Gyanús kétmilliárdos használtbusz-vásárlás a BKV-nál

2017.03.30. 16:48
Költséges használtbusz-vásárlásról írt alá szerződést a BKV egy, hirtelen a semmiből előbukkant közvetítőcéggel, amelyet 2008-ban még titkárnői tevékenységre alapítottak.

A BKV a napokban írt alá egy szerződést a Lektorna Kft-vel 40 darab alacsonypadlós, diesel-elektromos hibrid üzemű, szóló autóbusz (VOLVO 7705 LH és VOLVO 7905 LH típusú) szállítására, tájékoztatta lapunkat a közlekedési cég. A járművek vételára darabonként 46,4 millió forint.

A hír elég nagy meglepetést keltett szakmai körökben, hiszen a kétmilliárd forintos bizniszt a semmiből előtűnt, teljesen ismeretlen Lektorna Kft. hozza össze. A Céginfo szerint a kft-t 2008-ban alapították, titkárnői, fordítói főtevékenységi körrel. Az utóbbi években a cég 0 forint árbevétellel ketyegett. Aztán 2016-ban új tulajdonos érkezett Bor Veronika személyében, és a cég főtevékenysége augusztusban hirtelen járműkereskedelemre változott.

Megpróbáltuk elérni a cég tulajdonosát, aki egyébként facebookos profilja szerint mostanában leginkább pankrációs show-ról, lecsófesztiválról készít fényképeket, de nem sikerült beszélni vele. Kíváncsiak lettünk volna többek között arra is, hogy milyen árréssel dolgozik, ugyanis az interneten elég hamar találni eladó használt Volvo hibrid buszt például itt, igaz, nem 46,4, hanem csak mintegy 28 millió forintért.

hibridvolvok
Fotó: Iho.hu

Az Omnibusz szakblog szerint a cég több nyugati városból, többek között Bécsből szedte össze a 3-8 éves hibridbuszokat. A blog szerint nem véletlen, hogy ezek a városok megszabadulnak a hibrid buszaiktól, ugyanis azok eddig nem váltak be. (Kevés üzemanyagot takarítottak meg, drága volt a javításuk.) Ráadásul 8-10 évente cserélni kell bennük a méregdrága akkumulátorokat is, egy hamarosan aktuálissá váló csere költsége pedig a blog szerint kb 12 millió forint.

A BKV-BKK jól végiggondolt járműbeszerzési stratégiájára jellemző, hogy nemrég még vadonatúj csuklós Volvo hibridbuszok szaladgáltak Budapest útjain a T&J alvállalkozói üzemeltetésében. A T&J-t a BKK nemrég kirúgta offshore tulajdonosa miatt. A hibrid Volvók most a Volánbusz színeiben futnak, de a hírek szerint a BKV is visszavásárol belőlük.

Kíváncsiak voltunk a Lektorna-szerződés részleteire is, de a BKV egyelőre nem tudta megmondani, honnan jöttek a buszok, hány évesek, hány kilométert futottak, sőt azt se, hogy mikor állnak majd forgalomba.

A közbeszerzést egyébként nem a BKV, hanem a Fővárosi Közbeszerzési Kft. bonyolította. Mint arról beszámoltunk, a kft alakulásakor többen attól tartottak, hogy az egyik legerősebb kormányközeli gazdasági érdekcsoport a kft.-n keresztül ráteheti a kezét az évi 300 milliárdos közbeszerzési keretre. Az ügy tavaly nyáron olyan hullámokat vert, hogy Tarlós István főpolgármester megtiltotta a főváros központi közbeszerzési cégének, hogy együtt dolgozzon a Habony Árpád és Rogán Antal köréhez tartozó Kosik Ügyvédi Irodával.