BKV-jelentés: felelős nincs, hiányosságok vannak

2006.10.19. 15:53
A BKV felügyelőbizottsága hivatalosan nem talált felelőst a nagykörúti felsővezetékek átépítésének problémáiért. Az ellenzék szerint a városvezetést azonban felelőssé lehetett volna tenni a a beruházások sürgetéséért.

A Combinók még forgalomba sem álltak, máris az újságok címlapjára kerültek, hiszen ahhoz, hogy közlekedhessenek, át kellett építeni a 4-es és a 6-os vonalak felsővezetékeit. Ezek jelentős része azonban megereszkedett, meglazult, bizonyos esetekben a tartószerkezetek törtek el, a Margit hídon pedig egy oszlop is kidőlt, mert nem bírta az új, a korábbinál vastagabb és nehezebb vezetékek súlyát.

Felelős nincs

Nem lesz tarifaemelés a BKV-nál?
Szálka Miklós, a BKV felügyelő bizottságának fideszes tagja az InfoRádiónak elmondta, hogy a testület nem javasol tarifaemelést. Elmondása szerint a bizottság a főváros vezetésére hagyja a döntést, hogy emeljenek-e egyáltalán a BKV árain. A BKV 6, 10, 15 vagy 20 százalékos drágulást is elképzelhetőnek tartana.

Az ügyben vizsgálat indult a BKV-nál, amely most zárult le. Időközben a Combinóknál is gondok léptek fel: az ajtóhibákat a Siemens azonnal elismerte, és maga tett intézkedéseket a kijavításra, illetve a főpolgármester egy időre kivonatta a szerelvényeket a forgalomból.

A BKV felügyelőbizottsága (fb) csütörtökön megtárgyalta a nagykörúti villamosok felsővezeték-átépítését vizsgáló jelentést, és lezárta az ügyet. Az SZDSZ-es Székely Gábor, az fb elnöke, az Indexnek csak annyit mondott, hogy átküldik az éppen alakuló fővárosi szakbizottságnak azt a jelentést, amely felelősöket nem, viszont bizonyos szakmai szervezeteknél hiányosságokat állapít meg.

A Fidesz szerint a városvezetés is felelős

Szálka Miklós, az fb fideszes tagja viszont az Indexnek elmondta: a jelentés a kivitelezők szerepéről, a Siemens, illetve a Tent nevű cégek, továbbá a műszaki ellenőrzésért felelős Metróber munkájának hiányosságairól szól. (Az Index érdeklődésére a Siemensnél elmondták: ők nem tudnak arról, hogy cégük felelősségét megállapították volna. A siemens azt várja, hogy tájékoztatást kapjon a jelentésről, és ezután kész tárgyalni az abban foglalt megállapításokról.)

A BKV esetében a felelősség csak annyi, hogy nem járt el a cég kellő óvatossággal a próbaüzem idején, vagyis nem rendelt el időben sebességkorlátozást, mondta Szálka. Elmondta azt is, hogy a Ganz villamosok áramszedői törtek a megereszkedett felsővezetékek miatt, a Combinók erősebb szerkezeti bírták ezt a terhelést.

Aba Botondot tisztázta a jelentés

A fideszes várospolitikus azt is hozzátette: a jelentés nem állapította meg Aba Botond BKV-vezérigazgató felelősségét, és ez szerinte nem is lett volna indokolt. Ezzel Szálka szerint bebizonyosodott, hogy Demszky Gábor főpolgármesternek nem volt igaza, amikor a BKV-vezért támadta.

Ugyanakkor Szálka különvéleményének adott hangot amiatt, hogy a jelentés nem említi a városvezetés felelősségét, pedig ez a műegyetemi szakvélemény alapján - amelyet az fb rendelet meg korábban - ez is felvethető lett volna. Szálka szerint elsősorban azért érdemes a városvezetés szerepével foglalkozni, mert ez sürgette a beruházás minél előbbi lebonyolítását.

Szálka érdekességképpen megjegyezte: a felsővezetékek mind a mai napig próbaüzemben működnek, a műszaki átadás ugyanis csak november 15-én lesz.

Rossz állapotban a Margit híd

Szálka a főváros felelősségét emlegette annak kapcsán is, hogy a Margit hídon korábban kidőlt egy oszlop is. Ezek az oszlopok az önkormányzat üzemeltetésében vannak, és akárcsak a híddal, ezekkel sem törődtek eleget az illetékesek. Szerinte a híd gyalázatos állapotát mutatja az is, hogy immár nemcsak az oszlopokat, hanem a járdát is meg kellett erősíteni az átkelőhelyen, amelyet egyébként 15 évvel ezelőtt kellett volna felújítani.

A Városháza illetékese az Indexnek annyit mondott: a Margit hidat akkor kezdik el teljesen felújítani, amikor elkészül az M0-s északi hídja, tehát amikor a Budapest északi részén haladó forgalmat az Árpád híd mellett egy másik átkelőhelyre is át tudják terelni.