Így alakul ki Buda forgalmi trombózisa

2015.10.12. 10:49 Módosítva: 2015.10.12. 10:54
Ennyire nehezen még talán sosem lehetett közlekedni Budán, mint az idei őszön. Az agglomerációból, külső kerületekből érkező, amúgy is feltorlódó forgalmat két stratégiai ponton tartóztatják fel útrekonstrukciós munkák és építések: az M1-M7 bevezető szakaszán délen és a Széll Kálmán térnél északon. A fellélegzésre még várni kell.

A Google Maps forgalmi kimutatásai alapján összeállítottunk egy rövid helyzetképet, hogy alakult ki szinte összefüggő dugó Buda fő közlekedési tengelyén péntek reggel. A képen látszik, hogy délen, az M1-M7-es bevezető út, Budaörsi út vonalon 7 órakor kezdődik a dugó, 8 órára pedig teljesen beáll a forgalom. A torlódás csak 10 óra után kezd enyhülni. 

Jól látszódik az is, hogy az autósok nyugat és kelet felé is megpróbálnak kerülőutakat találni. Valószínűleg ezért fél 8-tól 9 óráig behal a Rétköz utca és a Sasadi út felől a Törökbálinti út–Németvölgyi út, a Pest felé az Egérúton (a hivatalosan ajánlott kerülőúton) levágó autósok miatt pedig 7 óra 20-tól kezd besűrűsödni a forgalom, és ez az út sem jelenti az igazi megoldást 8 óra 30 percig – bár még mindig a legjobb. (A Németvölgyi úti, soha nem látott nagyságú dugókban szerepe van annak is, hogy a Kiss János altábornagy utcát is sikerült most lezárni, ezzel együtt a környék több kisutcáját is, mert az önkormányzat előtt a Böszörményin új főteret alakítanak ki.)

Az északi oldalon a Szilágyi Erzsébet fasor 7 óra 20 perctől kezd el bevörösödni, a dugó 9-től kezd enyhülni, de a Széll Kálmán tér továbbra is vörös marad. A Szilágyi Erzsébet fasor–Alkotás út-Budaörsi út tengelyhez képest a budai rakpartokon és az Árpád fejedelem úton még egész jól lehet haladni.

Milyen tünetek mutatják a bajt?

  • Duzzanat. A trombus kialakulási helye előtti forgalom megduzzad. Ez jelentheti útszakaszok, kereszteződések, illetve egy egész út forgalmának megdagadását. 
  • Fájdalom. A gázadó, fékező, illetve kuplungnyomó alsó végtag érintettsége esetén leggyakrabban a vádliban jelentkezik, úgy tűnhet, mintha izomláz lenne. 
  • Pirosság. Mélyvörös árnyalatok, illetve melegség a Google Térképen a bedagadt terület felett.

*Dr. Trafficus: A trombus tünetei a budai  közlekedésben

A hatalmas dugók nyilvánvaló oka az, hogy a Budára főleg két irányból érkező külső forgalmat bonyolító bevezető utak két stratégiai pontját is útfelújítás, építkezés zárja el.

Az északi részen a Széll Kálmán teret újítják fel. Rossz hír, hogy a felújítás az eredeti határidőhöz képest három hónapot csúszik, és csak 2016 májusban fejeződik be. Árnyalja a képet, hogy mint azt Dabóczi Kálmán, a BKK vezérigazgatója az InfoRádióban elmondta, a közbeszerzés elhúzódása miatt 7 hónappal később kezdődő munkákat úgy szervezték át, hogy a csúszás ne 7 hónap, hanem csak 3 hónap legyen. A Széll Kálmán tér még így is 8 hónapig fogja meg az északnyugatról érkező forgalmat.

A déli oldalon nem egy, hanem három útépítési munka is akadályozza a Budára érkező autósok tömegét a közlekedésben. A Budaörsi úti (Sasadi úti) új, kétszintes közúti csomópont kiépítése kezdődött a legrégebben, 2014 októberében. Az építkezés sávelhúzásokkal, sávszűkítésekkel járt, de okozott olyan problémákat is, mint például az őrmezői halálsikán. A csomópontot a tervek szerint decemberében átadják, egyelőre nincs hír arról, hogy csúszna az átadás.

Ehhez a beruházáshoz kapcsolódik részben a Budaörsi út alatti víz- és gázvezetékek cseréje és az azzal járó felfordulás (sávlezárás). A Budaörsi úton már egy 2011 nyarán kiépített buszsáv is olyan elementáris felháborodást okozott, hogy főpolgármesteri intézkedéssel néhány hét után megszüntették az autósok egyik sávját elfoglaló buszsávot. Ezen az útvonalon idén júniusban kezdődtek a lezárások, ekkor kezdődött a vezetékcsere is (a veszélyes, azbesztcement vízcsöveket cserélik modernebbekre). 

Azt, hogy az autósok nagy része azt gondolja, hogy az útfeltúrást már rég be kellett volna fejezni, az okozza, hogy a munkakezdésnél csak a szakaszhatáridőt közölték, esetünkben július végét. Csakhogy amint az befejeződött, elkezdődött a második szakasz, ezúttal 90 napos határidővel. Ezeknek a vezetékcseréknek az új határideje 2015. november vége, tehát addig nem lehet enyhülésre számítani. Külön öröm az autósoknak, ha olyan rendkívüli esemény dúsítja az életüket, mint a pénteki vízszivárgás, ami miatt a teljes Budaörs irányú útpályát lezárták.

A harmadik munka, ami ezt a térséget sújtja, az M7-es bevezető szakasz elválasztósávjainak a felújítása (lemezkorlát helyett erősebb, vasbeton korlát lesz). Kissé hebehurgyán, a legerősebb balatoni szezon idején ugrottak bele ebbe a rekonstrukcióba is augusztus elején. A Balatonról hazatérők népi felháborodása miatt ezt a projektet gyorsan felfüggesztették, egészen augusztus végéig. A munkavégzéssel járó gondokat viszont most nyögik az erre járók, egészen a most november végi befejezésig.

Frissítés: Újabb korlátozások

Tartószerkezet építése miatt keddtől péntekig ideiglenes forgalomkorlátozások lesznek érvényben az M1-es és az M7-es autópálya közös bevezető szakaszának mindkét oldalán, a fővárosi Egér úti csomópont előtt - közölte a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) hétfőn az MTI-vel.

A közlemény szerint kedden 21 órakor mindkét oldalon lezárják a leálló- és a szélső forgalmi sávot, a korlátozásra szerdán 6 óráig kell számítani. Szerdán 21 órakor a befelé vezető oldalon az elválasztó sáv melletti két sávot, a kifelé vezető irányban az elválasztó sáv melletti sávot zárják le. Csütörtökön 6 órától szombat hajnali 1 óráig a befelé vezető oldalon az elválasztó sáv melletti forgalmi sáv lesz lezárva. Pénteken az elválasztó sáv burkolatának helyreállítási munkáit végzik.

Pénteken 21 órától várhatóan szombat hajnali 1 óráig az acélszerkezet beemelése miatt a kifelé vezető pálya leálló- és két forgalmi sávján nem lehet haladni, így a forgalom egy sávra szűkül. A munkafolyamatok során kétszer 10 percre megállítják a teljes forgalmat. Várhatóan hajnali 2 óra és 6 óra között a befelé vezető pályán végzik majd az acélszerkezet beépítését, így ebben az időintervallumban a forgalom szintén egy sávra szűkül. Ehhez kétszer 10 percre ezen az oldalon is megállítják a teljes forgalmat.