Jácint
16 °C
31 °C

Murphy törvényével válaszolt a BKV a klímakérdésre

2018.06.06. 09:40
Egyre gyakrabban jelzik az utasok, hogy nem jól működik a klíma a BKV járatain. Elvileg a szabályzat szerint 24 Celsius-fok hőmérsékletnél elrendelik a klímaberendezések bekapcsolását, a gyakorlatban azonban az utasok nem mindig érzik ezt.

Úgy, ahogy például olvasónk se, aki a következő háborgó levéllel fordult hozzánk. Mint írja, még nem is jött el az igazi nyári 35-40 fokos meleg, de a Dél-Pesten futó Van Hool buszok (136E, 85, 85E) egyikén sem üzemel a klíma, és szellőztetni sem lehet, mivel egyik oldalon nincs ablak. 50 fokban ájuldoznak az emberek, miközben klíma lenne a buszon, csak a BKK nem képes megcsináltatni vagy üzemeltetni. 

Mi az oka, hogy a drága bérletet meg jegyet meg kell venni, miközben a 10-15 perces buszút alatt konkrétan csirkekeltetőben kell utazni?

– teszi fel a kérdést.

A Közlekedő Tömeg Egyesület klímás hibabejelentő appjára napi 30-50 bejelentés érkezik. Most vasárnap 50 jött, és a fele az M3-as metrópótló buszt érintette. (A hétvégén teljes vonalas pótlás van, 60-80 pótlóbusz jár, jelentős részben 10-15 éves használt járművek).

Megkérdeztük a BKV-t is, ahol a következő általános érvényű választ adták:

Az autóbuszok működő klímával állnak forgalomba, ám az üzemeltetés során, napközben előfordulhat, hogy a rendszer meghibásodik. 

Magyarul: ne csodálkozzunk rajta, ha rossz a klíma, mert – ahogy Murphy törvénye kimondja – ami elromolhat, az el is romlik. (Bár Murphy törvénye valójában nem a beletörődést jelentené, hanem, azt, hogy akkor mindig legyen tartalékmegoldás a működés fenntartására.) De mi van azokkal a légkondicionáló berendezésekkel, amik zúgnak ugyan, de nem hűtenek?

A BKV szerint előfordulhat, hogy a berendezés működik, de nem az elvárt hatásfokkal. Ezt leggyakrabban a nyitott utastéri ablakok vagy a megállókban kinyíló ajtókon beáramló meleg levegő okozza. A közlekedési cég szerint ugyanakkor a nyári szezon előtt az autóbuszok légkondicionálói teljes körű karbantartáson esnek át, a klímás szezonban pedig folyamatosan szervizelik őket.

Hány foknak kell lenni egy buszban nyáron?

Általános szabály szerint egy klimatizált tömegközlekedési járműben a külső hőmérséklet felénél 10 fokkal többnek kell lenni. Azaz ha kint például 26 fok van, akkor bent 23 lehet, ha pedig 30, akkor 25 fok.

Mint Kelemen Tamás, a Közlekedő Tömeg Egyesület alelnöke lapunknak elmondta, általános szabály szerint a BKV diszpécsere 24 Celsius-fok külső hőmérsékletnél melegebb időben elrendeli a tömegközlekedési járműveken a klíma bekapcsolását.

Csakhogy a 24 fokot délelőtt 10-kor éri el a hőmérséklet, mikor már 4-5 órája a tűző napon közlekednek a buszok. Vagyis mire elrendelik a klímahasználatot, a buszokban már jóval melegebb van, mint 24 fok, és fülledt az utastér. Az egyetlen üdítő kivétel a CAF villamos, ahol automatika szabályozza a klímát. Nincs is gond vele.

Az is probléma, ahogy a BKV is jelezte, hogy amíg még nincs nagy meleg, az utasok megelégednek az ablakok kinyitásával, melegben meg csak ritkán csukogatják vissza, ezért jön be a hőség rajtuk.

A Közlekedő Tömeg szerint az egyik megoldás a helyzet enyhítésére az lenne, ha a BKK nem 24 foknál, hanem már maximum 21-22 foknál bekapcsoltatná a klímát. Ez egy egyszerű vezető döntés, a BKK házon belül módosíthatja ezt a szabályozást, és akkor már akár holnaptól drámaian javulhat az utazási komfort.

A Közlekedő Tömeg hibabejelentő appja:

Ez egy chatalapú szolgáltatás, ami tulajdonképpen mindenkinek ott van az okostelefonján. Egyszerűen annyit kell tenni, hogy a Facebook Messengerben rá kell keresni a Tudatos Közlekedőre, és már lehet is jelenteni a különböző problémákat.

Hozzászólna? Írjon nekünk Facebookon!
Murphy törvényével válaszolt a BKV a klímakérdésre

Lényege: ami elromolhat, az el is romlik. 24 fok felett működni kellene az összes jármű klímájának.

420 · Jun 06, 2018 09:40am Tovább a kommentekhez
Facebook Comments