Jónás, Renátó
5 °C
18 °C

Káosszal indult az 1-es villamos pótlása

2018.07.09. 15:42
Már a hétvégén látszott, hogy problémák lesznek az 1-es villamos pótlásával. Hétfő reggel olvasóink szerint megkezdődött az őskáosz.

A Közlekedő Tömeg már a hétvégén felhívta a figyelmet arra, hogy baj lesz az 1-es villamos pótlásával, aminek a pályáját most kezdték el felújítani. Ma reggel, az 1-es villamos vonalán rendszeresen utazó olvasónk levele szerint beütött az őskáosz.

Mint írta, 

  • a járat reggel 5 óra tájban 10 átlagban percenként jár, de rendszeresen pontatlanul, sokszor késésekkel.
  • a Stadionok megállónál reggel 5:30 körül egy pótlóbusz várta az 1-es villamosról érkező legalább 2 busznyi embert. Mivel a fele tömeg nem fér fel a buszra, ezért újabb perceket kellett várni a következőre
  • miután megérkezett a másik busz, ott állt a megállóban 10 percet, hogy bevárja a következő villamost. Ezalatt a 10 perc alatt az emberek más járatokról folyamatosan szállnak fel a villamospótlóra.
  • mire megérkezett az újabb 2 busznyi tömeg a villamossal, már félig tele volt a pótlóbusz. Természetesen az emberek fele sem fért fel, várhatta a következő buszt.

A Közvágóhídnál várta őket az igazi káosz:

  • a busz kb 600 méterre tette le az utasokat a villamosmegállótól, amihez külön 6-10 perc csak az eljutás.
  • a türelmetlen pótlóbusz sofőr megpróbálta a busszal eltolni/szétválasztani az első zebrán áthaladó tömeget (ami életveszélyes), a második zebra után a 2-es villamos végállomásán az emberek csak a 3 párhuzamos sínpáron tudnak átmenni ahol a villamosok újra megkísérelték "elütni" az embereket (ez is életveszélyes).
  • fel kellett menni egy végtelen lépcsőn a hídra, hogy eljussanak az 1-es villamoshoz, a szívbetegek és mozgáskorlátozottak legnagyobb örömére.
  • miután feljutott a tömeg a villamosmegállóba a Lágymányos-hídra, újabb 6 percet kellett várni hogy megérkezzen a villamos. 2 perc mire az érkezők leszálltak, és újabb 4 perc mire a villamos meg tudott fordulni a váltón.

Olvasónk a kalandok után fél óra késéssel, 5:50 helyett 6:23-kor érkezett a céljához. És még nem volt csúcsforgalom.

Kolléganőnk, Zsilák Szilvi is villamospótlóval érkezett:

8:30 körül szálltam fel a villamospótlóra a Vajda Péter utcánál, körülbelül 5-6 percet vártam, majd jött egy Népligetnél már teljesen megtelt busz, páran leszálltak, az ő helyükre sikerült felszállni, de sokan ottmaradtak. Másik busz pedig még nem volt a láthatáron. Majd ez minden állomáson megismétlődött, tehát eléggé szűkös, levegőtlen és büdös volt a helyzet. Majd a Stadionoknál a BKK további kellemes utazást kívánt, volt aki felszisszent, volt aki kurvaanyázott, volt aki jót nevetett ezen, onnan végre már járt a villamos. Amíg a zebránál vártunk, befutott utánunk két másik busz, a harmadikon még ülőhely is volt, a buszvezető jófejségből bemondhatta, volna, hogy ne préseljék fel magukat az utasok, mert hamarosan jön két másik busz, nem kell további 5 percet várni. 

A Közlekedő Tömeg szerint a főváros képtelen megoldani a buszvezetőhiányt és erre hivatkozva eszement spórolás megy a buszokkal. De ez mindig visszaüt: ma is plusz 10 busz kellett a vonalra, hogy ne legyenek benne 10 perces lukak a reggeli csúcsban. Ennek ellenére egyenletes követésnek, menetrendnek nyoma nincs, több száz méteres gyaloglásra kényszerítik az utasokat, Dél-Budán iszonyatosan megritkították a járatokat.

Frissítés, a BKK, a BKV és a Budapest Közút válaszai:

Menetsűrűség (BKK):

Az utasforgalmi igényeknek megfelelően hajnali 5 óra körül 10 percenként jár mind a villamos, mind a pótlóbusz. Csúcsidőszakban a pótlóbuszok természetesen ennél jóval sűrűbben, 3 percenként indulnak. A BKK a pótlás elindulása óta, szombat hajnaltól folyamatosan ellenőrzi a forgalom alakulását, és szükség esetén sűrítő autóbuszokat biztosít. A budapesti közösségi közlekedés előre meghatározott indulási időpontok szerint zajlik. A csatlakozások biztosítása az egyik legfontosabb szolgáltatásminőségi kritérium, természetesen zsúfoltság esetén a BKK operatív beavatkozik.

Sok gyaloglás (BKK):

A Közvágóhíd, mint közlekedési csomópont az építési adottságok miatt Budapest egyik leginkább széttagolt csomópontja. A gyaloglási távolságok a normál közlekedési rendszerben is jelentősek, az átszállás az 1-es  villamos esetében csak külön szintben lehetséges. Ebben a pótlási rendszerben - éppen a csomópont széttagoltsága miatt -  pl. a Soroksár-Pesterzsébet felől érkezőknek kevesebbet kell gyalogolniuk az átszállásnál. A BKK az átszállási kapcsolatok javítása érdekében a legnagyobb utasforgalmat vonzó Infopark térségének közvetlen, átszállásmentes kapcsolatot biztosít a 153-as autóbusz Népligetig történő meghosszabbításával.

Pótlóbusz vonalhossz (BKK):

Jelenleg az építési munkálatok mellett az 1-es villamos közlekedése a Fehérvári út és a Közvágóhíd közötti szakaszon megfelelő kapacitással fenntartható, emiatt a villamosközlekedés mellett további nagy kapacitású pótlóbuszok párhuzamos közlekedtetése nem indokolt. Emellett a jelenlegi villamospótlónak a Hungária körgyűrűn jelentkező zavarérzékenységét még tovább fokozná a budai nyomvonal zavarérzékenysége, különös tekintettel arra, hogy a 103-as autóbusz építési munkálatok miatt terelve közlekedik.

Az építési munkálatok második ütemében, amikor az 1-es villamos a Rákóczi hídon csak korlátozott kapacitással tud majd közlekedni, akkor a Népligetig meghosszabbított 103-as autóbusz biztosítja majd a villamospótlást. A 153-as autóbusz a pótlás teljes időszaka alatt, augusztus végéig, az Infoparkba utazók számára közvetlen eljutást biztosít.

Sofőrhiány (BKV):

Hiányszakma lett a buszsofőr. A BKV toboroz. Idén 100 buszsofőrt vettek fel. Arra nem kaptunk választ, hogy a sofőrhiány belejátszik-e a pótlóbuszos mizériába.

Buszsávok (Budapest Közút):

A buszsávokat úgy jelölték ki, hogy azok ne okozzák a közúti forgalom indokolatlan mértékű korlátozását. A korlátozás első napjainak tapasztalata alapján a forgalmi rendet felülvizsgálják, és az esetlegesen szükséges módosításokat soron kívül elvégeztetik.

Köszönjük, hogy minket olvasol minden nap!

Ha szeretnél még sokáig sok ilyen, vagy még jobb cikket olvasni az Indexen, ha szeretnéd, ha még lenne független, nagy elérésű sajtó Magyarországon, amit vidéken és a határon túl is olvasnak, akkor támogasd az Indexet!

Tudj meg többet az Index támogatói kampányáról!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?