Év végéig tűzbiztossá teszik a BKV lángoló buszait

2004.09.17. 11:41
Demszky arra kérte a BKV-t, hogy gyorsítsák fel az elmúlt években több tűzesetet produkáló buszok átalakítását és a rizikós járművek esetében minden nap végezzenek el diagnosztikai szemlét. A BKV ezután három helyett öt buszon végez egyszerre műszaki átalakítást, így remélhetőleg még idén biztonságosak lesznek a budai IK-412 autóbuszok.
Demszky Gábor főpolgármester pénteken reggelre bekérette magához Aba Botondot, a Budapesti Közlekedési Részvénytársaság (BKV) igazgatóját, hogy megállapodjanak a kritikus állapotú budai Ikaruszokkal kapcsolatos teendőkről. Mint az az egyeztetés után kiderült, Demszky arra kérte a BKV-t, hogy két héten belül mérjék fel, mit lehet tenni a típushibás Ikarusz IK-412 autóbuszok mielőbbi biztonságossá tételére, gyorsítsák fel a buszok átalakítását és a rizikós járművek esetében minden nap végezzenek el diagnosztikai szemlét.

Aba Botond és Demszky Gábor
Mint arról az Index is beszámolt, a BKV folyamatosan szervizben tart három buszt, hogy elvégezzék a tűzbiztosságot garantáló átalakítást. A Demszkyvel történt egyeztetés után Aba Botond bejelentette, hogy ezután öt buszt vonnak ki e célból a forgalomból, ezzel felgyorsítva a javítás ütemét. Így várhatóan még idén befejeződik a buszok biztonságossá tétele. Ennek költségeit egyébként saját forrásból fedezi a BKV, ami csaknem kétszázmillió forint terven felüli kiadást jelent az rt-nek.

Aba Botond tájékoztatta a főpolgármestert, hogy a BKV július 15-én keresetet adott be a bíróságon a gyúlékony buszokat gyártó Ikarusbus Rt. ellen, mintegy 350 millió forintra perelve a céget, ami egyébként továbbra sem ismeri el, hogy az ő hibájukból keletkeztek a tüzek a IK-412-es buszok motorterében. A BKV pluszköltségeit, azaz többek között a javításokra fordított pénzt, a többlet munkaórákra fordított kiadásokat, belekalkulálták a perelt összegbe - mondta el Aba Botond.

IK-412
A BKV-nak jelenleg összesen száztizenkét IK-412-es Ikarusza van, ebből hatvanhárom a budai autóbuszüzemi igazgatóság felügyelete alatt közlekedik. A budai járműveket 1999-ben gyártották Budapesten, a típushiba csak ezeknél fordul elő. Eredetileg hatvanöt ilyen busz közlekedett Budán, de kettő teljesen kiégett. Huszonöt esetében a cég karbantartói elhárították a hibát, a szükséges változtatást egyszerre három buszon végezik. A jelenleg szerelés alatt lévő három busz hamarosan újra közlekedik, rajtuk kívül azonban még harmincöt busz szorul hibamentesítésre. A hárombuszos javítási tempóval 2005 tavaszára fejeződne be a buszok biztonságossá tétele.