Instant bírság a vadiúj KRESZ-tábla alapján

2019.04.16. 15:51

Láthatóan a hétvégén helyezték ki a Kodály köröndre az új Megállni tilos-táblákat, hétfő reggel az ott parkoló autósok már a bírságolásra ébredtek, írta lapunknak olvasónk, aki nem érti, hogy miért nem adnak egy kis türelmi időt a közteresek, hogy megszokják az új szabályokat.

Lapunk megkereste a Fővárosi Önkormányzati Rendészeti Igazgatóságot (FÖRI), hogy ilyen esetekben tényleg rögtön neki kell állni bírságolni a táblát még észre se vevő autósokat, vagy van más lehetőség is.

A FÖRI válasza szerint a hatályos forgalomtechnikai rendet szükséges betartania a jármű vezetőjének. A közterület-felügyelőnek nincs mérlegelési lehetősége: a járművezető távollétében kiszabja a 10 ezer forintos bírságot, de ha a sofőr az intézkedés előtt megérkezik, akkor szóbeli figyelmeztetés mellett elengedheti a büntetést, ahogy ebben az esetben is tették néhány szerencséssel. A többiek megkapták a bírságot.

Kerestük a tábla kihelyezéséért felelős Budapest Közutat is, ahol közölték: a táblát nem ők, hanem a területen munkát végző cég (PhoenArchitekt Kft.) helyezte ki engedélyük alapján.

A cég egyébként a 2014. július 15-én leégett Andrássy út 83-85. szám alatti műemléképület tetőszerkezetét és harmadik emeletét tervezte újra. Az épület öt éve üresen áll, a lakókat kiköltöztették. Az ingatlanokat egy ingatlancég vásárolta meg, 25 luxuslakást alakítanak ki a leégett lakások helyén. A Megállni tilos-táblát valószínűleg az építési munkák miatt kérelmezte a beruházó.

Lapunkat megkereste a Koltai & Wagner Ügyvédi Társulás a témában, és a következőket írta:

Senkit sem szeretnénk szabálytalankodásra biztatni, mert a KRESZ rendelkezéseit be kell tartani. De nyilván adódhat olyan kafkai helyzet, amikor bár a közterület-felügyelő a kötelességét teljesítve nem tudja kikerülni a bírságolást, mégis igazságtalan az intézkedés. Mi alapvetően azoknak próbálunk tanácsot adni, akik ilyen méltánytalan helyzetben találják magukat. A kiindulópont az, hogy vannak olyan cselekmények (pl. gyorshajtás, piros lámpán vagy vasúti átjárón szabálytalanul áthajtás stb.), amikor a felelősség objektív, amely a gépjármű üzembentartójával szemben közigazgatási bírságot eredményez (lényegében automatikusan), kivéve, ha az üzembentartó hajlandó megjelölni, hogy az esemény időpontjában ki vezette az autót. Ha viszont nem jelöli meg, hogy ki vezette, akkor az objektív felelősség alapján az üzembentartót büntetik. De például a cikk szerinti megállni tilos tábla nem tartozik ebbe a kategóriába. Tehát, ha valaki talál egy bírságcédulát és azt igazságtalannak érzi, akkor dönthet úgy is akár, hogy nem fizeti be a csekket. Ilyenkor a bírságot kiszabó közterület-felügyelet az üzembentartó állandó lakcíme szerinti szabálysértési hatóságnál tesz a szabálytalan parkolás miatt egy szabálysértési feljelentést és indul egy szabálysértési eljárás. A szabálysértési eljárásnak az a lényege, hogy itt nem lehet "objektív" felelősségi alapon az üzembentartót megbüntetni, hanem csak azt, aki ténylegesen a szabálysértést elkövette. De ehhez be kell azonosítani, hogy ki az elkövető, fel kell deríteni az elkövető személyét. Ezért a szabálysértési hatóság küld egy adatkérőt az üzembentartónak, hogy a szabálysértés (pl. szabálytalan parkolás) időpontjában ki vezette a járművet. Az adatkérőn azonban mindig rajta van egy kioktatás, utalás a Szabálysértési törvény (Szabs.) 60. §-ára, amely szerint megtagadhatja a vallomástételt, aki magát vagy hozzátartozóját bűncselekmény, vagy szabálysértés elkövetésével vádolná. Ha tehát az adatkérőre az üzembentartó azt reagálja, hogy nem kíván nyilatkozatot tenni a Szabs. tv. 60. §-a alapján, akkor a rendőrség megszüntető határozatot hoz.