Gál
6 °C
22 °C

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

A metrópótlós buszozás kihívást kapott, lezártak két sávot közműfelújítás miatt

2018.04.23. 23:29

Budapest közlekedése ismét a szemünk előtt omlik össze. Az évekig zajló metrófelújítás miatt a felszínre terelt forgalom ugyanis kihívást kapott a Dózsa György út felől. A Közlekedő Tömeg Egyesület hétfői közleménye szerint mostantól hónapokon keresztül "30 perces dugókban állhatnak az alternatív metrópótló járatok utasai."

Az történt ugyanis, hogy szombat óta közműépítési munkálatok miatt lezártak egy-egy sávot a Dózsa György úton mindkét irányban. Az egyesület tapasztalatai szerint a közműépítés első munkanapján ez volt jellemző:

  • az elvileg óránként 3000 férőhelyet biztosító alternatív metrópótló járatok 20-30 perces dugókat állnak végig
  • a 20E járatot soron kívül elterelték a dugós útvonalról, így viszont nincs kapcsolata az M1-es metróval

Az egyesület idézi a BKK-t:

  • a Kerepesi út felé haladó útpályáján ideiglenesen megszűnik a buszsáv […] az ott haladó közösségi közlekedési járatok – a 20E, a 30-as, a 30A, a 105-ös és a 230-as busz, valamint a 75-ös és a 79-es trolibusz – menetideje várhatóan megnövekedik.

Az egyesület azonban nem csak problémát lát, hanem javaslatot is megfogalmazott:

  • A Vágány utca Dózsa György út irányú oldalán lévő buszsávot egészen a Dózsa György úti kereszteződésig kell hosszabbítani, tehát a szélső sávból csak a buszok számára szabad engedélyezni a Dózsa György útra való balra kanyarodást. Így a Dózsa György útra besorolni képtelen kocsisor nem tartaná fel az egyébként buszsávban érkező közösségi közlekedési járműveket.
  • A Dózsa György út Váci út irányú oldalán minden olyan szakaszon szükség van buszsávra, ahol három forgalmi sáv van, a sávokat pedig megfelelő felfestésekkel és táblákkal, valamint a kezdeti időszakban rendőrrel is kell biztosítani. Jelenleg rengeteg autós veszi igénybe a sávot, szabálytalanul. (Ezt egyébként már a metrópótlás kezdete előtt is javasoltuk a BKK-nak.)
  • A teljesen indokolatlan, 1,5 sáv szélességű szűkületeket fel kell számolni. Nyilvánvaló, hogy a kivitelező a szükségesnél nagyobb területet kerített el, ennek viszont az az eredménye, hogy több helyen egyetlen sávon tud csak biztonságosan haladni a forgalom. A BKK és a Budapest Közút sokkal szigorúbb beavatkozása szükséges a kivitelezővel szemben.
  • Ahol egy buszsáv véget ér, ott a buszoknak legyen elsőbbsége a besorolásnál. Erre útburkolati jelekkel és táblákkal is fel kell hívni a figyelmet, továbbá a kezdeti időszakban rendőri biztosítás is szükséges.

Az egyesület úgy látja, hogy "a szétcincált intézményrendszer ismét leszerepelt", és hogy a "Budapest Közút a közösségi közlekedésre való tekintet nélkül vezette be az új forgalomtechnikát, a BKK pedig képtelen volt érvényre vinni az utasok érdekeit". Hozáteszik: "egyik cég sem volt képes érdemben fellépni a kivitelező túlzó igényei ellen".