Judit
3 °C
7 °C

Nincs, és valószínűleg nem is lesz megegyezés a BKV-nál

2008.04.11. 13:21
Nem vezettek eredményre a szakszervezetek és a BKV menedzsmentje közötti pénteki tárgyalások sem, a szakszervezet szerint csak akkor lehet érdemben tárgyalni, ha visszavonják a paraméterkönyv tervezetet. A jövő péntekre tervezett BKV-sztrájk előtt az elégséges szolgáltatásokról való konkrét tárgyalások csak kedden kezdődnek.

Nagyon gyorsan véget ért a BKV és a szakszervezetek közötti pénteki tárgyalási forduló, semmilyen kérdésben nem közlekedtek egymáshoz az álláspontok. A BKV négy munkacsoport felállítására tett javaslatot, egyenként tárgyalandó a szakszervezetek követeléseiről. Ennek azonban a szakszervezet nem látta értelmét, hiszen addig nem lesz úgysem megállapodás az érintettek között, amíg a BKV vissza nem vonja a paraméterkönyv tervezetét.

Megegyezésre a jövő péntekre bejelentett sztrájkig nagyon kicsi az esély. A sajtóban megjelent állításokkal ellentétben nem növeli a kormányzat az árkiegészítés nettó összegét, amely a tanulójegyek teljesárra kiegészítésén kívül a 65 éven felüliek díjmentes utazását hivatott ellentételezni, így továbbra sincs fedezete a BKV idén 11 milliárd forintra tervezett üzemi veszteségének. A hiány a paraméterkönyv elfogadása és bevezetése esetén sem csökkenne idén. Nem úgy jövőre, ám az innen várt 2 milliárd forint akkor sem lesz megoldás a finanszírozás gondjára.

A szakszervezeti követelések

A szakszervezet követeli a járatritkítási tervezet visszavonását, és egy új paraméterkönyv készítését a szakszervezetek bevonásával, a csoportos létszámleépítés visszavonását, a munkakörülmények javítását és hogy a cég menedzsmentje vonja be őket a döntést előkészítő folyamatokba.

A még elégséges szolgáltatás mértékéről is távol van egymástól a BKV és a szakszervezetek véleménye, megállapodás ebben sem várható. A BKV ugyanis csak olyan szolgáltatási volument hajlandó elégséges szolgáltatásként elfogadni, amely esetén botrányos és balesetveszélyes jelenetek nélkül szervezhető a forgalom. Ám ha ez teljesülne, az a szakszervezetek szerint a sztrájk nyomásgyakorló hatása veszne el, hiszen a ritkábban ugyan, de közlekedő járművekkel mindenki belátható időn belül célba érne.

A BKV tehát aligha fog elfogadni 50% alatti elégséges szolgáltatást a társaság polgárjogi felelősségére és a közép- és felsővezetőik büntetőjogi felelősségére tekintettel. A szakszervezet pedig nem fog 10% feletti járműmennyiséget ajánlani, már csak azért sem, mert ehhez automatikusan hozzáadódna a 7%-nyi szerződéses járat.

Rákosmente tiltakozik

A XVII. kerületi polgármester közleményben tiltakozik a jelenlegi paraméterkönyv-tervezet ellen, elfogadhatatlannak tartva kerültet szinte valamennyi járatának ritkítását, hogy több kertvárosi járat a mai 12 helyett 30 percenként közlekedjen hétköznap 18 óra után és hétvégén egész nap, valamint, hogy megszűnjön a 61 gyors járat.

Mindazonáltal a BKV akár el is fogadhatná a szakszervezetek elégséges szolgáltatásra vonatkozó ajánlatát és a MÁV Start vonataira ráhordással, illetve a Keleti, Déli és Nyugati pályaudvarokat összekötő járatokkal a MÁV-val együtt biztosíthatna valamiféle elégséges szolgáltatást. Ennek persze az is feltétele lenne, hogy a VDSZSZ, betartva ígéretét, aznap ne sztrájkoljon, és a BKV bérleteket elfogadják a vonatokon.

Egy ilyen megoldásra az teremthet alapot, hogy a BKV szakszervezetei nem akarják megmondani, hogy hol járjanak az elégséges szolgáltatás keretében közlekedő járművek. Ahogy azt a szakszervezet szóvivői az Index kérdésére hangsúlyozták, a munkaszervezés a munkáltató, vagyis a BKV feladata.

Köszönjük, hogy minket olvasol minden nap!

Ha szeretnél még sokáig sok ilyen, vagy még jobb cikket olvasni az Indexen, ha szeretnéd, ha még lenne független, nagy elérésű sajtó Magyarországon, amit vidéken és a határon túl is olvasnak, akkor támogasd az Indexet!

Tudj meg többet az Index támogatói kampányáról!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?