János, Pál
19 °C
34 °C
Index - In English In English Eng

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Kiderülhet, miért került olyan sokba a 4-es metró

2014.05.15. 11:29 Módosítva: 2014.05.15. 11:29

Zsidai Péter újságíró a TASZ képviseletével jogerősen pert nyert a BKV-val szemben, így néhány héten belül kiderülhet, miért került a 4-es metró olyan sokba.

Az újságíró a négyes metró független mérnöki, műszaki ellenőri feladatait 2013-ig ellátó Eurometro Mérnökiroda Kft. szakvéleményét akarta megismerni. Ez arról szólt, hogy a metró biztosítóberendezéseit szállító Siemensnek hány euró kötbért fizessen ki a főváros.

A német multi azért követelt kötbért, mert a kivitelezés többéves csúszása miatt nem tudta időben megkezdeni az eszközök telepítését. 2012-es sajtóhírek szerint a német cég 70 millió eurót (ma kb. 21 milliárd forint) követelt a fővárostól, amely azt 30 millióra lealkudta.

A mostani nyertes per során nyilvánosságra kerülő tanulmány arra adhat választ, hogy az adófizetők által kifizetendő összeg megegyezik-e az Eurometro szakmai javaslatával, vagy más tényezők is befolyásolták netán a végső alkut.

A 4-es metró 452 milliárd forintos költségvetéséből a kötbér 9 milliárd.  Ez az összeg majdnem a kétszerese annak, ami elég lenne a Széll Kálmán tér teljes rekonstrukciójára.

Bár az Eurometro szakvéleménye 2010-es, a BKV végig azzal védekezett, hogy még nem született döntés az ügyben és az irat döntés-megalapozó volta miatt nem adja ki azokat.

Az elsőfokú ítéletet még tavaly nyáron, az akkor már rég hatálytalan törvény alapján hozta meg a bíróság. Ebben elutasította az újságíró keresetét. A fellebbezés után szerdán született jogerős ítéletben a Fővárosi Törvényszék megállapította:  a BKV közfeladatot lát el, elismerten nála van a kért tanulmány és megalapozatlanul hivatkozott a döntés-előkészítésre. Így a BKV kénytelen kiadni a mérnöki határozatot és kiderülhet végre, mennyire volt jogos a kötbér összege.

Köszönjük, hogy olvasol minket!

Ha fontos számodra a független sajtó fennmaradása, támogasd az Indexet!