzájuk hasonlóan prémiumszintű szolgáltatást nyújt. Lát arra esélyt, hogy tárgyaljanak és megállapodjanak majd egyedi felmentésekről, vagy akár ennek az egész – nem túl nagy – piaci szegmensnek a felmentéséről.

Per készül

A héten véglegesítik a keresetet, és beperelik a fővárost azok a taxisok, akik a kötelező sárga szín miatt hoztak létre pertársaságot – mondta a Népszabadságnak Mester Csaba, a sofőröket képviselő ügyvéd. A fővárosi fuvarozók képviselői néhány hete jelentették be: amit törvényes keretek között lehet, mindent megtesznek, hogy megakadályozzák a kötelező szín bevezetését.

Tarlós hétfői sajtótájékoztatóján kijelentette, hogy a főváros áll a per elébe. Hozzátette, hogy tudomása szerint a taxisoknak mindössze 8 százalékáról van szó. Közölte, hogy a rendelet tervét a színnel együtt hosszasan egyeztette a nagy taxistársaságokkal, bár nem emelt ki cégneveket. Végül elmondta, hogy a taxisok száma várhatóan hatezerről négyezerre fog csökkenni.

BKK: A rendelet most mindenkire vonatkozk

A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) kedden közleményt adott ki a témában megjelent cikkekre reagálva. Ebben hangsúlyozták, hogy jelenleg a taxisrendelet mindenkire vonatkozik, aki taxiszolgáltatást nyújt.

"A szállodák előtt a hotelek vendégeit szállító speciális szállítószolgálatok továbbra is működhetnek fekete autókkal, de ez esetben azok az autók nem lehetnek a továbbiakban taxik, rájuk nem vonatkozik a taxirendelet, leintésre nem állhatnak meg, taxiállomáson utast nem vehetnek fel. Az itt felsorolt feltételek alapján annak a járműtulajdonosnak vagy társaságnak, amely eddig taxiszolgáltatást nyújtott, döntenie kell: vagy taxiként, a jogszabály minden pontját betartva, sárga színnel és fix tarifát alkalmazva, vagy egy speciális személyszállítási szolgáltatóként, a fent leírtak szerint működik a továbbiakban. Mindez ugyanúgy vonatkozik az Index cikkében nevesített szolgáltató cégre, mint bármilyen más, személyszállítással foglalkozó személyre, társaságra" - írta a BKK.

A közlemény arra nem tér ki, amivel a cikkünk elsősorban foglalkozik: arra a lehetőségre, hogy a jövőben esetleg módosulhat a rendelet.