Megtaláltuk a legforróbb budapesti járművet

BSZ 9690
2017.08.05. 08:29
Az Omnibusz szakblog az Indexszel együttműködve több különböző fővárosi tömegközlekedési járműben mérte meg a hőmérsékletet, hogy kiderüljön, melyiken van hőség idején a legnagyobb meleg. Egy (amúgy rossz) klímás Volvo busz győzött.

A szakblog bloggerei csak légkondival felszerelt tömegközlekedési járműveken mértek (két kivétel volt, a csepeli HÉV és a régi metró, meg egy félig: a ventilátoros felújított metró). Kiderült, hogy sokszor hiába a klíma, a buszon ugyanolyan meleg van, mint légkondi nélküli társain. Sőt, mivel az utóbbiakon nyitva van az összes ablak, ott a hőmérséklet gyakran elviselhetőbb.

A mérések szerint az új, alig pár éves járműveken nincs nagy probléma, hiszen még garanciálisak, a járművet szállító cég tartja karban a kocsikat. Ezért a legjobb idő az új Skoda-Solaris trolibuszokon, valamint a VT-Arriva és a BKV Mercedes buszain van. A többi új/újabb járművön érezhetően alulméretezett a klíma, nem a budapesti viszonyokra lett tervezve. 

A legnagyobb gond a felújított, esetleg használtan beszerzett járművekkel van. Az omnibuszosok szerint a BKV-nak nem megy a klímás járművek, főleg buszok üzemeltetése.

Nagyon rossz a helyzet a 3-as metró felújított szerelvényeinél, ugyanis hiába mennek a tetőn lévő ventilátorok, bent a vonatban rettenetesen rossz a hőérzet. A vonaton 3-4 fokkal melegebbet mértek, mint magában az alagútban. A levegő nem mozog a kocsikban, ráadásul párás is. Ha zsúfolt a kocsi, akkor abszolút elviselhetetlen a hőség. Hasonlóan viselkednek a hőségben a régi Volvók és a használtan beszerzett Van Hool buszok is.

A bloggerek munkaidő után, délután 4 és 8 óra között mérték a járművek hőmérsékletét, a legnagyobb melegben ezeknél a mért értékeknél is magasabb hőfok lehet.

Dobogósok

1. Volvo busz, 85E - 39,1 Celsius-fok

Az aranyérmet az FKU-939 rendszámú BKV-s Volvo 7700A busz hozta el. Ezeket a buszokat a BKV 2005-ben szerezte be. Ezt a buszt nemrég teljesen felújították, azonban úgy tűnik, hogy amikor a felújító brigád a légkondihoz ért, elfogyott a lelkesedés vagy a pénz. A buszon nem működött a légkondi, így 39,1 fokos rekord meleg volt a buszon, délután fél hatkor.

2. Volvo busz, 85-ös - 37 Celsius-fok

Az ezüstöt is egy BKV-s Volvo busz kapta (FKU-940). A fentitől eltérően ezt a 2005-ben beszerzett Volvo csuklóst nem újították fel. A légkondi nem működött. Este fél hétkor, majdnem 37 fokot mértek rajta.

3. Csepeli HÉV - 36,7 Celsius-fok

A bronz csepeli HÉV-é (MÁV). A vonalon közlekednek a legidősebb járművek az MIX/A motorvonatok. Az egyik több mint ötvenéves szerelvényen 36,7 fokot mértek délután hatkor. A vonalon egyre több a lassításra intő jel, így napról-napra nő menetidő, így egyre hosszabb ideig aszalódhatnak az utasok a közel negyven fokos, több mint félévszázada épült szerelvényeken. (Az Index nemrég 42 fokot mért a szentendrei HÉV-en, igaz dél körül.)

További helyezettek:

4. Van Hool, 23-as - 34,9 Celsius-fok

A Van Hool AG 300-as busz (LOV-869) abba a flottába tartozik, amit a BKV 2009-ben Brüsszelből használtan szerzett be. Eredetileg nem volt bennük klíma, később építettek be. A buszon azonban csak az egyik oldalon cserélték ki az ablakokat nyithatóra, a másikon nem. Ezért, ha a klíma nem működik, a levegő nem tudja átjárni a járműveket. Este fél nyolckor, amikor már órák óta nem járt a busz napon, 34,9 fokot mértek a járművön.

5. Felújított orosz metrókocsi 6003 - 34 Celsius-fok

A ventillátorok zúgnak, más hasznuk nincs. A levegő egyáltalán nem akar mozogni a felújított orosz metrókban, borzasztó kellemetlen idő van bennük. Este hét óra körül pontosan 34 fokot mértek a vonaton. Csak a hasonlítás kedvéért a Corvin téri metróállomáson is megmérték a hőmérsékletet: az állomáson csak 31,1 fok volt.

6. Genfi Volvo, 169E - 32,8 Celsius-fok

A használtan beszerzett, a köznyelvben „Genfi Volvónak” nevezett buszokra rengeteg panasz volt a nyár elején a nem működő légkondik miatt. Mostanra javult a helyzet, de így is meleg volt a buszokon, igaz a száraz 32,8 fok elviselhető. (MHK-917, Volvo 7000A). 

7. Régi orosz metrókocsi - 32 Celsius-fok

Kissé meglepő eredmény: a felújított változathoz képest két fokkal hűvösebb van rajtuk, mozog a levegő, ezért nem csak a hőérzet, hanem a hőmérséklet is alacsonyabb. A régi kocsikban, úgynevezett lamellás kényszerszellőzés van (szellőzőnyílások a kocsi két oldalán), az újban szinte semmi. A hőmérséklet szempontjából visszalépés az új vonat. 

8. Volánbuszos Volvo, 97E - 32 Celsius-fok

A Volánbusz agglomerációba közlekedő autóbuszain is alulméretezett a klíma, de amikor kevés utas van a járműveken ez nem érezhető. A Volvo csuklóson mért 32 fokos hőmérséklet, pont négy fokkal volt kevesebb, mint kint. Ez elviselhető. (MOS-246, Volvo 7900A) 

9. CAF villamos, 3-as - 31,5 Celsius-fok

Valami gond itt is lehet a klímaméretezésével, vagy a hűvös levegő eloszlásával, ugyanis nem minden modulban ugyanakkora a hőmérséklet, akár 1-2 fok különbség is lehet, ami már érezhető. A 2231-es CAF legmelegebb pontján 31 és fél fokot mértek.

10. Combino,  4-6-os - 29,4 Celsius-fok

A legtöbb nagykörúti Combino villamoson jól működik a klíma. Azonban az sokszor előfordul, hogy nem hűt az összes klímaegység, ami a karbantartás hiányára enged következtetni. A 2012-es Combinón este negyed nyolckor 29,4 fok volt.

11. Skoda-Solaris Trollino, 82-es - 29,2 Celsius-fok

Nem kell túl sok szót pazarolni az új trolibuszok légkondicionáló berendezésére. Nagyon jól működik, a legalacsonyabb hőmérsékletet mérték rajta. Az összes BKV járművön ilyen jól specifikált légkondinak kellene működnie.

(Közreműködött: Kengyel Kristóf és Zajácz János)