Budapest az egyetlen európai nagyváros, ahol már most rosszabb a levegő, mint a járvány előtt

2020.07.06. 18:05 Módosítva: 2020.07.06. 20:20

Miközben a koronavírus-járvány miatti korlátozások világszerte a levegőminőség látványos (ámde átmeneti) javulását hozták, kontinensünkön Budapest az egyetlen város, ahol már most meghaladja a nitrogén-dioxid-szint a korlátozások előtti időszakét – erre jutott az Európai Környezetvédelmi Ügynökség mfor.hu által szemlézett jelentése.

A lapnak nyilatkozó Levegő Munkacsoport szerint a magyarországi mérőállomások adatai alapján a NO2- (nitrogén-dioxid) szint az előző év azonos időszakához képest némileg csökkent a korlátozások alatt, és még június során is néhány százalékkal alacsonyabb volt ez, mint például tavaly. Csakhogy közben

a legtöbb korai halált okozó légszennyezőpéldául a szálló por koncentrációja a korábbi évekhez képest a korlátozások időszakára sem csökkent, sőt, a tavalyi adatokhoz képest némi növekedés volt tapasztalható.

A jelenséget a lap az ingyenes parkolásra vezeti vissza. A kormány április 6-tól törölte el a magyarországi közterületeken a fizetős parkolást annak érdekében, hogy ha valaki a járvány alatt a tömegközlekedés helyett a fertőzésbiztosabb autójával akart utazni, azt ne akadályozza a parkolási díj kifizetése. Ez elsősorban Budapest belvárosában dobta meg az autóforgalmat, a belső kerületek kis utcáiban telítette a parkolókat. Volt, ahol a parkolóhelyeket kereső, cirkáló személyautók miatt négyszeresére nőtt a forgalom. Az ingyenes parkolást a kormány ráadásul a vészhelyzet megszüntetése után is 10 napig fenntartotta, ami szintén megnövelte az autóforgalmat, és az ezzel járó légszennyezést is.

Tény, hogy Európa nagyvárosaiban az autóforgalom újraindulásával ugrásszerűen megnőttek a légszennyezettségi adatok, de ezek még mindig alacsonyabbak a tavalyi évhez képest. A jövő azonban meglehetősen szürkének tűnik. A városokat átalakító tartós zöld fejlesztések (például a kerékpározás fejlesztése) mellett az emberek ma is tartanak a tömegközlekedéstől, ami – Budapesten is – az autóforgalom növekedéshez vezet:

a londoni metró mostani utasforgalma mindössze 12 százaléka a járvány előttinek.