Miért dugult be Hűvösvölgy és Hidegkút?

2013.10.04. 07:12

A BKK érzékelte, hogy az 1-es és a 61-es villamos felújításának megkezdése óta a Hidegkúti úton és a Hűvösvölgyi úton nagy a dugó, válaszolták lapunknak. Ezt 10-15 százalékban maguk az autósok okozzák indokolatlanul lassú haladásukkal.  A felújítási munkákat nem tudták máshogy ütemezni. Plusz buszok beállításával csökkentik a környék járatainak késését, áthangolják a lámpákat, vizsgálják, rövidítsenek-e az ideiglenes buszsávokon.

Mint arról beszámoltunk, a villamosfelújítások megkezdése óta óriásdugó van a Budapest északnyugati részén és a Pilis-medencéből bevezető két főúton. Solymár irányából legalább kétszer annyi ideig tart beérni a városba. A buszok is a dugóban állnak, a vasutat pedig szintén most újítják fel. Megkerestük a Budapesti Közlekedési Központot (BKK), hogyan szándékozik enyhíteni a helyzeten.

A BKK szerint a munkát nem tudták máshogy ütemezni: előbb se tudták volna elvégezni, és tovább halasztani sem lehet. Előbb azért nem, mert nyáron a tágabb környéken több más munka is zajlott (Krisztina körúti, nagykörúti, Böszörményi úti vágányok felújítása), később pedig azért nem, mert 2014-ben a Széll Kálmán tér átépítése fog jelentős, ideiglenes korlátozást jelenteni.

A cég a Hidegkúti út és a Hűvösvölgyi út közlekedését a hétvége óta folyamatosan értékeli. Az agglomerációból bejövő többletforgalom miatt azonban az amúgy is torlódó Hűvösvölgyi út és belső Hidegkúti út egy olyan többlet terhelést kapott, amelyet már nem bír hosszadalmasabb torlódások nélkül kezelni. A Hűvösvölgyi úton hétfő óta a buszsáv hosszának finomhangolásával és a lámpaprogramok módosításával több beavatkozást hajtottak végre az első napokban, amelyek hétfő reggel óta néhány százalékkal növelni tudták az átbocsátóképességet, de ennél több autót sem a Hűvösvölgyi út nem tud átengedni, sem Pasarét és a Széll Kálmán tér környéke nem tud befogadni.

Még vizsgálják, hogy a Hűvösvölgyi úton a buszsáv hosszának korrekciójával érhető-e el további eredmény, de a BKK szerint a buszsáv igazából nem csökkenti a Belváros autós fogadóképességét, csak a torlódási zóna áthelyeződését okozza, ugyanakkor lényegesen segíti a villamospótló buszokat. A cég elismeri, hogy a külső, 57-157-257-es, 63-as, 64-64A-164-264-es buszok is igen nehezen haladnak a reggeli csúcsban. A probléma átmeneti kezelésére kedd reggeltől két darabbal több autóbuszt vezényeltek ki, amelyek ugyan nem csökkentik a dugókat, de a késések, járatkimaradások számát és a zsúfoltságot mérsékelik.

A BKK a környékbelieknek elsősorban a közösség közlekedés igénybevételét javasolják. Számításuk szerint ha az autósoknak csak a töredéke otthon hagyná a kocsiját, akkor az érintett buszok ((22, 22A, 57, 61V, 63, 64, 91, 129, 157, 164, 222, 257, 264) tudnák tartani a menetrendet.

Van egy jó híre is a BKK-nak az autósok számára: az a tapasztalat, hogy a felújítások térségében a gépkocsivezetők megtanulják a megváltozott közlekedési lehetőségeket, és a korábbitól eltérő, alternatív módot és időpontot választanak utazásukhoz, így tehát jövő héttől várhatóan csökkenni fog a dugó. Ugyanakkor a BKK szakértői úgy tartják, hogy maguk az autósok is felelősök a torlódásért.

Mint írják, "az utóbbi 3 napban azt tapasztalták, hogy a Nagykovácsi út – Hűvösvölgyi út összeágazásnál sokan még most is úgy haladnak tovább az összeágazástól, mintha ott torlódást várnának, holott onnantól lehet haladni, és ezzel maguknak az autósoknak a gyakorlottsága, indokolatlanul lassú haladása is okoz mintegy 10-15 százaléknyi kapacitáshiányt".