Jövőre szerelhetnek klímát a 3-as metró kocsijaiba
További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
Idén lehet tendereztetés, jövőre elindulhat a kivitelezés – válaszolta Tarlós István főpolgármester egy keddi sajtótájékoztatón arra az újságírói kérdésre, hogy mikor szerelhetnek klímát a 3-as metró felújított orosz kocsijaiba.
Hozzátette, hogy addig meg kell egyezni a gyártó Metrovagonmassal, hogy hozzájáruljon a szereléshez, mert ha nincs hozzájárulás, könnyen ugorhat a kocsikra vállalt 30 éves garancia. Ezért, mondta Tarlós, ha nincs hozzájárulás, nem lesz klíma sem.
Mint hétfőn írtunk róla, a BKV felvette a kapcsolatot egy speciális klímagyártó céggel, aminek alapján megvalósíthatónak tűnik a a 3-as szerelvények klimatizálása.
A BKV 2016-ban kötött szerződést 222 metrókocsi felújítására az orosz Metrovagonmassal, 69 milliárd forintért. A felújításra kölcsönt vett fel a főváros egy kereskedelmi banktól. A 2017-ben átadott felújított szerelvényeken új szellőzőrendszer lett volna hivatott biztosítani a kellemes utazási hőmérsékletet. Elég hamar kiderült, hogy kánikulai melegben a felújított kocsikban 32-34 fokra hevül a hőmérséklet.
Mint arról beszámoltunk, az ajtóhibák okozta csúszás miatt a BKV 6 milliárd forintos kötbérigénnyel lépett fel a Metrovagonmasnál, amit az orosz cég nem akart kifizetni, ezért bíróságra került az ügy. A kötbértárgyalásokon szó volt arról is, hogy az orosz fél klímaberendezések beszerelésével dolgozza le a kötbért. Megvizsgálták alaposan ezt a lehetőséget, de kiderült, hogy mivel a kocsiszekrényt nem arra tervezték, a klímaberendezés többletsúlyát csak jelentős szerkezeti átalakítás után bírta volna el. Ez így túl drága lett volna a BKV szerint.
A BKV ezek után más megoldást választott: a nem túl fényesen szereplő szellőzőn próbáltak meg tuningolni. Bíró Endre, a Metróért Egyesület elnöke elmondta, hogy a 6095-ös számú kocsin működik a fejlesztett szellőző, ami a vizsgálatuk szerint alapvetően hatékony, de ha tele van a kocsi, semmit sem ér. Bíró hozzátette, hogy Európa metróinak 70 százalékánál szellőzéssel meg tudják oldani jól az utastér klimatizálását.
Bíró szerint az idegen cég utólagos klímabeszerelésének több buktatója is lehet: nem tudni, hogy bírja el majd el a kocsiszekrény a berendezés többletsúlyát, nem tudni, hogy a metró saját tápegysége hogy bírja majd a többletenergia-szükségletet. Ráadásul, ha bármi probléma lesz a szerkezettel később, az orosz gyártó ráfoghatja a klimatizálásra, és nemcsak a hatmilliárdos kötbér, hanem a garanciális javítás is ugorhat.
Bíró hozzátette, hogy jelenleg csak egy rövid felújított szakaszon működik a szerelvények fékeinek energia-visszatáplálása, a többin a fékek hőenergiája az alagutat fűti. Ha majd az egész vonal elkészül, és végig működik a visszatáplálás, biztos hűvösebb lesz valamivel az alagút is.