Déli alagút lezárása: szar ügy

01
2015.02.03. 15:14
A Déli pályaudvarhoz vezető vasúti alagút lezárása számos kellemetlenséget okoz az utasoknak. A késések, egynyelvű tájékoztatás, szűkülő jegyvételi lehetőségek mellett fel kell készülni arra is, hogy zárt vécéajtót talál a vonaton az utas, a Flirtök szippantása ugyanis nem teljesen megoldott. A Déliben a pangás miatt van, ahol már el is bocsátották a bolti eladókat.

A Flirtök zárt utasvécéjének szippantására Kelenföld nincs felkészülve, így bizony a vonatok jelentős részén a vécé is zárva lesz, érdemes megnézni, milyen káoszhoz vezet ez, írta olvasónk. Vasúti ügyekben jártas szakember szerint a helyzet ennél sokkal rosszabb, mert Szabadbattyánban és Kőbánya-Kispesten sem tudnak üríteni, így e téren teljes a nihil. Szó szerint szar ügy, tényleg a klotyó lett a szűk keresztmetszet, mondta.

Káosz, késések

Mi okozhatta a földcsuszamlást?

1. A MÁV tájékoztatása szerint az alagút  fölötti – az XI. kerületi önkormányzat kezelésében lévő – Csukló utcai területen a hosszú ideig tartó esőzés miatt felgyülemlett a csapadékvíz, és emiatt megcsúszott az az alagút Kelenföldi pályaudvar felőli bejárát feletti rézsű talaja. Ez a nagy mennyiségű földtömeg nyomta a támfal tetején lévő támköveket, amelyek közül nyolc nyolcvan-száz kilós darab múlt héten szombat este lezuhant a sínekre és környékükre.

2. A XI. kerületi önkormányzat  független szakértői véleményre hivatkozva sokkal valószínűbbnek tartja, hogy a Kis-Gellért-hegy lába alatt futó rétegvizek, szivárgó vizek okozhattak hosszú távon akkora kárt, ez esetben pedig vis maiorról van szó.

3. Dorner Lajos, a VEKE elnöke szerint az is belejátszhatott, hogy a rézsűn (ami MÁV-terület), néhány éve leirtották a fákat, a cserjék gyökérzete pedig valószínűleg nem fogta olyan jól a talajt. A Machu Picchu-szerű miniteraszos megoldás úgy tűnik, nem vált be, mondta.

+1. A MÁV még hozzáteszi, hogy az alagút 2012-ben átesett az előírt, 10 évenkénti fővizsgálaton. A dokumentált vizsgálati anyag alapján az alagút megfelelő műszaki állapotú.

Feléledhetnek a Déli bezárási tervei

d3
Fotó: MTI

Erre a kérdésünkre a MÁV úgy válaszolt, hogy a türelmünket kéri az ügyben, ami legalábbis arra utal, hogy a téma ismét terítékre kerülhet. Legutoljára a 2006-os választások kampányterveiben szerepelt hangsúlyosan a Déli pályaudvar megszüntetése, azzal, hogy feladatát a 4-es metróval kiegészülő Kelenföldi pályaudvar veszi át.

Aztán ez a terv kútba esett, mert a 2-es metró budai vasúti kapcsolata fontos, valamint a Kelenföldi pályaudvar kapacitását kevésnek találták. Néhány évvel később a bezárási terveket az átépítési tervek váltották: magántőke bevonásával felújították volna a pályaudvart, a vágányokat pedig lefedték volna, hogy kereskedelmi területeket szabadítsanak fel fölöttük. Végül ez az elképzelés is ábránd maradt.

Kisebb felújítás mégis történt, az állomásépület homlokzatán ráncfelvarrás jellegű javításokat végeztek el, pótoltak egyes homlokzati és üvegelemeket. Ha lenne is pénze a MÁV-nak, szakértők szerint máshol kellene elkölteni, mert a Nyugati és a Keleti pályaudvar ezerszer rosszabb állapotban van.

Frissítés:

Időközben megjött a MÁV válasza: nem tervezik bezárni a Délit. Hosszabb távon az igényekhez igazodó, jól működő, gazdaságosan üzemeltethető, többfunkciós intermodális csomópont maradhat, megújuló városi központ létrehozásával az épületegyüttes és épített környezete felújításával, fejlesztésével, az eredeti modern építészeti karakter tiszteletben tartásával, illetve helyreállításával.

Sok más helyen már látható, hogy az alagútlezárásból rekordméretű menetrendi káosz és késések is lehetnek. A késés, a pótlás, a pótlóbusz dugóban veszteglése miatt aki eddig reggelként a Délibe érkezve járt munkába, készüljön fel, hogy a közelgő napokban, hetekben lényegesen előbb kell elindulnia. Mondjuk akár egy órával is. Ha igaz az, hogy ez hetekig eltart, akár márciusig is, és nem biztos, hogy van elég pótlóbusz – írta egy másik olvasónk.

Több elővárosi vonatot nem indít el a MÁV amiatt, mert a Déli szerepét átvevő Kelenföldi pályaudvar nem képes lebonyolítani akkora forgalmat. A ritkítás nem okoz (jelentős) utassérelmet, azt leszámítva, hogy lemondták a százhalombattai és tárnoki betétvonatokat, így 30 perc helyett óránkénti a közlekedés. 

Emellett Kelenföldön az utasok szerint alig van vonatjegyvételi lehetőség, a külföldieket pedig alaposan megforgathatja, hogy egynyelvű a tájékoztatás a megváltozott helyzetről. „Tegnap kora délután Budaörsről vonattal jöttem vissza. A hangosbemondó simán bemondta, hogy a vonat a Délibe megy, és a vonaton se volt semmi tájékoztatás” – írta Zoltán.

Probléma probléma hátán

Kelenföldön a hagyományos kocsik futójavítása sem megoldott, bár ezeket lehet, hogy átengedik a Délibe, csak utasokat nem visznek.

A Keletibe irányított vonatoknál előfordul, hogy rostokolniuk kell a peronok előtt, mert csak három vágányon lehet közlekedni a híd alatt a Kerepesi útnál. A Keletibe nem mehetnek a Flirtök sem, mert ha elakadnak, nem lenne mivel kitolni őket. Ez szintén növeli a rugalmatlanságot.

Teljes pangás a Déliben

A Déli pályaudvar nem csak az évszak miatt nem emlékeztet az ikonikus képre, amikor a nyári melegben utasok tömegei várnak bőröndökkel, hogy felszállhassanak a siófoki gyorsra. A lezárt peronoknál kedd délelőtt alig lézeng valaki. Sorban állni sehol sem kell: az üzletek konganak az ürességtől, és kívül is csak páran lézengenek. Hétköznapokon sosem ez az időszak jelenti a csúcsot, de ilyen kihalt még éjszaka sem szokott lenni. Angol vagy más idegen nyelvű tájékoztatás nincs, de az információs pult nyitva van.

A belföldi pénztáraknál 1-2 ember vár csak, a szokásos ötből kettő van nyitva. Az egyik pénztáros szerint egy műszakban átlagos napokon 3-500 utast szokott kiszolgálni, most csak 50-60-at, leginkább olyanokat, akik csak itt szembesülnek vele, hogy ki kell buszozniuk Kelenföldre, de akadnak olyanok is, akik mindig itt veszik meg a jegyet, mert a többi pályaudvaron hosszabb a sor.

A pályaudvaron lévő boltok a forgalom-visszaesés miatt elég nagy bajban vannak, és egyelőre fogalmuk sincs, mennyi ideig tart a pályaudvar üzemszünete. Van, aki két hétről, más hónapokról tud.

A zöldséges szerint semmit sem változott a forgalma, mióta nincsenek utasok, mert főleg a környéken lakó törzsvásárlóiból él. A szomszédos édességbolt eladója azonban erre csak a fejét ingatva hitetlenkedik.

A napi bevétel a szokásos tizede

A trafikból lett édességbolt családi vállalkozás, így legalább alkalmazottat nem kell fizetniük, de nem is nagyon lenne miből: a forgalmuk a tizedére esett vissza. Mutatja is a pénztárgép hétfői bevételéről szóló cetlit: 3045 forint.

Közben bekopog egy nő, hogy megkérdezze, hogyan juthatna be a másik oldalon lévő üzlethelyiségekbe, hogy leolvassa a mérőórákat. Az a két bolt ugyanis ma már ki sem nyitott, az alkalmazottakat a tulajdonos még hétfőn kijelentette. A leolvasó tanácstalanul áll, senki sem tudja, kinél lehet kulcs.

„Kevesebb mint 40 ember jött be átlagosan naponta az üzletbe az utóbbi időben" – árulja el a vásárló hiányában unatkozó újságárus. „Korábban egy hétköznapon gyakran a 350-et is meghaladta az ide betérők száma" – folytatja.  „Azzal is számolnom kell, ha azt mondják, hogy holnap már nem kell bemennem dolgozni" – mondja félve a pályaudvari árus.

Engedmény nincs

Az édességboltos szerint mindenki próbál engedményt kicsikarni a havi százezres nagyságrendű bérleti díjból, van, aki még aláírásgyűjtést is indítana. De a viszonyok kuszák, a boltosok nem közvetlenül a MÁV-tól, hanem főbérlő kft.-ktől bérlik a helyiségeket, azok a cégek pedig állítólag egyelőre elzárkóznak a tárgyalástól.

A teljesen üres peronoknál biztonsági őrök cirkálnak, hogy még véletlenül se tévedjen oda senki. A lezárt pályaudvar miatt egyedül biztonsági őrből van szükség többre, mert most azt a részt is ellenőrizniük kell, ahová máskor az utasok bemehetnek.

Suhan a pótlóbusz

10 perc várakozás után elindul a pótlóbusz, amin ebben a napszakban szintén alig vannak utasok. A sofőr szerint a csúcsforgalomban akár 30-40 perc is lehet az út, de most bő tíz perc alatt átérünk Kelenföldre.

Tömeg Kelenföldön sincs, sőt, nem is lehetne megmondani, hogy itt most a szokásosnál nagyobb a tömeg. A váróteremben az újságostól viszont megtudjuk, hogy megnőtt a forgalom. „Reggelente sokkal nagyobb sor áll az újságokért” – mondja, de itt nincs idő hosszan csevegni, mert a következő vevők már türelmetlenek.

Kelenföldön se mindenki örül

Csúcsidőben az összes boltos szerint jelentősen megnőtt a forgalom – ám ennek nem mindenki örül. A legtöbben ugyanis a metróhoz vezető aluljárót használják. Itt a valutaváltót kivéve mindenhol jóval nagyobb a sor boltoknál, csak a pénzváltót nem érintette a változás. A peronokat összekötő régi aluljárót viszont a Déli bezárása óta alig használja valaki, az itteni kisbolt eladója elég idegesnek is tűnt emiatt.

A peronoknál megkérdezett vasutasok viszont csak a fejüket fogták. Volt, aki a káoszra panaszkodott, más a rengeteg utasra, de olyat is találtunk, aki szerint ha nehezen is, de megbirkóznak a helyzettel.

Miért Déli a Déli, ha amúgy északi?

1861-ben nyílt meg a Déli Vasút tulajdonában lévő Buda állomás (a Déli pályaudvar elődje), a Buda–Kanizsa vonal végállomásaként. Az épület a vasúttársaság más forgalmas pályaudvaraihoz hasonlóan komolyan felszereltnek számított, és egy facsarnokkal bírt a vasúti sínek felett. A Déli pályaudvar nevet 1873-ban kapta az állomás, nem a földrajzi fekvéséről, hanem a vasúttársaságról.

(Wikipédia)