A metrópótlós buszozás kihívást kapott, lezártak két sávot közműfelújítás miatt

2018.04.23. 23:29

Budapest közlekedése ismét a szemünk előtt omlik össze. Az évekig zajló metrófelújítás miatt a felszínre terelt forgalom ugyanis kihívást kapott a Dózsa György út felől. A Közlekedő Tömeg Egyesület hétfői közleménye szerint mostantól hónapokon keresztül "30 perces dugókban állhatnak az alternatív metrópótló járatok utasai."

Az történt ugyanis, hogy szombat óta közműépítési munkálatok miatt lezártak egy-egy sávot a Dózsa György úton mindkét irányban. Az egyesület tapasztalatai szerint a közműépítés első munkanapján ez volt jellemző:

  • az elvileg óránként 3000 férőhelyet biztosító alternatív metrópótló járatok 20-30 perces dugókat állnak végig
  • a 20E járatot soron kívül elterelték a dugós útvonalról, így viszont nincs kapcsolata az M1-es metróval

Az egyesület idézi a BKK-t:

  • a Kerepesi út felé haladó útpályáján ideiglenesen megszűnik a buszsáv […] az ott haladó közösségi közlekedési járatok – a 20E, a 30-as, a 30A, a 105-ös és a 230-as busz, valamint a 75-ös és a 79-es trolibusz – menetideje várhatóan megnövekedik.

Az egyesület azonban nem csak problémát lát, hanem javaslatot is megfogalmazott:

  • A Vágány utca Dózsa György út irányú oldalán lévő buszsávot egészen a Dózsa György úti kereszteződésig kell hosszabbítani, tehát a szélső sávból csak a buszok számára szabad engedélyezni a Dózsa György útra való balra kanyarodást. Így a Dózsa György útra besorolni képtelen kocsisor nem tartaná fel az egyébként buszsávban érkező közösségi közlekedési járműveket.
  • A Dózsa György út Váci út irányú oldalán minden olyan szakaszon szükség van buszsávra, ahol három forgalmi sáv van, a sávokat pedig megfelelő felfestésekkel és táblákkal, valamint a kezdeti időszakban rendőrrel is kell biztosítani. Jelenleg rengeteg autós veszi igénybe a sávot, szabálytalanul. (Ezt egyébként már a metrópótlás kezdete előtt is javasoltuk a BKK-nak.)
  • A teljesen indokolatlan, 1,5 sáv szélességű szűkületeket fel kell számolni. Nyilvánvaló, hogy a kivitelező a szükségesnél nagyobb területet kerített el, ennek viszont az az eredménye, hogy több helyen egyetlen sávon tud csak biztonságosan haladni a forgalom. A BKK és a Budapest Közút sokkal szigorúbb beavatkozása szükséges a kivitelezővel szemben.
  • Ahol egy buszsáv véget ér, ott a buszoknak legyen elsőbbsége a besorolásnál. Erre útburkolati jelekkel és táblákkal is fel kell hívni a figyelmet, továbbá a kezdeti időszakban rendőri biztosítás is szükséges.

Az egyesület úgy látja, hogy "a szétcincált intézményrendszer ismét leszerepelt", és hogy a "Budapest Közút a közösségi közlekedésre való tekintet nélkül vezette be az új forgalomtechnikát, a BKK pedig képtelen volt érvényre vinni az utasok érdekeit". Hozáteszik: "egyik cég sem volt képes érdemben fellépni a kivitelező túlzó igényei ellen".