Hedvig
7 °C
23 °C

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Egymillióra bírságolták a túlbuzgó metróalagút-fúrókat

2008.08.26. 15:25
A Nemzeti Közlekedési Hatóság az Indexhez eljuttatott közleménye szerint megállapította, hogy a Gellért térnél egy átkötő alagutat a Bamco Kkt, mint kivitelező engedély nélkül kezdett meg építeni.

A közlemény szerint a Bamco annak ellenére kezdte meg az építkezést, hogy a helyszíni bejárás előtt, augusztus 7-én a hatóság felhívta az építtető, valamint a kivitelező figyelmét arra, hogy a vágánykapcsolati műtárgy, azaz egy átkötő alagút építésének megkezdéséhez hatósági jóváhagyás szükséges. A jogsértő építési dokumentumokat megvizsgálva a hatóság úgy döntött, hogy a kivitelező céggel szemben egymillió forint eljárási bírságot szab ki.

Megállapították továbbá, hogy a DBR Metro Projekt Igazgatóság, mint építtető igyekezett a jogsértő tevékenységet megakadályozni, mert egyrészt utasította a kivitelezőt az építési engedély betartására, másrészt pedig a hatóságot haladéktalanul értesítette a jogsértő helyzetről. Így az építtető vétkessége nem állapítható meg.

A hatóság a bírság mellett megtiltotta az átkötő alagút építését, annak kiviteli tervének jóváhagyásáig. Egyúttal kötelezte mind az építtetőt, mind a kivitelezőt, hogy minden szükséges intézkedést haladéktalanul tegyenek meg az állékonyság, az élet, az egészség, a köz-, és vagyonbiztonság megóvása, a környezeti károk megelőzése érdekében. Egyúttal a hatóság tájékoztatta mind az építtetőt, mind a kivitelezőt, hogy amennyiben a határozatában előírtakat nem tartják be, akkor a hatóság ismételt eljárásban újabb bírságot szab ki.

A DBR Metró Projektigazgatóság közleménye szerint a BAMCO konzorciumnak a Szent Gellért téri vasúti átkötő alagutat meg kellett volna építenie az alagútépítő pajzsok érkezése előtt. A kivitelező késésbe került, a késést pedig úgy kívánta behozni, hogy a pajzsokkal át akart haladni a majdani átkötő alagút helyén, illetve annak elemeit utólag felbővíteni. A DBR az elvégzett kockázatelemzések értelmében és a tervek hiányossága miatt ezt a megoldást nem tartotta elfogadhatónak.

Július elején a mérnök Eurometro utasítást küldött a BAMCO részére, miszerint a többletkockázatra tekintettel előbb meg kell építenie az átkötő alagutat az eredeti bányászásos technológiával az állomásszerkezetből, és csak ezt követően haladhat át rajta a már közelgő pajzsokkal (ez jelenthette a pajzsok lassítását, esetleges leállítását, az átkötő alagút építésnek felgyorsítását, de akár ezek párhuzamos alkalmazását is).

A kivitelező augusztus elején elérte a déli pajzzsal a majdani átkötő alagút építési határát és azon át kívánt haladni (később természetesen az északi pajzzsal is). Napokkal előtte benyújtott egy - a módosított (felbővítéses) tervhez nagyon hasonló, de előzetesen már a DBR számára is elfogadható - újabb technológiai megoldást. A BAMCO ezt sorrendi (azaz nem jóváhagyás köteles), a DBR viszont technológiai (azaz előzetes bányahatósági jóváhagyást igénylő) változásnak tekintette.

A DBR Metró Projektigazgatóság úgy tájékoztat, hogy a hatóság helyszíni szemléje és a pajzs leállítása óta nem történt további munkavégzés, a jóváhagyás nélkül megépített 17 méter alagút a Bartók Béla út alatt nem veszélyeztet közvetlenül épületeket, amelyek esetleges mozgását tizedmilliméteres pontossággal egyébként is napi 24 órában, folyamatosan mérjük a beruházás kezdete óta.

A kivitelező legújabb, jóváhagyásra váró javaslatát már előzetesen biztonságosnak tartotta a DBR, ám a jogszerű kereteket, mint építtető a továbbiakban is be kell tarttatnia, éppen ezért kérte a hatóság közbenjárását. Ha bármilyen biztosítási kár ennek ellenére felmerülne, azt természetesen megtéríttetné a DBR a kivitelezővel.