Lukács
5 °C
20 °C

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mi lesz veled, 3-as metró?

D MTZ20111213073
2014.12.13. 08:35
Azzal, hogy kiderült: nem szerepel a Brüsszelbe küldendő projektlistán a 3-as metró felújítása a 2020-ig tervezett közlekedési fejlesztések között, újra előtérbe került a kérdés, honnan lesz a rekonstrukcióra 160 milliárd forint? Arról már korábban lehetett tudni, hogy a miniszterelnökség nem kívánta az uniós támogatású projektek listáján látni a 3-as metrót, de ez az akarat a november 28-i Magyar Közlönyben szereplő kormányhatározatban vált véglegessé.

Amit biztosan lehet tudni:

  • A főváros kiírta a tendert a 3-as metró szerelvényeinek a felújítására. A részvételi ajánlatokat december 23-ig lehet beadni.
  • A szerelvények felújítására becslés szerint 60 milliárd forint kell. Erre most még nincs pénz, a főváros hitelből tervezi megszerezni, amire kormánygaranciát kap. Kis kérdőjel.
  • A 3-as metró felújításának a tervezését szeptemberben megkezdte a Főmterv. A tervezés 2015 végéig tart, és 1,85 milliárd forintba kerül.
  • A vonal infrastruktúrájának a felújítása 2016-ban kezdődne, és előzetes becslés szerint 100 milliárd forintba kerül. A főváros szerette volna, ha uniós forrást kap rá, de a projekt nem került rá a kormánylistára. Azt egyelőre nem tudni, honnan lesz rá forrás, ha lesz. Nagy kérdőjel.

A 3-as metró rekonstrukcióját két részre kell bontani: a szerelvények felújítására, és a vonal infrastruktúrájának a felújítására.

Mindkettő előkészítése elindult már, de a befejezése még messze van. A szerelvény-felújításra a főváros kiírta a tendert. Azért felújításra, mert a becslések szerint az új kocsik beszerzése 50%-al többe - 90 milliárd forintba - került volna, mint a teljes felújítás. A tender részvételi szakaszban van, azaz most derült ki, hogy milyen cégek jelentkeznek egyáltalán a 60 milliárd forintos költségűre becsült felújításra.

Ebben a szakaszban határozzák meg a pályázati feltételeket, de egyes vélemények szerint a nyugati cégek számára a bekért referencia nehezen teljesíthető. Nem úgy az orosz cégek számára. December 23 után az ajánlattételi szakasz jön, amikor kiderült, hogy a becsült 60 milliárdos árat mennyire lőtték alul vagy felül az előkészítők. Ha jól becsülték meg, akkor a fővárosi önkormányzat kormányzati garanciával felvesz 60 milliárd forint hitelt, a szerződés megköttetik, és a felújítás megkezdődhet a jövő év első felében. Emiatt nem fáj a feje a főpolgármesternek, bár a jókora hitel még nincs zsebben.

Mint az mostanában adott nyilatkozataiból kiderül, Tarlós István elsősorban azon aggódik, hogy a BKV jövő évben lejáró 50 milliárdos tartozását hogy fogja kifizetni, valamint hogy a 2016-ban esedékes metró infrastruktúra-felújítás 100 milliárdját honnan teremt elő. A főváros mindkét esetben a kormány segítségére számít.

Ha kormány segít a BKV 50 milliárdos konszolidációjában, akkor joggal mondhatja, hogy már így is arányaiban túltámogatta a fővárosi közlekedést, és nehezen ad még 100 milliárdot a 3-as metróra. (Ha nem fizeti ki az 50 milliárdot, akkor is nehéz elképzelni, hogy állja a felújítás óriási költségeit.) Uniós pénz nem lesz, az most eldőlt. Fővárosi forrásokból úgy értesültünk, hogy Budapest a 60 milliárd forint mellé még 100 milliárd forint hitelt még állami garancia mellett sem tud felvenni.

Júliusban sikerült bejutni az éjszakai üzemszünetben a 3-as metróba, akkor készült az alábbi videó:

Az igazi bizonytalanság az infrastrukturális rekonstrukció költségeinek előteremtése körül van. Ráadásul egyes szakértők szerint könnyen kiderülhet, hogy a becsült száz milliárd forintnak akár a kétszeresére is szükség lehet. Ezt mutatja a felújítás tervezése is, aminek a végső, szerződéses költségét 50%-al alábecsülték, úgy kellett kipótolni a forrást. Mivel a tervezés csak jövő év végére fejeződik be, úgy tűnik, hogy a pályafelújítás költségeinek kényelmetlen kérdéseivel egyelőre nem foglalkoznak.

A tűzoltó munka jelenleg is zajlik

A BKV közleménye szerint amíg az M3 teljes vonalának rekonstrukciója megoldódik, folyamatosan dolgoznak a sínek cseréjén és a pálya műszaki állapotának javításán az üzemeltetési biztonság növelése érdekében. Ennek eredményeképp ez év december 8-ig 31656 méter sínt cseréltek le.

A BKV már 2006-ban jelezte a fővárosi önkormányzatnak, hogy a metrót fel kellene újítani, de a projekt azóta is döcög, a jelenlegi városvezetés szerint azért, mert az előző garnitúra elhanyagolta a projekt előkészítését.

Fotó: Porkoláb Dorottya / Index

Ahogy a fenti, júniusban készült kördiagramon látszik: a metrót az esetek 65 százalékában (34 esetben) a kocsik meghibásodása miatt kellett lezárni, ezután leggyakrabban az áramellátással volt baj (5 eset), vagy idegen tárgy miatt kezdett füstölni a metró (szintén 5 esetben).

A hibák miatt három év alatt összesen 204 óráig és 42 percig nem járt a metró, ez évente 68 óra és 14 perc, vagyis majdnem három nap kimaradás.

Mivel a hibák nagyobbik részét a járművek hibái okozzák, logikusnak tűnhetne, hogy forráshiány esetén először csak ezeket cseréljék le, a pályarendszert pedig később újítsák fel. Ez azonban Bíró Endre, a Metróért Egyesület elnöke szerint csak „félmegoldás” lenne, mivel a jármű és a pálya mindig hatnak egymásra. A rossz állapotú pálya ezért hosszabb távon a vadiúj járművekben is kárt tenne.

Bíró Endre elmondása szerint nemzetközi szinten bevett protokoll, hogy egy metróvonalat 30 évente fel kell újítani, mert a beszivárgó „csurgalékvíz” hatására a síneket tartó szerkezeti elemek korrodálódnak. Ez a budapesti észak-déli metrónál is így történt, de ez nem rendkívüli, habár a hármas metró vízszigetelése már az átadáskor sem sikerült jól – tette hozzá a szakember.