Tisztességtelenül hajt be pótdíjat a BKV

2008.11.19. 16:04
Válaszolt az állampolgári jogok országgyűlési biztosának felvetéseire a BKV vezérigazgatója, Szabó Máté azonban az érvek csak egy részét fogadta el. Elfogadhatatlannak tartja például, hogy egyes megállókban nem árulnak jegyet, de az utast megbüntetik, illetve szerinte tisztességtelen, hogy olyan esetekben is felszólítást küldenek ki pótdíj befizetésére, amikor az már elavult.

Az állampolgári jogok országgyűlési biztosa részben elfogadja, részben azonban vitatja azokat a válaszokat, amelyeket a BKV vezérigazgatója küldött egy korábbi vizsgálati jelentésének megállapításaira reagálva, olvasható az Országgyűlési Biztos Hivatala szerdai közleményében.

A BKV Szabó Máténak arra a jelentésére adott válaszokat, amelyben az ombudsman a jegyellenőrök viselkedésével, a jegyeladási és pótdíjazási gyakorlattal, valamint a BKV követeléseinek érvényesítésével kapcsolatban fogalmazott meg kritikát.

A közlekedési vállalat válaszlevele szerint a BKV vezetője intézkedett, illetve intézkedést tervez a jegyellenőrök és biztonsági őrök azonosíthatóságával, az ellenőrök viselkedésével, az elhúzódó panaszkezelés gyakorlatával és a BKV üzletszabályzatának elkészítésével kapcsolatban, tudatta az ombudsman hivatala.

Kulturált viselkedést várnak a biztonsági őröktől

Szabó Máté jelentése korábban arra hívta fel a figyelmet, hogy a hozzá benyújtott panaszok közül több is kifogásolta az ellenőrök otromba stílusát, és az utasok emberi méltóságát sértő inzultusokat. Az ombudsman szerint a panaszokra a közlekedési vállalat nem egyszer csak hónapok után válaszolt, és reakcióiból sokszor nem derült ki, hogy a vizsgálat elfogulatlan és korrekt lett volna.

A biztos most megismételte, hogy nem elegendő, ha csak a BKV Zrt. megbízásából dolgozó biztonsági őröket intik a kulturált munkavégzésre. Ugyanezt meg kell követelni a vállalattal munkaviszonyban lévő ellenőröktől, tehát a saját alkalmazottaktól is, emlékeztetett az ombudsman jelentésében foglaltakra Országgyűlési Biztos Hivatala.

Nem lehet minden megállóban jegyet venni

A szerdai tájékoztatás szerint az ombudsman továbbra sem tartja elfogadhatónak azokat az érveket, amelyek a vállalat jegyeladási, pótdíjazási gyakorlatát magyarázzák. Továbbra is kifogásolja, hogy nem minden megállóban vásárolható menetjegy, de pótdíjat fizettetnek az utassal, aki ilyen megállóban jegy nélkül szállt fel. Azt azonban nem vitatja, hogy a probléma orvoslása pénzbe és időbe kerül.

A jogos követeléseket jogszerű módon kell érvényesíteni, előző jelenésében az ombudsman az tisztességes eljárást is hiányolta. Akkor a tisztességes eljáráshoz való joggal ellentétesnek minősítette, hogy a BKV a követeléseit a jogszabályban meghatározott egyéves elévülési időn túl, öt esztendőn át akarja érvényesíteni.

Tisztességtelen a pótdíjak behajtása

Az ombudsman a vezérigazgató válaszlevele után is aggályosnak tartja azt az érvelést, hogy az egyéves határidő csak a követelés bírósági érvényesítését teszi sikertelenné. A BKV szerint az elévülés után is fel lehet szólítani az érintetteket a fizetésre, hiszen önmagában a felszólítás nem jogszerűtlen, a biztos szerint ez az eljárás viszont nem tisztességes.

Azt Szabó Máté is elismeri, hogy egy 1981 óta érvényben lévő minisztertanácsi rendelet értelmében az egyéves elévülési idő csak az autóbuszon, trolibuszon, és villamoson utazókra vonatkozik, a HÉV-en és a metrón utazókra viszont nem. A biztos szerint - a BKV véleményével szemben - ezt az ellentmondást nem csak a jogalkotó oldja fel. Az Alkotmány ugyanis tilt minden hátrányos megkülönböztetést, így a különböző járműveken utazók megkülönböztetését is, hívta fel a figyelmet.