Korrupciógyanús a 4-es metró építése, tízmilliárdokat kéne visszafizetni

2016.12.22. 09:11

A Politico által megszerzett dokumentumok alapján az Európai Csalás Elleni Hivatal (OLAF) szerint Magyarországnak csaknem 300 millió eurót (csaknem 97 milliárd forintot) kellene visszafizetnie az EU-nak, miután a hivatal komoly szabálytalanságokat – csalást és korrupciógyanús ügyeket – tárt fel.

Az összesen 1,7 milliárd eurós projektből az európai regionális és várospolitikáért felelős bizottságnak 228 millió, az Európai Beruházási Banknak pedig 55 millió eurót kellene visszafizetnie a magyar költségvetésnek. Az OLAF vizsgálatai a 2006 és 2015 közötti időszakot fedték le.

Az OLAF megerősítette a Politico megkeresésére a dokumentumban leírt következtetéseket, tehát hogy csalásra és korrupcióra gyanakszanak. A lapnak Jávor Benedek EP-képviselő azt nyilatkozta, hogy a 4-es metróvonalat az eddigi tapasztalatok alapján nem igazán használják, ami szintén arra utal, hogy egy „teljesen felesleges” beruházásról volt szó.

Az OLAF jogi ajánlásokat is küld a magyar hatóságoknak. Az Európai Bizottság szóvivője a lapnak elmondta, hogy az EB megkapta az OLAF 104 oldalas anyagát, és egyelőre vizsgálják a lehetőségeiket. Szalóki Flórián, Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közlekedési operatív programokért felelős helyettes államtitkára a lapnak azt mondta, hogy megkapták a jelentést, de még hónapokig tarthat mire a pénz visszafizetésére vonatkozóan bármilyen döntés megszületik.

A főváros, a BKK és a Legfőbb Ügyészség nem válaszolt a lap kérdéseire. A kormány szóvivője a fővárosra hárította a felelősséget: azt mondta, Budapest minden segítséget megkapott a kormányoktól a projekt megvalósításához, ezek után már csak a városvezetésen múlt, hogyan teljesítenek. A vizsgálat hivatalosan 2017 áprilisában fog lezárulni.

Főpolgármesteri hivatal: nem kaptuk meg az anyagot

Cikkünk megjelenése után Budapest Főváros Főpolgármesteri Hivatala közleményben reagált a Politico cikkére: "A Főváros nem kapta meg és nem látta az Európai Csalás Elleni Hivatal (OLAF) M4-es metrót érintő vizsgálati anyagát, de információink szerint a pénzügyi szabálytalanságokra utaló megállapítások 2006-2007-re vonatkoznak, vagyis jóval a jelenlegi városvezetés 2010-es hivatalba lépése előtti időre. A támogatás – vagy annak egy részének – esetleges visszafizetéséről egyébként még nem született döntés az Európai Bizottságban."