Lukács
5 °C
20 °C

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

2018-ra csúszott a BKK e-jegyrendszerének indulása

BKK eticket 03
2017.01.19. 06:59
2005-ös befejezés helyett 2018-ban induló fokozatos bevezetés: így áll most a BKK elektronikus jegyrendszere. Két tendert már kiírtak: egyet a régi, piros, mechanikus lyukasztók javítására, a másikat a még fel se állított e-jegyrendszer információbiztonsági kontrolljára.

A metró áteresztő kapuit és az elektromos jegyrendszert várhatóan 2005 végén, 2006 elején állítják rendszerbe, írtuk 2004-ben. Ebben már akkor sokan kételkedtek, de azt senki sem gondolta volna, hogy 12 év múlva sem lesz semmi az egészből. A hosszúra nyúlt projekt eddigi állomásai:

A BKK szerint a csúszás most azért van, mert a rendszert jelentősen át kellett tervezni. Az eredeti szerződés ugyanis nem tartalmazta a 2016 januárjától bevezetett elektronikus személyi igazolvány (eSZIG) használatát a közösségi közlekedésben, a HÉV-ek és az agglomerációs autóbuszok állami átadását, valamint a személyszállításról szóló törvény alapvető módosítását a közlekedési kártyák kibocsátásával kapcsolatosan. A változások miatt belső átcsoportosításokat végeztek, amiket át kellett vezetni a vállalkozói szerződésben, és azokat el kellett fogadtatni a finanszírozó EBRD-vel.

Átütemezték a termékstratégiát is, ehhez igazodva telepítik a metrókapukat, valamint az állomásokra és a járművekre szerelt érvényesítő készülékeket. Sőt, a közlekedésszervezési szempontokat, valamint az építészeti átalakítások integrálását is meg kell oldani. A jelenlegi helyzet:

A rendszer indulása 2018 elejétől fokozatosan várható.

A befejezésre ezúttal jó érzékkel nem adott dátumot a BKK.

De így már nem kérdés az sem, hogy a BKV miért írt ki pályázatot 700 darab özönvíz előtti mechanikus jegylyukasztóra.

A cég válasza szerint az elektronikus jegyrendszer bevezetése többütemű. Először az e-bérleteket, utána a jegyeket vezetik be. Ezzel párhuzamosan kivezetik a papíralapú termékeket is, de ennek megszokásához idő kell. Csak a papíralapú jegyek teljes kivezetése után szerelhetők le a régi típusú jegyérvényesítők.

A villamosok egy részén jelenleg amúgy is csak a mechanikus jegykezelő készülékek alkalmazhatók, mert nem alkalmasak az elektronikus jegyrendszerre. Az átalakítások végéig a csattogó vaslyukasztókat kell használni, és a javításukat is biztosítani kell, válaszolta a BKV.