Zsidai Péter újságíró a TASZ képviseletével jogerősen pert nyert a BKV-val szemben, így néhány héten belül kiderülhet, miért került a 4-es metró olyan sokba.
Az újságíró a négyes metró független mérnöki, műszaki ellenőri feladatait 2013-ig ellátó Eurometro Mérnökiroda Kft. szakvéleményét akarta megismerni. Ez arról szólt, hogy a metró biztosítóberendezéseit szállító Siemensnek hány euró kötbért fizessen ki a főváros.
A német multi azért követelt kötbért, mert a kivitelezés többéves csúszása miatt nem tudta időben megkezdeni az eszközök telepítését. 2012-es sajtóhírek szerint a német cég 70 millió eurót (ma kb. 21 milliárd forint) követelt a fővárostól, amely azt 30 millióra lealkudta.
A mostani nyertes per során nyilvánosságra kerülő tanulmány arra adhat választ, hogy az adófizetők által kifizetendő összeg megegyezik-e az Eurometro szakmai javaslatával, vagy más tényezők is befolyásolták netán a végső alkut.
A 4-es metró 452 milliárd forintos költségvetéséből a kötbér 9 milliárd. Ez az összeg majdnem a kétszerese annak, ami elég lenne a Széll Kálmán tér teljes rekonstrukciójára.
Bár az Eurometro szakvéleménye 2010-es, a BKV végig azzal védekezett, hogy még nem született döntés az ügyben és az irat döntés-megalapozó volta miatt nem adja ki azokat.
Az elsőfokú ítéletet még tavaly nyáron, az akkor már rég hatálytalan törvény alapján hozta meg a bíróság. Ebben elutasította az újságíró keresetét. A fellebbezés után szerdán született jogerős ítéletben a Fővárosi Törvényszék megállapította: a BKV közfeladatot lát el, elismerten nála van a kért tanulmány és megalapozatlanul hivatkozott a döntés-előkészítésre. Így a BKV kénytelen kiadni a mérnöki határozatot és kiderülhet végre, mennyire volt jogos a kötbér összege.