Két Facebook-bejegyzés, ami tökéletesen megmagyarázza, miért szív a főváros évek óta a buszokkal

D MTZ20160427009
2018.05.02. 15:10

Öt éve, amikor Orbán Viktor és Tarlós István 150 új, csuklós Mercedes buszt adott át a fővárosnak, úgy tűnt, hogy egyenesbe kerül buszfronton a főváros.

Nem ez történt, és tudósító legyen a talpán, aki az elmúlt évek betartás-sorozatának kanyarjait követni tudta.

A hétvégén két Facebook-bejegyzés is született, ami lényeglátóan megmagyarázza a helyzetet.

Vitézy Dávid, a BKK volt vezérigazgatója saját oldalán azon kesergett, hogy a kezdeti nekilendülés után 2014-ben valami megváltozott: azóta az összes budapesti busztender sikertelen lett (metrópótlóra kiszervezés, metrópótlóra buszvásárlás több körben stb).

Ha a korábbi terveink szerint eredményesen haladt volna tovább a buszprogram, 2018-ra már csak alacsonypadlós buszok járnának Budapesten - ez nem így lett

– írta bejegyzésében Vitézy.

A másik bejegyzés a VEKE oldalán született, aminek elnöke Dorner Lajos, Tarlós István egyik tanácsadója. A poszt a zsúfolt reptéri buszok okozta tarthatatlan helyzetről szól, ami alá a VEKE kommentben röviden és velősen leírta, miért is nem tud a főváros 2014 óta sikeresen buszt vásárolni:

A BKV önkormányzati cég, az önkormányzatok hitelfelvétele pedig kormányjóváhagyáshoz van kötve. Jogszabály-módosítással kivették a főváros lehetőségei közül, hogy az EIB bank hitelkeretét buszvásárlásra fordítsák. A BKV buszbeszerzései fölött pedig a NABB nevű buszbizottság őrködik, akik pedig semmi másra nem adnak engedélyt, mint Mészáros Csabától való buszvásárlásra. Aki meg nem szállít, vagy ha igen, csak szxrt.

(A NABB a Nemzeti Autóbusz Beszerzési Bizottság, Mészáros Csaba pedig a kormány által istápolt Mabi Busz, új nevén Ikarus Egyedi Kft. vezetője. Mészárost a buszokkal kapcsolatosan az Index kereste korábban, de nem reagált.)

A 2016-ban beharangozott Nemzeti Buszgyártási Stratégia lesújtó első évéről tavaly beszámoltunk. Hamarosan letelik a második év, a helyzet azóta sem jobb.