Nándor
9 °C
20 °C

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Kábelekig visszabontják a hibás orosz metrót

2017.06.08. 07:24

Ez valami Murphy-ügy lehet

– találta fején a szöget Tarlós István főpolgármester idén márciusban, Murphy közismert törvényére (ami elromolhat, az el is romlik) utalva azzal kapcsolatban, hogy a felújított orosz metró az első két napján kétszer is meghibásodott. Volt még szó gonosz erők játékáról, és normális gyermekbetegségekről, de a főpolgármester azzal fejezte be, hogy a hír akkor lesz igazán hír, ha eltelik egy hónap.

Két és fél hónap eltelt, és hétfőn a felújított orosz metró a legsúlyosabb - a Metróért Egyesület szerint biztonságkritikus - hibát produkálta: a Kálvin téri állomáson mindkét oldalon kinyílt az ajtósor. A hiba komoly balesethez vezethetett volna, de szerencsére senki nem esett ki a járműből.

Mint BKV-s forrásokból megtudtuk, a felújított metrónak eddig is voltak kisebb-nagyobb problémái, de az ajtókinyílás komoly ügy. Információink szerint a mérnökök azt gondolják, egyedi lehet a hiba, ezért a 3 másik forgalomban levő felújított kocsi tovább közlekedik. 

Most az orosz és a magyar mérnökök is azt vizsgálják a meghibásodott szerelvényben, hogy mitől kaphatott fals parancsot az ajtósor. A szakemberek átnézik a teljes járművet a fedélzeti számítógéptől egészen az ajtókábelezésig, de egyelőre még nem tudni a hiba okát.

A 37 megrendelt szerelvényből egyelőre 9 darab felújított vonat érkezett vissza Budapestre. Ebből 6 hatósági vizsgával is rendelkezik: négy jelenleg is forgalomban van, egyet - az ajtóhibásat -, kivontak a forgalomból, egy pedig még nem állt forgalomba. További 3 hatósági vizsgáztatás alatt áll.

A legelső 3 szerelvény volt a prototípus, az itt tapasztalt kisebb hibákat működés közben jegyzik az oroszok, és a gyártásnál átvezetik. Ilyenek voltak a kocsik esztétikai problémái, a visszajelzési bajok, valamint a hibaüzenetek pontatlansága. Ezek egy új típus beüzemelésének a velejárói, márpedig a 81-717.2K egy több új fődarabból összerakott módosított típusú metró. Ennek az öszvér-jellegnek köszönhető, hogy a jármű rendszereinek nehézkes az összehangolása.

De nehéz a metrókocsik és a régi alagúti infrastruktúra összehangolása is. A régi áramátalakító gyakran nem tudja fogadni a fékek visszatáplálásánál keletkezett áramot, a jármű kénytelen az így keletkezett energiát hőként "elfüstölni". 

Működik ugyan a felújított metrókon a szellőztetőberendezés is, de mivel a régi szerelvények és gyakran az újak által is "felfűtött" alagútban meleg van, a meleg levegőt kavarják be a kocsikba, nem túl jó közérzetet előidézve ezzel az utasokban. A hőség a kocsikban majd a metrókocsik legalább felének lecserélése, és a metróalagút felújítása után csökken majd. Az utóbbinak a finanszírozásáról még mindig folyik a vita a főváros és a kormány között, az erre szánt keret ugyanis mintegy 30 milliárd forinttal kevesebb a szükségesnél.