Hedvig
7 °C
23 °C

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

4-es metró: újabb fél évet késhet az átadás

2008.10.06. 15:28
A hét elejétől fokozatosan felveszi a munkát a Bamco konzorcium, miután átmeneti megállapodás született a DBR Metró Projekt Igazgatóság és a kivitelező között. A Fővám téren kialakult helyzet is hamarosan rendeződhet. A pajzsok, ha minden jól megy, a legutóbbi tervhez képest fél évvel később érnek a Fővám térre, ami 4-6 hónappal kitolhatja az átadás idejét is.

A BKV-hoz tartozó DBR Metró Projektigazgatóság közleménye szerint jogfenntartással fizeti ki a DBR Metró Projekt Igazgatóság a néhány nappal korábban a munkálatait ideiglenesen felfüggesztő BAMCO konzorcium követeléseit, így újra megindul a munka a Gellért téren.

A jogfenntartás azt jelenti, hogy a döntnöki bizottsági határozatokban javasolt 13 millió euró (hozzávetőleg 3 milliárd forint) összeget a BAMCO konzorcium megkapja ugyan, ám a DBR választott bírósághoz fordul, és amennyiben a bíróság alacsonyabb összeget ítél meg, úgy a különbség visszavonható.

A felek közti megállapodás hatására a konzorcium a napokban fokozatosan felveszi a munkát, azon munkafázisok kivételével, melyekre továbbra sincs engedélye (ilyen többek között a Gellért téri átkötő alagút, amivel jóváhagyás hiányában a konzorcium nem tudott haladni, így az alagútépítési munkálatok ideiglenes felfüggesztésére kényszerült).

Az Index a DBR Metró Projektigazgatóságtól megtudta, hogy az átkötő alagút terveit még nem nyújtották be engedélyeztetésre. Az engedélyeket optimális esetben október végén, november elején fogadhatják el, a pajzsok pedig jövő év elejére érhetnek át a Duna alatt Pestre.

A Fővám téri peronalagutak - és ezáltal az egész állomás - megépítésének módosulásáról szóló engedélykérelmet a Hídépítő a napokban nyújtja be a Nemzeti Közlekedési Hatósághoz, a jóváhagyás legkésőbb decemberig megszülethet. Azaz, szintén optimális esetben, a Fővám tér jövő márciusban már fogadhatja is a pajzsokat.

A megváltozott kivitelezési mód tartalmazza a DBR által korábban támogatott úgynevezett csőernyős megoldást (védőszerkezet a Duna medre alatt és a majdani alagút fölött), illetve a peronalagút húsz méterrel eltolódik a Kálvin tér felé, aminek eredményeként negyven méter helyett csak húsz méterrel lógni be Duna alá és a részletes vízszintes vizsgálatokkal feltárt ottani talajviszonyok közepette már jövő akár év március közepére alkalmassá válhat az állomás a pajzsok fogadására.

A féléves késésen lehet faragni azzal, hogy a pesti állomások építését felgyorsítják, ám annyira nem, hogy ledolgozzák a csúszást. Ráadásul szakértők szerint a pesti talaj még számtalan nem várt lassító meglepetést tartogathat az alagútfúrók számára, ami még tovább növelheti a késlekedést. A jelenlegi állapot szerint 2011 vége felé készülhet el a 4-es metró első szakasza.