Hedvig
5 °C
23 °C

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Ledöbbentek a kínaiak a BKK húzásán

2015.11.03. 07:03
Politikai és külgazdasági bonyodalmakat okozott a BKK javaslata, miszerint a BKV ne kössön szerződést a világ egyik vezető elektromosbusz-gyártójával, a kínai BYD-val 5 darab elektromos busz hosszú távú bérlésére, annak ellenére, hogy kínaiak megnyerték az erre kiírt tendert. A BYD európai ügyvezető igazgatója értetlenségét fejezte ki a lépés miatt, ami a Komáromba tervezett elektromosbusz-gyáruk építését is meghíúsíthatja. A főváros szerdán rendkívüli közgyűlésen dönt az ügyben.

Értetlenül állunk a BKK és a BKV lépése előtt, mondta lapunknak Isbrand Ho, a BYD Europe Magyarországon tartózkodó ügyvezető igazgatója. A két közlekedési cég ugyanis azt javasolta a fővárosi önkormányzat múlt heti ülésén, hogy ne kössenek szerződést a kínai céggel 5 elektromos busz nyolc éves bérletére (szaknyelven rendelkezésre tartására), annak ellenére, hogy a BYD megnyerte az erre kiírt tendert. A javaslatot akkor levették a napirendről, két nap múlva szerdára pedig csak azért hívott össze össze rendkívüli ülést a főpolgármester, hogy döntsenek az ügyben.

A BYD Szíjjártó Péter kül- és külgazdasági miniszterhez és Orbán Viktor miniszterelnökhöz fordult levélben,hogy a cég azután döntött véglegesen arról hogy Komáromba helyezik európai hídfőállásukat, hogy megnyerték a BKV tenderét. A komáromi gyár elektromos buszokat, autókat és targoncákat gyártana egy 300 főt foglalkoztató üzemben, ám ha a BKV-s buszbérlés kútba esne, akkor egyelőre a gyárat sem indítják el, közölte Isbrand Ho.

A BYD nyolc éve vásárolta meg a komáromi Nokia gyár dél-koreai beszállítójának, a Mirának komáromi üzemét. A telepet a Nokia gazdasági problémái miatt 4 éve bezárták, azóta bérbeadással hasznosítják. Isbrand Ho szerint azonban a BKV-s szerződés aláírása után három hónap alatt készen lennének a gyártásra. Terveik szerint első évben 100 embert foglalkoztatva 100 elektromos buszt gyártanának le, majd háromszorosára növelnék a kapacitást. Az 5 millió eurós beruházás elindításához azonban meg kell tenni befektetői bizalmat erősítő első lépést, ez lenne a BKV-s szerződés megkötése, szögezte le a cég ügyvezetője.

Mint arról a Totalcar beszámolt, a BKV egy éve írt ki közbeszerzést öt, plusz opciósan további hét szóló elektromos autóbusz bérlésére. Októberben megszületett a döntés, a kínai BYD-tól bérel első körben öt K9 típusú elektromos buszt a fővárosi közlekedési vállalat. Rajtuk kívül egy magyar cég, a Dunai Repülőgépgyár Zrt. indult a beszerzésen, végül a legolcsóbb ajánlatot benyújtó pályázó nyert, azaz a BYD. A kiírás után a magyar Evopro is érdeklődött, de a tenderben megadott paraméterek (szélesség, hosszúság) miatt kiszállt, ugyanis csak kisebb elektromos buszokat gyárt egyelőre.

Az Evopro azért fontos, mert a cég esélyes arra, hogy leszállítsa a vári midibusztender elektromos buszait. Egyelőre itt sincs még végleges döntés, de a magyar cég már felkészült a gyártásra. A vári midibusztender érdekessége, hogy azt szintén egy külföldi cég, a Siemens-Rampini-Rába konzorcium nyerte 2014-ben 7 darab (plusz 14 opciós) elektromos buszra. A vállalkozási szerződést is megkötötték, viszont addig húzták vele az időt, hogy 2015 március végén lejárt az uniós támogatásának ellenjegyzési határideje, és mivel a kormány nem ellenjegyezte a beruházást, erről az üzletről le kellett mondania a Siemensnek. A kínaiak attól tartanak, hogy hasonlóan pórul járnak, mit a Siemens.

Városházi forrásaink szerint az ügy elfajulásának a hátterében a BKV és a BKK presztízsharca áll. A BKV szeretne minél több járatot megtartani, míg a BKK inkább az eddigi kiszervezés-alvállalkozásba adás üzleti politikáját folytatná. A BKV igazgatósága rábólintott a BYD üzletre, hiszen a buszokat a BKV üzemeltetné, sőt a kínaiak tervei szerint a karbantartás is maradnak BKV-s berkekben. A BKK igazgatósága nem lelkesedett ennyire, nem is fogadták el a tender eredményét, és a közgyűlési előterjesztés szerint ők tették a javaslatot a BKV-nak és a fővárosnak a szerződés befagyasztására.

A BKK azzal indokolja a visszalépést, hogy az EU-s forrásból elindított vári elektromos buszbeszerzés tapasztalatai alapján jóval kedvezőbb feltételeket lehetne elérni vásárlással, mint bérbevétellel. Csakhogy a vári tendert midibuszokra írták ki, nem a nagyobb méretű szólóbuszokra, más szereplőkkel, ezért nem világos, milyen tapasztalatokra hivatkozik a BKK. Ráadásul a BKV is nevetségessé válhat, ha egy éven két olyan szerződést is negligál, amit hosszas pályázaton nyert el a nyertese. A javaslat a múlt heti közgyűlésen olyan zavart okozott, és annyira átláthatatlanná tette a helyzetet, hogy úgy döntöttek: a döntést egy héttel későbbre halasztják.

Megkerestük az ügyben a fővárosi önkormányzatot, a BKV-t és a BKK-t is, de azt a választ kaptuk, hogy mindent megtudhatunk majd a szerdai közgyűlésen. Információink szerint a Külügyminisztérium egyelőre még nem tudott érdemben foglalkozni a levéllel. De úgy tudjuk, hogy mivel a fővárosnak szerződéses joga felülbírálni a döntést, és a döntési határidő még nem járt le, ezért a külügynél úgy vélik, hogy közvetlenül nem érintettek, de utánanéznek, és teszik a dolgukat.