Letiltották a gyerekeket a kedvenc metrózó helyükről
Szomorúak a 4-es metrón közlekedő gyerekes szülők és gyerekek, hiszen a vezető nélküli szerelvények fő attrakciója, a letakart vezetőpulton üldögélés és az alagút bámulása tilos lett: a BKV tiltó matricákat helyezett ki a burkolatokra.
Hogy ez mennyire fájhat, egy szülő lapunknak küldött leveléből nagyon jól kiviláglik:
A 4-es metró szerelvényein eddig 5 éves kisfiammal örömmel vártuk az utazást. Amióta nincs vezető és ki lehet látni a vezető fülke helyén, óriási élménnyel gazdagodott, hiszen fel tudtam ültetni a vezetőpult tetejére a burkolatra, és eljátszhatta, hogy ő vezeti a metrót. Mivel nem a vonal közelében lakunk, idén először mentünk arra, és szomorúan tapasztaltuk hogy tiltó matricák kerültek kihelyezésre ezzel hazavágva az egész élményt.
– írta olvasónk.
Megkerestük a BKV-t, hogy miért tették ki a tiltó matricákat, ha korábban kiülhettek a gyerekek az ablakba. A cég válasza szerint az M4 szerelvényein a vezetőpult-takaró burkolaton a tiltó matricák előtt sem lehetett gyermeket utaztatni. Az állomásokon szolgálatot teljesítő biztonsági őrök –amennyiben észlelték – eddig is kérték a kísérő felnőttektől a gyermek levételét.
A BKV szerint ugyanis
a gyermek felültetése a takaró fedélre semmivel sem veszélytelenebb, mint becsatolt biztonsági öv nélküli utaztatása egy gépkocsi első ülésén: a jármű hirtelen fékezésekor a gyermek könnyedén előrebukhat és feje a szélvédő üvegbe csapódhat, míg lába a pultfedél és a szélvédő közé szorulhat. Mindkettő súlyos sérüléseket eredményezhet.
A matricákat végül azért tették ki, hogy a balesetveszélyes magatartás tiltása mindenki számára nyilvánvaló, egyértelmű legyen.
Arra a kérdésre, hogy legalább a vészkijárat melletti homályos üveget miért nem cserélik ki (mert úgy a gyerekek legalább ott kiláthatnának), a BKV azt válaszolta, hogy a vonatok homlokfali, biztonsági menekítőajtóit a működtető szerkezeti egységek védelme érdekében látták el az opálos, plexi alapanyagú, íves védőburkolattal. Ennek cseréjét nem tervezik.
Mindennek ellenére, olvasónk szerint a nürnbergi vagy a lille-i automata metrónál meg tudták oldani, hogy a gyerekek kilássanak elöl.
(Borítókép: 4-es metró vezető nélküli fülkéje. Fotó: Huszti István / Index)