Nem volt kezdő a Combinót megzúzó tanulóvezető

2014.05.19. 10:23

Nagyon elmérte a fékezést a Combino villamost vasárnap este baknak csattintó vezető: későn, 55 méterrel a bak előtt vette vissza nullára a sebességet, és fékezni is csak az utolsó pillanatban kezdett el. Van olyan gyanú, hogy az oktató nem volt a fülkében, ugyanis ha ott lett volna, akkor ő vészfékezett volna. Ha így történt, akkor bár mindkét vezetőt felelősség terheli a baleset miatt, az oktatót inkább.

Mint megtudtuk, a tanulóvezető nem zöldfülű kezdő volt, korábban már más típuson dolgozott. Teljesen kezdőket ugyanis nem raknak Combinóra. Az is valószínű, hogy nem aludt el, vagy nem lett rosszul, mert éberségi berendezés van a Combinón. Viszont valami történhetett, mert a számítások szerint 18 km/órával csattant a villamos a baknak.

A Bécsi úti végállomásnál van egy új váltó, az első olyan váltó, amin 10 km/óra helyett 35-tel is át lehet menni. Egyes feltételezések szerint ezt próbálgathatta a vezető, és elfelejtett fékezni. De hogy ez történt-e, azt a jelenleg is folyó vizsgálat deríti ki.

Az biztos, hogy a kár százmilliós. A villamos első részét azonban lehet javítani, ezért a megzúzott szerelvénnyel néhány hónap múlva már újra lehet utazni a Nagykörúton.

Frissítés:

Szakszervezeti forrásból úgy értesültünk, hogy a tanuló járművezető egyfajta tudatvesztéses pillanatra hivatkozik a baleset okául. Jelenleg is kivizsgálják. (A balesetben nem szenvedett nagyobb sérülést.)

Egy magát megnevezni nem kívánó villamosvezetőtől megtudtuk azt is, hogy a tanulójárat típusképzés miatt közlekedett a vonalon. Nem csak ez, összesen négy Combino volt kint. Szeptembertől az új 56 méteres CAF villamosok érkezéséig ugyanis részben Combinókkal tervezik kiadni a felújított 1-es forgalmát, és ehhez jó sok embert ki kell képezni. Az új jogszabályok miatt a járművezetőknek 30 órát kell vezetniük tanulóvillamoson, mielőtt hatósági vizsgát tesznek.

A Bécsi úton a végállomási berendezés hasonlít egy nagyvasúti berendezésre, nagyvasúti jellegű váltók vannak, egyenes irányban valamennyin 40-nel lehet menni, kivéve a végállomási peron előtti négy váltót. Itt eddig 10-zel lehetett haladni a talpfák állapota miatt, a felújítás óta 15-tel lehet menni, de semmiképpen sem 35-tel. Korábban egyébként az volt a jellemző vezetéstechnika, hogy a villamos miután lejött a váltókról felgyorsult 20-22-re, és utána állt meg. Ez most sem nagyon változott.

A Combinón van éberségi berendezés. A működési elve az, hogy minél gyorsabban megy a villamos, annál sűrűbben kell nyugtázni a jelzését, illetve nyomogatni az éberségi berendezés gombját. Ez nem folyamatos nyomva tartást jelent, hanem impulzus alapút, tehát a berendezés akkor is kényszerfékez, ha folyamatosan nyomják a gombot, és akkor is, ha egyáltalán nem nyomják. 

A villamosvezető szerint az történhetett, hogy az oktató a fülkében volt, ő próbálta megállítani a villamost. A peron feléig hallotta, hogy a vezető nyomkodja az éberségi berendezés nyomógombját, és behaladás közben beszélt is a tanulóval, a peron végénél derült ki, hogy baj van, és akkor próbált cselekedni.

 

Ebben a cikkben a téma érzékenysége miatt nem tartjuk etikusnak reklámok elhelyezését.
Részletes tájékoztatást az Indamedia Csoport márkabiztonsági nyilatkozatában talál.

Indamedia Csoport