Tovább csúszik a Balatoni úti felüljáró átadása

2006.05.02. 14:59
Még a módosított, többször kitolt határidőhöz képest is csúszik a Dél-Budán lévő, a MÁV vágányai fölött átívelő Balatoni úti felüljáró átadása.

A városházi sajtóiroda közlése szerint a sokadik átadási határidő most éppen május 20., de bíznak benne, hogy a létesítményen ennél az időpontnál azért egy héttel korábban megindulhat a forgalom.

A híd átadásának tervezett határidői:

2005. november 30.
2006. március 31.
2006. május 1.
2006. május 20.

Forrás: Index-sajtófigyelés

A Főpolgármesteri Hivatalban nem adtak választ arra a kérdésünkre, hogy az 550 millió forintba kerülő beruházás féléves csúszásáért van-e felelős, és történt-e valamilyen felelősségre vonás a Városházán emiatt. Korábban amúgy azt nyilatkozták kérdésünkre a Főpolgármesteri Hivatalban, hogy nincs felelőse az ügynek.

A Hídépítő százmilliót fizet rá

A többletköltségek jelentős részét, mintegy százmillió forintot magára vállalta a kivitelező Hídépítő Rt., így például ez a cég fizet kártérítést a Volánbusznak a járatok megnövekedett menetidejéért, és a hosszabb kerülőút miatti többlet-üzemanyagfogyasztásáért. Ugyanakkor a Városháza is ráfizet a késedelmes átadásra: a fővárosi adófizetőknek 14 millió forintjába került a csúszás.

A Balatoni úti felüljáróról számos, egymásnak ellentmondó hír látott már napvilágot. Biztos viszont az, hogy a létesítmény immár fél éve le van zárva a közúti forgalom elől, és így a vasútvonal fölött csak nagy kerülővel juthatnak át a dél-budai autósok.

Most éppen próbaterhelés zajlik

A legújabb információk szerint jelenleg a próbaterhelés zajlik a hídon, amelyet többször kellett áttervezni, a kivitelezésen is sokat kellett módosítani, elsősorban az engedélyező hatóságok igényére. Mint kiderült, a híd eredeti technológiája nem felelt volna meg a műszaki követelményeknek ezért kellett változtatgatni a kivitelezésen, és ezért húzódott messze túl az átadás a tavaly novemberi "végső" határidőn.

A mostani hírek szerint a próbaterhelés után - ha az időjárás nem szól közbe - május 20-ig befejeződhetnek a munkák, de kedvező esetben akár egy héttel korábban is. Ez még mindig csúszást jelentene, hiszen a Városháza legutoljára azt ígérte, hogy május elejére kész lesz a felüljáró, mégpedig a sokadik csúszás után.

A beruházás kronológiája

Az Index megszerzett egy háttéranyagot is a hídépítésről, ennek alapján és némi kutakodás nyomán kronológiát állítottunk össze a beruházás nehézségeiről.

2003 vége: a fővárosi önkormányzat rutinellenőrzésén néhány nagyobb repedést fedeznek fel a MÁV-vágányok feletti híd pilléreinek köpenyezésén.

2004 vége: "megkengyeleztetik" ezeket a pilléreket, majd az önkormányzat dönt a 2005-ös totális felújításról, miután több, független statikai vizsgálatot követően kiderül: a híd állapota vészesen leromlott.

2005 augusztus: megkezdődik a híd átépítése, újjáépítése. A kivitelezés eredeti határideje: november 30.

2005. szeptember 12.: A közlekedésfelügyelet kiadja az engedélyt a létesítmény szerkezetére. Ez azonban csak az első lépcsője az engedélyezésnek, a kiviteli tervet még nem hagyták jóvá.

2005 november eleje: felül kell vizsgálni a kivitelezést, mert az engedélyező hatóság, a közlekedésfelügyelet nem hagyja jóvá a terveket, amelyek alapján el kéne készíteni az új hidat.

2005. november 21.: a hatóság jóváhagyja a módosított terveket, ezek alapján folytatódhat a kivitelezés. A határidőt 2006-ra tolják.

2005 december-2006 január: gyártják a módosított terveknek megfelelő, új szerkezeti elemeket.

2006 február: egy, a helyszínen felállított "melegházban" hegesztik össze az egységeket, és befejezik a szerkezet festését.

2006 március-április: a szerelőcsarnokban gyártott elemeket 14 nagyobb darabban szállítják a helyszínre. Az elkészült felszerkezetet ezt követően szigetelik, betonozzák, majd 10 nap alatt a helyére tolják a már fogadására kész alépítményre.

2006 április-május: a híd betonozását és próbaterhelését végzik.

2006. május 20.: talán átadják a hidat.

A híd építésekor figyelembe vett speciális tényezők

Felépítményként a híd speciális helyzete miatt elég kis vastagságú, úgynevezett ortotróp pályalemezt javasoltak a tervezők, amit a hatóság több alkalommal felülvizsgáltatott statikusokkal, és kisebb-nagyobb módosításokat kért.

A híd speciális, mivel, közel van az egérúti csomópont hídja, a Repülőtéri úti és Péterhegyi lejtő csomópont, amelyek magassága meghatározó, csak kis mértékű korrekciót enged meg a teljes környék átépítése nélkül. Ráadásul magasan vannak a MÁV-vágányok, és az eredeti, nyomott, 5,6 méteres űrszelvény helyett előírásra 6 méter magasságot kellett biztosítani a híd alatt.

A MÁV előírta, hogy a jövőbeni szélesítésekre (+2 vágány) legyen elég helye, amit résfalazás alkalmazásával, és a közbenső pillérek elhagyásával biztosítottak. Figyelembe kellett venni az épülő Kőérberki lakópark forgalmi terhelését, amiért valószínűleg meg kell majd szélesíteni a hidat, és át kell építeni a csomópontokat. Ezért a híd felszerkezete megemelhető, az alépítmény a bővítés lehetőségét biztosítja.

Egy extra erősítést biztosító, úgynevezett együttdolgozó vasbeton pályatest kialakítására volt szükség az acélszerkezeten, amely egyúttal az útpályát is alkotja. Az így kialakult szerkezet megjelenésében és kialakításában is újszerű, folyamatos figyelmet igényel, amit az üzemeltető fog ellátni. Az új szerkezet acélszerkezet, súlya miatt, betonréteg kerül rá aszfalt helyett, és egyéb, kisebb változtatások is történtek a hídon (új víznyelők, vizsgálónyílások, felfüggesztés acél oszlopai).

Forrás: Főpolgármesteri Hivatal