Nándor
8 °C
19 °C

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Ha így halad, nagyon hosszú időre elfelejthetjük a Lánchidat

DSC 3128
2018.04.24. 17:14
Egy év alatt háromszorosára nőtt a Lánchíd felújításához szükséges idő, ráadásul úgy, hogy az eredetileg a felújításhoz tartozó Váralagutat kivették a beruházásból, ez derül ki a fővárosi önkormányzat anyagából. A miértre nincs válasz.

Két fővárosi előterjesztés, az egyik 2017 áprilisi, a másik 2018 áprilisi: 

  • a tavalyi szerint a Lánchíd és a Váralagút felújítása másfél év alatt megoldható 22,3 milliárd forintból
  • a most szerdán tárgyalandó szerint csak a Lánchíd felújítása (Váralagút nélkül) beletelik 3 évbe, és 16,3 milliárd forintba kerül majd (az Alagút költségét nem tüntették fel)

Azt nem tudni, mi történhetett egy év alatt, ami így megnövelte a felújítás várható idejét, az viszont biztos, hogy a szükséges idő tavaly tavasszal (a főpolgármesteri hivatal közlése alapján) másfél évről két és fél évre ugrott, majd idén februárban Tarlós István nyilvánosan már 3-3,5 évet emlegetett.

Ami biztos: a tavalyi engedélyokirat szerint 2017 júniusban indult volna a Lánchíd és az Alagút felújítása és 2019 decemberben fejeződött volna be, a mostani pedig már 2018 decemberi kezdéssel és 2021 decemberi befejezéssel számol, az Alagút nélkül.

A Lánchíd felújításáról már rég szó van. 2014-ben még szélesebb járdákkal tervezték (hogy jobban elférjenek a gyalogosok és kerékpárosok), és a pesti hídfő is zöldebb lett volna, több sétánnyal. Ezek az ötletek pénzszűke miatt már rég eltűntek. 

A spórolás okozta azt is, hogy a Váralagutat leválasztották a Lánchíd rekonstrukciójáról, és majd egyszer, annak befejezési után fognak hozzá. Erről a lépésről Vitézy Dávid volt BKK-vezérigazgató, akinek regnálása idején kezdődött a tervezés, a következőt írta Facebook-oldalán vasárnap:

Ez azt jelenti, hogy az Alagút - Lánchíd közlekedési tengely kétszer annyi ideig, kb. 4-5 évig lesz lezárva a forgalom előtt. Ezzel pedig nem csak az autósokra, hanem a hídon ma is a legtöbb embert átszállító 16-os és 105-ös buszokra, illetve a kerékpárosokra is kétszer olyan hosszú lezárási idő vár.

Vitézy hozzátette, hogy az egyéb funkcionális kérdéseket (forgalomcsillapítás a felújítás után, a Széchenyi István térnek a projektből teljesen kimaradt átalakítása, a Clark Ádám téri forgalmi rend észszerűsítésének kilúgozása stb.) még nem is említette.

A volt BKK-vezér szerint a főváros és a BKK kezéből mára kicsúszott a közlekedéspolitikai irányítás, eltűnt a rendszerszemlélet, mint látható, a városházi bürokratikus szempontok felülírnak minden észérvet. "Ahogy múlt héten a Corvinuson részletesen is elmondtam: teljes szemlélet- és struktúraváltás kell a budapesti közlekedés irányításában, ez így nem fenntartható."

Mélygarázst építenek az MTA alá?

A Lánchíd felújításáról szóló előterjesztés mellékletében egy elejtett mondatból az derül ki, hogy mélygarázst terveznek a Magyar Tudományos Akadémia alá.

A melléklet 7. pontja szerint a beruházás egyelőre még koncepcionális fázisban van.

Majdnem minden csúszik

Azzal, hogy a főváros szerdán dönt a Lánchíd felújításáról, semmi, még a 3 éves átfutási idő és a 16,3 milliárd forintos bekerülési összeg sincs kőbe vésve. Ki kell még írni a kivitelezői pályázatot, amin nem lesz meglepetés, hogy ha - a 3-as metró tendereihez hasonlóan -, drágább ajánlatok érkeznek a becsültnél. Ezért vagy más okokból tovább húzódhat a közbeszerzés, ami szintén kezd gyakorivá válni a fővárosi önkormányzatnál.

Egy másik, szintén szerdán tárgyalandó előterjesztés szerint számos egyéb beruházási határidő is kitolódik:

  • BKK útfelújítási program előkészítése, terveztetése - ütemterv módosítás, az elhúzódó közbeszerzési eljárások miatt, műszaki problémák, megváltozott helyszínek: a befejezési határidő 2018-ról 2020-ra tolódik. Forrásokat átütemezik.
  • BKK útfelújítási program megvalósítása: közbeszerzési eljárás, műszaki problémák, hatósági eljárások elhúzódása miatt drágább lett, a befejezési határidő áthúzódik 2019-ről 2020-ra.
  • BKK Műtárgyfelújítási program előkészítése, terveztetése: közbeszerzési eljárások elhúzódása miatt a tervezett befejezési időpont módosult, drágább lett.
  • BKK Műtárgyfelújítási program kivitelezése: közbeszerzési eljárások elhúzódása miatt a tervezett befejezési időpont módosult.
  • orosz metrókocsik felújítása - csúszott a Metrovagonmas hibájából, a kötbértárgyalások folynak.
  • Budafoki villamosvégállomás: a befejezés 2018 december 31-re csúszik.
  • Fogaskerekű fejlesztés előkészítése: közművita miatt nincs még építési engedély, a megállapodás határideje 2018 december 31-re csúszott, forrásokat át kellett ütemezni.
  • Újpalotai villamosvonal - törölték a feladatlistából.
  • Úszóaréna melletti kerékpáros híd: a hozzá tartozó kerékpárútnak még mindig nincs forgalomba helyezési engedélye a szomszédban épülő lakóparki behajtó út hiánya miatt. A befejezés ezért 2018 december 31-re csúszik.
  • 1-es villamos meghosszabbítása: a drágább kivitelezői ajánlatok miatt többletforrás kellett, később lehetett szerződést kötni, a 2017-es feladatok nem fejeződtek be, átcsúsztak 2018-ra, a forrást is át kellett ütemezni.
  • Kisföldalatti felújításának tervezése: szerződésmódosítás miatt 2017-ről 2018-ra kellett átütemezni a forrásokat.
  • BUBI harmadik ütem: az előkészítés, összehangolás elhúzódott, a tervezett határidő módosult.