Lázár, Olimpia
-2 °C
3 °C

Átadták a guruló mopszlikat a Várban

2015.11.19. 19:31
16 darab Karsan Atak (Támadás) midibuszt adtak át ma a Budai Vár Oroszlános udvarában. Csütörtökön még csak kettő darab állt forgalomba, amit szép sorban követ a többi is a következő napokban. Budapest először vásárol török buszokat, méghozzá éppen a turisták által leginkább látogatott Budai Várba, ezért alaposabban megnéztük őket.

Az átadást és a sajtónyilvános próbamenetet unalmas beszédek előzték meg, amiből csak a kerületi polgármester, Nagy Gábor Tamás savanyú mondatai maradtak meg nekem arról, hogy eredetileg elektromos buszokat szerettek volna a Várba.

Most ez sikerült, tekintsük felmentő seregnek

– mondta, egy fura történelmi paradoxont felállítva.

A beszédek után Kengyel Kristóf kollégával, az Omnibusz szakblog és a Totalcar szerzőjével megközelítettük az új buszokat, hogy közelebbről megnézzük őket. A nyolc méter hosszú járművek kívülről szinte játékbuszoknak tűntek, formájuk is inkább gyerekesen bumfordi építőkockát vagy sarkos műanyagtéglát idézett. Kengyel kolléga egy mopszlira asszociált, és tényleg. Benn dupla üléssor várt minket (mindkét oldalon), ráülve kicsit szűknek éreztem a helyet. A buszban összesen 18 álló és 21 ülőhely van.

A hátsó ajtó mögötti traktus leginkább egy szobaszínház dobogóra emelt nézőterére emlékeztetett, az itt ülők elmerülhetnek a néhány méterrel előrébb szinte szemmagasságban elhelyezett tájékoztató monitor műsorában. A busznak szép nagy ablakai vannak, benne szép nagy, nyitható - bár kissé lötyögő - tolóablakbetéttel. Nem is értem, miért kért a BKK klímát a kis légteréhez képest jó szellőztethető buszhoz, kissé luxusnak tűnik. A kis légteret csak a számok miatt mondom, a busznak nagy előnye, hogy amilyen mininek tűnik kívülről, olyan tágasnak lehet érezni belülről.

Amikor a sofőr beindította a motort, felszisszentem: a járását nem mondanám éppen halknak. Kengyel kolléga szerint viszont ahhoz képest, hogy Fiat motor van benne, nem is rossz. Ha már a fődaraboknál tartunk, a hátsó híd sem echte török: konkrétan a Rába gyártja (igaz, hogy csak ebbe a 16 vári buszba sajnos). Az első tengelyt pedig a Voith adja. A felfüggesztés, főleg a darabosabb kockaköveken erősen kopogott. A sofőr szerint nagyon jó a busz rugózása, leterhelve valószínűleg kevésbé fog kopogni. Megkérdeztem a gyártó cég igazgatóját is később, ő a független felfüggesztésnek tudta be a kopogást.

Az 54 millióba kerülő (a piacon ezzel az árral olcsónak számító) busz extrák, például klíma nélkül csak 41 millióba került volna, de a BKK kért bele még jó pár finomságot. Mint például fedélzeti kamerarendszert, utastájékoztató-rendszert, utasszámlálót. A kerekeknél a sárhányók takaros szőrzetet kaptak a sárfelverődés csökkentésére, ilyet nem láttam még magyar buszon. Sajnos wifi nincsen, pedig a külföldi turisták le se szállnának róla, ha lenne. Kimaradt a ködlámpa is, a lámpatest alatt egy-egy vaklámpa hunyorog vaksin.

A török igazgató elmondása szerint Atak buszok járnak Bakuban (száz darab), Törökország nagyvárosaiban (500 darab), meg még egy csomó helyen, tehát egy kiforrott típussal van dolgunk. A BKK opciós szerződése további 24 darab Karsan Atak vásárlására jogosít fel, amivel él is majd a cég - ha lesz rá pénze. (Egyelőre most a kínai BYD elektromos buszokra akarnak hitelt felvenni, persze ha a kormány engedélyt ad rá.)

Az biztos, hogy a 20 éves, füstokádó, kohószökevény Ikarus 405-ösök leváltása után a vári lakosok fellélegezhetnek. A Karsan Atakot EURO6-os környezetvédelmi besorolású dízelmotorral szerelték, ami ha nem is egy elektromos motor, de legalább nem füstöl, mint a gőzmozdony.