Erzsébet
1 °C
4 °C

Az állandó nagykörúti villamosfelújítás rejtélye

Image from iOS (3)
2018.06.20. 10:16
Hétvégétől ismét dugók vannak a Nagykörúton: itt a nyár, megkezdődött a 4–6-os villamos felújítása. Csakhogy tavaly is ugyanezt a szakaszt zárták le. Meg az elmúlt öt évben is párszor. Európa legjobban kihasznált villamosvonalán követhetetlen a rekonstrukció, ráadásul a pálya se akar nagyon javulni.

Június 16-tól iskolakezdésig, szeptember 2-ig pályakorszerűsítés miatt nem jár a villamos a Nagykörúton az Oktogon és a Harminckettesek tere között, írtuk szombaton. Sokakat nyilván őrületbe kerget, hogy már megint feltúrják a 46-os pályáját, ráadásul itt mintha már többször is dolgoztak volna. Ezért utánanéztünk, mikor és miért volt felújítás a vonalon, valamint hogy mikor és miért túrták fel újra és újra.

A nagykörúti villamosvonal utolsó nagy felújítása az 1990-es években volt, a nagykörúti közműfelújításokhoz kapcsolódóan. Utána jött tizenöt-húsz békés év, néhány kisebb beavatkozással, és 2012-re az alaposan igénybe vett, napi 420 ezer utas által használt pálya erősen leromlott. Ekkor indította a BKV a nagykörúti villamosvonal újabb felújítási ciklusát, ami hatodik éve tart, de idén még mindig nem fog befejeződni.

A vonal legtöbbször feltúrt szakasza a József körút a Blaha Lujza tér mellett. Itt kezdődött 2012-ben a rekonstrukció, de nem teljes pályafelújítással, hanem csak úgynevezett kisfelújítással, ami körülbelül olyan, mint amikor az útfelújításoknál csak egy réteg aszfaltot húznak az útra.

2013-ban ezt ismét egy kisfelújítás követte az Erzsébet körúton, a Teréz körúton az Oktogonig, és ismét a József körúton a Bérkocsis utcáig. 

A 2014-ben a fonódó villamos építése miatt a program megcsúszott, de 2015 márciusában ambiciózus projekt kezdődött: a Margit körúton a Török utca és a hídfő között, a Szent István körúton és a Teréz körúton a Tátra utca és az Aradi utca között elkészült jó minőségben a nagyfelújítás, amihez egy jó darabig nem kell hozzányúlni. A program szerint a következő évben letudták volna az egész Erzsébet körutat, a Teréz körút maradékát és a József körutat a Rákóczi térig.

Korszerű nagyfelújítás

Mély betonalapot készítenek, amiben kihagyják a helyet a sínszálaknak. A megkötés után a sínszálakat beillesztik a helyükre, a betonalap és a sínszálak között fennmaradó teret pedig egy speciális anyaggal töltik fel. Ez az anyag aztán megszilárdul, és gondoskodik a zaj- és rezgéscsillapításról, illetve a terhelésnek is jobban ellenáll így a pálya.

Image from iOS (4)
Fotó: Huszti István

Sajnos a 2016-os rekonstrukció elmaradt, mert új kézbe kerültek a BKV-s közbeszerzések, és a fővárosi Közbeszerzés Kft. nem tudott felnőni a feladathoz, hogy sikeresen lebonyolítsa azokat. 2017-ben sem jött össze a közbeszerzés, ezért a BKV a Nagykörút tervezett és már nagymértékben leromlott szakaszait tűzoltásként egy elavult (úgynevezett nagypaneles) technológiával kijavította. (József körút, Erzsébet körút a Wesselényi utcáig, Petőfi híd – Móricz Zsigmond körtér közötti szakasz kisfelújítása.)

Idén tulajdonképpen a tavaly javított szakaszt, legalábbis annak nagyobb részét kell újra megcsinálni, immár teljes értékű nagyfelújításként.

Mi marad hátra?

  • a Széna tér megálló és Török utca közti szakasz
  • a Baross utcától a dél-budai végállomásokig lényegében minden

Tervek szerint 2019-ben és 2020-ban várható egyes szakaszokon építkezés ezen a részen. A hátralevő nagyfelújításokon kívül is lesznek még kisebb rekonstrukciós munkák természetesen a Nagykörúton, de ritkábban lesznek és rövidebb ideg tartanak majd.

Javult a pótlás színvonala

Az elmúlt években tapasztaltakhoz képest a szervezés jónak mondható. A 2017-es körúti lezárással ellentétben idén a pótlóbuszok teljes vonalán van buszsáv. Ennek köszönhetően tartják is a menetrendet, tulajdonképpen egyáltalán nem késtek a buszok az elmúlt két napban. A pótlás első időszakában BKK-munkatársak és forgalomirányító rendőrök is gondoskodnak a pótlóbuszok zavartalan forgalmáról, ez az elmúlt pár évben vagy csak nagyon mérsékelten vagy egyáltalán nem volt jellemző. Sok az utasok tájékoztatásáról gondoskodó helyszíni BKK-s, és a pótlóbuszok és a villamosok között kényelmes az átszállás.

Lámpaprogram

A 2012-ben bevezetett nagykörúti, villamosokat segítő lámpaprogram előnyeit már régóta nem lehet élvezni, mert a rossz pálya és a sebességkorlátozások miatt a villamosok lekésték a szabad jelzéseket. A nagy volumenű újjáépítés most azt is segíti, hogy a lámpaprogram újra értelmet nyerjen, és ismét érezhetően gyorsabban lehessen közlekedni a körúton.

Ha majd 2019 őszén lezárják a 3-as metró soron következő középső szakaszát, akkor az utasforgalom számottevő része a 4–6-osra terelődik majd. Akkor nagyon fontos lesz, hogy a körúti villamosok zavartalanul, megfelelően sűrűn és kellő kapacitást nyújtva közlekednek-e. A mostani felújítás biztosítja, hogy ez így legyen.

A cikk megírásában közreműködött a Közlekedő Tömeg Egyesület

Köszönjük, hogy minket olvasol minden nap!

Ha szeretnél még sokáig sok ilyen, vagy még jobb cikket olvasni az Indexen, ha szeretnéd, ha még lenne független, nagy elérésű sajtó Magyarországon, amit vidéken és a határon túl is olvasnak, akkor támogasd az Indexet!

Tudj meg többet az Index támogatói kampányáról!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?