Orsolya
11 °C
26 °C
Index - In English In English Eng

A Lime ellentmond a rendőrségnek, nem sért szabályt, aki kerékpárúton megy

2019.09.18. 16:53

A biciklisávot használjátok, a járdát lehetőleg ne

- sorolta a tudnivalókat a Lime elektromos közroller-rendszer egyik vezetője az érdeklődőknek. A legérdeklődőbbek mi voltunk: azért jöttünk el a cég első találkozójára, hogy eligazítást kapjunk a rendőrségi ügyünkben. A vidám Lime-ozós videónkra a rendőrség ugyanis azzal reagált, hogy a közlekedési szabályok megsértése miatt megbüntette többek közt e sorok íróját is.

A csavar az ügyben, hogy a közlekedési szabályok, amelyek még a szürke hetvenes években íródtak, egyáltalán nem szólnak az elektromos rollerről, érthető okból, hiszen ez a szerkezet akkoriban nem létezett.

Kipróbáltuk az új elektromos rollert, megy, mint a meszes

Izgalmasnak tűnt tehát, hogy a cég milyen szabályok alapján buzdítja rollerezésre a budapestieket.

A Lime munkatársa, Tóth Tamás elismerte, hogy a magyar KRESZ nem ad világos iránymutatást, ugyanakkor az alapján, hogy a rollerek 250 wattosak, a kerékpárokra vonatkozó szabályok alapján kell közlekednünk.

Azaz a rolleresek használhatják a kerékpárutakat. “Járdán ne közlekedjetek, az úttesten pedig csak ott, ahol biciklizni is szabad” - adott ez alapján iránymutatást az érdeklődőknek.

A Főváros szerint is kerékpár

Ha más nem, már a teljesítmény említése kirántotta a talajt a rendőrség érvelése alól. A szerv ugyanis ismeretlen okból 350 wattos teljesítményű roller használata miatt volt szigorú velünk, amely szerkezet nem létezik a Lime flottájában.

A jármű hivatalos besorolását firtatva rákérdeztünk arra, hogy amikor a cég induláskor tárgyalt a Fővárossal, akkor a hivatal milyen szabályok betartását várta el az elektromos roller használóitól.

A Főváros utalásszinten kerékpárként kezelte az eszközt, válaszolta a Lime képviselője.

A hivatalos szervek mentalitására egyébként jellemző, hogy míg Bécsben a szabályokat igazították az új közlekedési eszközhöz, a magyar hivatalnokok inkább igyekeznek betiltani azt, ami nem illeszkedik az idejét múlt szabályozáshoz. Ez alapján az ötödik kerületben például tilos a Lime használata, ahogy a Margit-szigeten is. A cég képviselője szerint behajtani ugyan szabad ezekre a területekre, de ott hagyni már nem. Ha mégis megtörténik ez, például mert a jármű ott merül le, akkor 500 forint büntetést vonnak le a felhasználótól.

Tömegközlekedés, nem városnézés

A budapesti Lime-ok egyébként 25 kilométeres sebességgel tudnak menni, ami egy közepes kerékpáros tempónak felel meg. Elmondta azt is, hogy ha erre lenne igény, akkor bizonyos körzetekben központilag tudják korlátozni a sebességet. Szófia turisztikaliag kiemelt belső zónájában például csak 8 kilométeres sebességgel mehetnek a Lime rollerei, és onnan kiérve gyorsulhatnak csak fel.

A cég képviselője szerint a sisak ajánlott, de nem kötelező, viszont csak 18 éven felüliek kölcsönözhetnek. Ezt önbevallásos alapon regisztrálják csak, de a felelősséget ezek után a kölcsönző vállalja. A rollerekre van biztosítás, ami viszont csak akkor segít, ha baleset esetén nem mi voltunk a hibásak. Amennyiben a rollerező a hunyó, a kárt magának kell megtérítenie.

Kérdésünkre, hogy hány baleset történt eddig, Tóth elmondta, hogy egyről sincs tudomása.

A kölcsönzés viszonylag magas árait (250 forint indításként, és 50 forint percenként) firtatva a szakember rámutatott: a Lime nem városnézésre lett kitalálva, hanem rövid szakaszok megtételére, kiegészítve a tömegközlekedést.

A rendszer a városi utazás első és utolsó szakaszára van

- mondta Tóth, azaz hogy eljussunk vele a legközelebbi buszig vagy villamosig, majd leszállva gyorsan elérjük végcélunk kapuját.

Éppen ezért a rendszer bővítését is nagyobb közlekedési csomópontokba, például a Kelenföldi pályaudva környékére tervezik. Budapesten jelenleg 220 rollerrel működik a rendszer. Összehasonlításul, a Budapesttel egyező lakosságú Varsóban 4000 rollerük van.