Brutális megállapítások a Liszt Ferenc reptér zajszennyezéséről készült vizsgálatban

DSC 0528
2019.03.01. 15:12 Módosítva: 2019.03.01. 15:17

Brutális megállapításokkal zárult az a vizsgálat, amelyet a XVII. kerületi, Rákosmente önkormányzat rendelt a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér zajszennyezésére vonatkozóan. A méréseket 2018 május 1.-augusztus 31- között végezték. A megállapítás szerint a megnövekedett reptéri forgalom az ott élők környezeti érdekét indokolatlan módon és mértékben sérti.

A kerület indoklása szerint Riz Levente polgármester azért kezdeményezte a független vizsgálatot, mert a reptér működéséből eredő zajhatás Rákosmentének több évtizedes megoldatlan problémája.

A kerület közleménye szerint elviselhetetlen a zajterhelés a repülőtér 1-es futópályának 201-ös lezárása óta, ami miatt a forgalom nagy része „minden évben több hónapon keresztül – napi több száz fel- és leszállás – Rákoshegy városrész felett zajlik”. Ezzel pedig az ott élők „pihenéshez, egészséges élethez való alkotmányos alapjogait korlátozza”.

A szakértői anyagot alább éri el (PDF), a cikkben a legfontosabb megállapításokat idézem.

A méréseket Rákoshegy csendes kertvárosi övezetében végezték.

A környéken nincs más minőségű zajhatás, azt a közúti közlekedési és a repülési zaj határozza meg.

A repülési zajjal érintett lakóterület egy kertvárosi jellegnek megfeleltethető csendes lakóterület, de az egyes repülési zajesemények mind a nappali, mind az éjszakai időszakban szubjektív érzékszervi úton jól hallhatók és azonosíthatók. 

A vizsgálat szerint a környezeti zaj – különös tekintettel az éjszakai alvást zavaró zajokra –, mint az életminőséget, a környezeti állapot minőségét befolyásoló környezeti jellemző sajátosságai „nem ismertek széleskörűen, pedig nem hagyható figyelmen kívül, hogy a környezeti zaj zavaró, egészségkárosító hatását nemcsak objektív, mérhető jellemzők, hanem pszichológiai, emberi tényezők is befolyásolják”.

A Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér üzemelésével összefüggésben megállapítható, hogy a környezetre gyakorolt hatás szempontjából szokásos (normál) üzemszerű állapot nem határozható meg, ezért

az ott élők az őket érő zajok vonatkozásában kiszolgáltatott helyzetben vannak. Nincs módjuk a tevékenység korlátozására vonatkozó bonyolult előírások, szabályozások betartásának folyamatos és érdemi ellenőrzésére, a tevékenység környezethasználatával együtt járó hatásokhoz nem képes alkalmazkodni.

Ebben az esetben a környezeti állapot minősítésénél, a zavaró hatás veszélyességének megítélésénél háttérbe kerül a határérték és előtérbe kerül a szubjektív érzékszervi észlelés szerepe, fontossága.

A szubjektív érzékszervi észlelés alapján nagy biztonsággal megállapítható, hogy az érintett

lakosságot érő zaj veszélyes mértékűnek tekinthető. E megállapítás különösen vonatkozik a pályazárral érintett időszakokra, amikor az érintett lakosságot érő zaj jelentősen megnövekszik, különös tekintettel az esti, éjszakai időszakra.

A vizsgálati időszakokban a zajterhelés-növekedés nappal (06:00-18:00 óra) ~ 10 dBA, az esti (18:00- 22:00 óra) időszakban ~12 dBA, az éjszakai (22:00-06:00 óra) időszakban ~14 dBA értékű.

Különösen aggályos a szakértői anyag szerint, hogy a hatályos jogszabályok az üzemszerű működés szempontjából nélkülözhetetlen rövidebb-hosszabb ideig (néhány órától több hónapig) tartó pályazárással együtt járó környezetterhelés kérdéskörével nem megfelelően foglalkoznak.

A szakértői anyag szerint

tudomásul kell venni, hogy a környezeti érdeksérelem nem csupán az emberi egészség veszélyeztetésében érhető tetten, hanem az adott ingatlan értékcsökkenésében, vagy az adott ingatlan rendeltetésszerű használatának korlátozásában is.

Végezetül a szakértő megállapítja, hogy „a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér által okozott zaj vonatkozásában alapvető szemléletváltásra van szükség”. Figyelembe kell venni a környezeti érdeksérelem valamennyi elemét.

Egyedi módon kell a kompromisszumon alapuló legalkalmasabb megoldást (kisajátítás, értékcsökkenés, passzív zajvédelem, stb.) megtalálni, az eltérő érdekek egyensúlyát megteremteni.

Környezetvédelmi szakértői álláspontja szerint a jelenlegi állapot az érintett területen élő lakosság környezeti érdekét – különös tekintettel a pályazárra – indokolatlan módon és mértékben sérti.

Tarlós István polgármester a napokban felvetette, hogy akár Budapesttől távolabbra kellene terelni a reptéri forgalom egy részét.

(Borítókép: Repülőgép Zugló feletti égen. Fotó: Bődey János / Index)