Vendel
7 °C
19 °C

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Miért araszolnak a budapesti villamosok?

2017.02.18. 07:20
Aki gyakran utazik villamossal Budapesten, sokat bosszankodhat azon, hogy villamosa érthetetlen hosszan áll a megállóban, a pályán meg vánszorog, mint egy csiga. A Közlekedési Klub blogjában kísérletet tett az okok összeszedésére.

Három fő problémát találtak:

  1. Rengeteget kell állni a lámpáknál, mert nem a villamosokra szabott a lámpaprogram, tele vannak a pályák sebességkorlátozásokkal
  2. Alacsony a megengedett sebességhatár
  3. Sok a felesleges megálló, sokszor párhuzamos buszközlekedés mellett

Példa a Nagykörút

A táblázatban különböző német városok hálózatait hasonlították össze a budapestivel:

Forrás: MKK-blog
Forrás: MKK-blog

Szembetűnő a lemaradás: míg a legtöbb városban 20 km/h felett van a teljes hálózat átlagsebessége, addig Budapesten ezt mindössze az 1-es vonal átlaga haladja meg. Mindezt úgy, hogy az elmúlt 10 évben rengeteg pályafelújítás történt a városban, a legnagyobb sebességkorlátozásokat megszüntették. A blog szerint a bajt az elavult szabályozástechnika és az autókra hangolt közlekedési lámparendszer okozza.

Azért pályák sem mindenhol tökéletesek még. A Közlekedő Tömeg pénteki Facebook-bejegyzése szerint napközben kellett leállítani a villamosközlekedést az Orczy térnél, a hivatalos tájékoztatás szerint pályahiba miatt. A sínek a környéken borzalmas állapotúak, beavatkozás nélkül csak idő kérdése volt, hogy teljesen járhatatlanná váljon a pálya. Képük még decemberben készült:

Megoldás: A villamosokat előnyben részesítő nagykörútihoz hasonló lámpaáthangolás több helyen.

Alacsony az 50 km/h megengedett legnagyobb sebesség

A blog szerint bár a KRESZ valóban előírja, hogy a villamos legfeljebb 50-nel mehet, de az az úttestbe épített, vasúti pályaként meg nem jelölt sínpályán való közlekedő villamosokra vonatkozik, a nem úttestbe építettre (ilyen is van sok) nem.

Németországban teljesen általános az 50 km/h feletti sebesség, a villamos építési és forgalmi szabályzat, a BOStrab ráadásul 70 km/h-ig még biztosítóberendezés kiépítését sem teszi szükségessé. Ahogy mennek is: Hannoverben, Stuttgartban, vagy Kölnben a felszíni szakaszokon is teljesen normális dolog a 70 km/h, de még a kisebb hálózatokon is engedik legalább a 60 km/h sebességet. Nyilván ott, ahol erre a pálya alkalmas, illetve ahol 500 méternél nagyobb megállótávolságok vannak - ahogy mondjuk az 1-es villamos vonalán szinte végig, írják.

Megoldás: Egyértelmű szabályozás szerint engedett magasabb sebesség, ahol a pálya alkalmas.

Felesleges megállók

Budapesten szintén alapdogmának tűnik, hogy a villamosnak minden utcasarkon meg kell állnia, pedig ez számos helyen korántsem indokolt, írja a blog. Nagyobb problémát jelent az a három hosszú szakasz, ahol a villamos igen sok, hosszabb távon utazó embert szállít, és színvonalas párhuzamos buszközlekedés is van, a kötöttpályás járművek mégis minden bokornál megállnak:

  • Hűvösvölgyi vonal
  • Soroksári út környezete
  • Kőbányai út

Megoldás: csökkenteni a megállók számát, ahol lehet.

A részletesebb elemzést a blogon olvashatja ide kattintva.