Miért locsol a locsolóautó, ha nincs por és meleg?
Meglepődve tapasztaltam, hogy Budapesten a XIX. kerületi Wekerle-telepen több hete majdnem minden nap FKF-es autó locsolja a közutakat.
– írta szeptember végén olvasónk, aki menten a helyszínen tettek mezejére lépett. Odament a locsolóautó sofőrjéhez, miközben a sofőr a tűzcsapból töltötte a tartályt, és megkérdezte tőle, hogy minek locsolják az utat, amikor nincs is meleg napközben.
Mint olvasónk beszámolt róla, a sofőr azt mondta neki, hogy megadott óraszámot kell eltöltsenek locsolással, és mivel idén még nem volt meg a kvóta, így most kell járnia az utakat, ezzel pocsékolva a benzint, vizet és az időt.
Olvasónk levele alapján megkerestük az FKF Zrt-t, ahol közölték, hogy a köztisztasági feladatok ellátását egy hosszútávú keretszerződés, és az évente újra kötött szolgáltatási szerződés alapján végzik. Ez utóbbi tartalmazza (az előző öt év átlagteljesítményei alapján) azt, hogy évente mennyit kell például locsolni, és mennyi pénz van rá. Ezeket a kapacitásokat az FKF válasza szerint próbálják a leghatékonyabban felhasználni, de az éves keret mértéke nem teszi lehetővé az ésszerűtlen felhasználást. Annyi szabadsággal rendelkeznek, hogy a felmerülő igényekhez és az időjárási körülményekhez igazodva locsolják az utakat.
Hozzátették, hogy locsolóautóik, szabatos megfogalmazásban locsoló-mosó célgépeik többféle feladatot látnak el. Más a célja a lebegő porszemcsék lekötése érdekében végzett, vagy a kánikulában a komfortérzet javítását szolgáló locsolási munkáknak és más az útfelületen lévő szennyeződéseknek az út szélére, az úgynevezett folyókákba továbbító mosásakor. Őszi időszakban a szennyeződést többnyire az útra lehullott falevelek jelentik, az eltakarításuk útszélre mosással is elvégezhető. Az FKF szerint olvasónk valószínűleg az utóbbi munkavégzést tapasztalhatta.