Állati jól néznek ki az állomások, tágasak és építészetileg is szépek, és nagyon jó az alagút tetején a természetes fény. Ami zavaró, azt leginkább a hármas metróról és a kettes belvárosi részéről ismerjük már: nagyon közeliek a megállók, így nincs az az érzése az embernek, hogy sokkal gyorsabban haladna mint a felszínen. A kezdeti lelkesedés miatt ez most nem probléma, de pár hét múlva újra kellene szondáztatni az utasokat. Egyelőre mindenki nagyon lelkes, negatívumokat alig hallani, olyan a hangulat, mintha összbudapesti karácsony lenne, ahol mindenki megkapta a hon áhított modellvasutat, ráadásul nagyban.
Nagyon lassú lesz a négyes metró, de azért várom már - mondta a Kálvin téren egy mosolygós ötvenes úr, aki azt várja, hogy a biztonságiak leengedjék az utasokat a metró még zárt területére. A munkálatokat nem követte figyelemmel, de a nyitást nagy dolognak tartja, annak ellenére, hogy meggyőződése: biciklivel gyorsabban lehet majd közlekedni, mint a négyes metróval. Egyre többen várjak a nyitást, az aluljáróban több tucat ember vár a lejárat előtt.
A Kálvin téren a 3-as metróról elég egyszerű átszállni a 4-esre. A peron végén van egy lefelé vezető mozgólépcső. Pont déli 12 órakor bemondták, hogy megnyílt a 4-es metró. Kb. 200 ember várt már itt, mindenki elindult.
Együtt tülekedek le a tömeggel a Gellért téren, annyian vannak, mint egy focimeccs után. Kicsit olyan, mint egy szellemkastély, az emberek kiáltásai visszhangoznak. Majdnem mindenki telefonnal fotóz vagy filmez. Az első utasok most szálltak fel a metróra.
Nagyon sok ember várta nagyon türelmetlenül a metrónyitást.
A Gellért téri megállóban folyamatosan az szól, hogy "Kérem hagyják szabadon a biztonsági sávot!", mert az emberek a nagy izgalomban nem igazán törődnek az egyébként fényesen világító biztonsági sávval. Az állomáson álló futurisztikus székeknél pedig dugó alakult ki, annyian szeretnék kipróbálni.
Isszonyú sok ember gyűlt össze, önti őket a mozgólépcső. Megy a szelfizés, önfeledt csoportképek készülnek, az emberek mosolyognak.
Álljunk ide a táblához, különben elsodornak, bazmeg!
mondta társának egy fiatal közterület-felügyelő nő a Kálvin térre lezúduló emberetömeget látva.
Az első ember, aki átszakította a célszalagot a Móriczon, egy öltönyös biztosítási ügynök, aki, mint mondta, ebédszünetben ugrott metrózni. Ököllel a levegőbe csapott örömében, hogy elsőként ért oda a mozgólépcsőhöz.
A metrókocsik úgy tele vannak, mint a reggeli csúcsban.
A mozgólépcső tetején most megállítottak a rendőrök az embereket. Pedig nagy hely van még lent a szerelvénynél.
Kálvin tér, 2014. március 28. 12 óra 5 perc
Annyian jöttek le a Gellért térnél, hogy 10 percen keresztül folyamatosan tömve volt a mozgólépcső. Több száz ember érkezhetett az állomásra. Mostanra javult a helyzet, már mennek felfelé is, lefelé pedig kisebb csapatokban érkeznek.
Tíz perce nyitott a Móriczon a metrómegálló, de a mellette álló jegyárusító helyen már több jegyet és bérletet is eladtak, mondja a pénztáros. Mindezt annak ellenére, hogy a négyes metró a hétvégén ingyenes.
A Keletinél kihasználta egy arc a nagy tömeget: okostelefonokat kínálgat egy dossziéból eladásra.
Bejárom az összes vonalat, modern, európai színvonalú, áramlik az információ – mondta félúton a Rákóczi tér felé egy nyugdíjas férfi, aki Nyíregyházáról utazott fel az átadóra, és most akkurátusan lekamerázza az állomásokat.
Egy idős bácsi, aki most szállt le a metróról, azt mondta, nagyon kellemes volt az utazás, mert sokkal halkabb ez a metró, mint a többi. Ő egy négyfős csoporttal most még a többi állomást is bejárja.
Egy fiatal lány pedig azt mondta, ugyanolyan ez a metró, mint a többi, de sokkal jobb a hangulat.
a későn beérő utasokra. Közben a II. János Pál pápa téren alig lézeng pár utas a Kálvinhoz és a Rákóczihoz képest.
A hangosbemondó angolsága még mindig vicces. A szerelvényeket ismerjük. Van, aki kifejezetten metrózni jött, egyébként ebédre megy, de nézi az óráját, hogy mennyi metrózás fér még bele. – Középre állj, hogy mindent láss! – mondja valaki a haverjának. Micsoda izgalom. Van aki időt mér, hogy a Rákóczi térről mennyi idő alatt jut el a Gellértre. Hasonlítgatnak.
Impozáns, tágas, mondta Bauer Tamás, a Kormányváltók II. kerületi jelöltje, aki maga is végignézi az összes megállót. A Keletinél kérdeztem meg a véleményét pár megállónyi közös utazás után. Bauer kiemelte, hogy szerinte míg a 2-es és a 3-as vonal a moszkvai metróhoz hasonlít, a 4-es a tágasságával francia RER-re, bár ott ötször-hatszor távolabb vannak egymástól az állomások.
Minden csupa szürke és fehér, csupa beton, de hát ez építészeti döntés, mondta a megvalósításról.
Elsüllyedt a kormányzat két zászlóshajója, a kormányzati negyed és a 4-es metró, de legalábbis olyan lékeket kaptak, amik a süllyedést elkerülhetetlenné teszik
– mondta Balsai István, a Fidesz országgyűlési képviselője pénteki, budapesti sajtótájékoztatóján. (...) A miniszterelnökhöz hasonlóan Demszky Gábor főpolgármestert is cserben hagyta a józan ítélőképessége. Mint mondta, a Fidesz hiába mondta korábban, hogy az élet túlhaladta a metróprojektet, és nem lehet 300 méterenként állomásokkal megállítani a metrót. (...) Nem tudjuk, hány megállója lesz a 4-es metrónak, ki váltja valóra a terveket. Egyet tudunk: mindez az emberek pénzén történik. Amikor módunkban lesz, ezeket a fölösleges költségeket, káros kiadásokat elszámoltatjuk azokkal, akik ezért felelősek - mondta. (MTI, 2007.12.21.)
Tömve van a szerelvény, bár a Móricznál sokan leszálltak. Megvolt az első klasszikus konfliktus: valakire rázárták az ajtót. Többen erőszakkal nyitották ki bentről, szétfeszítettek az ajtót.
Amikor a Diósgyőri Vasgyárat tervezték - valamikor az 1860-as években - felmerült, hogy a legegyszerűbben úgy lehetne összekötni a vasúttal, ha Miskolc alatt építenek ki egy járatot.
És tudják miért nem valósult meg?
Mert a város nem tudta eldönteni, hogyan telekkönyvezzen a föld alatt.
Végül nagy kerülővel épült ki az iparvasút, de így is van benne egy alagút. Az izgalmas történetről a Miskolc blogon olvashatnak bővebben.
A végállomás előtt eggyel bemondta a rendszer hogy "a vonat ipari területre ért kérjük várjon a diszpécser jelentkezésére". Majd egy elő hang bemondta hogy végállomás.
Egyébként a Rákóczi tér és a Kelenföldi végállomás között 11 perc az út, ez azt jelenti hogy kb 13 perc az egész.
A világ legrövidebb és minden bizonnyal legexkluzívabb metrója Washingtonban található, és a Fehér Házat köti össze a Capitóliummal, a szenátori irodaházakkal és az alsóházi képviselők irodáival. Az 1909-ben felépített kis metró menetideje egy irányban körülbelül egy perc.
Kicsit gyors Kelenföldnél a mozgólépcső, úgy elkapott a fellépésnél, hogy majdnem felborultam. Visszanézve is látszik, hogy egészen szédítő a sebessége!
Állati jól néznek ki az állomások, tágasak és építészetileg is szépek, és nagyon jó az alagút tetején a természetes fény. Ami zavaró, azt leginkább a hármas metróról és a kettes belvárosi részéről ismerjük már: nagyon közeliek a megállók, így nincs az az érzése az embernek, hogy sokkal gyorsabban haladna mint a felszínen. A kezdeti lelkesedés miatt ez most nem probléma, de pár hét múlva újra kellene szondáztatni az utasokat. Egyelőre mindenki nagyon lelkes, negatívumokat alig hallani, olyan a hangulat, mintha összbudapesti karácsony lenne, ahol mindenki megkapta a hon áhított modellvasutat, ráadásul nagyban.
Széles Márk nyerte a versenyfutást a Keletinél.