Mitől nőtt 3-szorosára a 3-as metró tervezési díja?

2014.10.07. 12:40

Az M3-as metró felújításának tervezésére kiírt pályázat nyertesének a legolcsóbb ajánlatot tevő konzorciumot hirdettük ki - reagált a BKK Csárdi Antal LMP-s főpolgármester-jelölt azon állítására, hogy 600 milliós kerettel indult a tender, és 1,8 milliárd forintos kifizetés lett belőle, azaz korrupciógyanús módon elvesztett a főváros 1,2 milliárdot.

A BKK szerint a 635 millió forintos uniós támogatás odaítélése gyakorlatilag „maradékelven” történt, így az akkor rendelkezésre álló források alapján csak a megvalósíthatósági tanulmányra kapott forrást a BKK. A BKK elfogadta a megítélt összeget, hiszen ezzel az összeggel is közelebb került az M3-as metró halaszthatatlan felújítása.

Időközben a BKV állapotfelmérései alapján kikristályosodott, hogy a felújítás mielőbbi megkezdése sürgetőbb, minthogy a tervek több fázisban legyenek elkészíthetők, így a megvalósíthatósági tanulmányok és a vázlatosabb tervek mellett indokolt a teljes körű engedélyezési és kiviteli tendereztetésre alkalmas részletességű építési tervek elkészítése is.Ezért a fővárosi önkormányzat további közel 1,2 milliárd forintot különített el a tervezésre. 

Építési munkáknál a terveztetés és az előkészítés indokolt költsége a teljes építési költség 2-4 százaléka szokott lenni. Mivel az M3-as metró felújítása esetében 100 milliárdos nagyságrendű összegről beszélhetünk, amelyhez még az északi irányú vonalmeghosszabbítás jelentős mértékű tervezési előkészítésének az összegét is hozzá kell adni, mindez akár 4-5 milliárd forintos előkészítése költséget is jelenthetne. Az M3-as metró rekonstrukciójának előkészítését a vonatkozó közbeszerzési eljárásban nyertes FŐMTERV-Uvaterv konzorcium ennek kevesebb, mint a feléért, 1,8 milliárd forintért végzi el, ráadásul a tervezést végző konzorcium ajánlata a lefolytatott tender legolcsóbb ajánlata volt, több versenyző ajánlata közül - így a BKK.