Erzsébet
1 °C
4 °C

Tavaly csökkent, idén nőni fog a BKV vesztesége

2007.05.24. 15:11
Tavaly csökkent a BKV vesztesége 2005-höz képest. Idén megint nőni fog, de jövőre már nullszaldós működtetést akar a menedzsment.

Elfogadták a Fővárosi Közgyűlés szakbizottságai a BKV 2006-os mérlegét, azt, hogy a cég vesztesége a 2005-ös 22,5 milliárdról 11 milliárdra csökkent, mondta az Indexnek Tóth Norbert, a BKV frissen kinevezett gazdasági vezérigazgató-helyettese, miután sajtótájékoztatón ismertette a cég tavalyi eredményeit.

Érdemes a számokat jobban megvizsgálni

A puszta számoknak persze a BKV esetében nem ugyanaz a jelentésük, mint egy normális gazdasági társaságnál, hiszen a BKV bevételeinek csak egy kisebb hányada származik a "fogyasztóktól" közvetlenül. A fővárosi önkormányzat és a magyar állam ugyanis a cégnek 97 milliárdos támogatást nyújtott. Az állami normatív támogatás például 2005-ről 2006-ra 12-ről 32 milliárdra ugrott, ez jelentősen segítette a cég működését.

De még a cég árbevétele sem tisztán az utasoktól származik, a fogyasztói árkiegészítés ugyanis tavaly 18 milliárdot tett ki az értékesítés nettó árbevételéből, ami egy normális magáncég esetében megfelelne a rendes bevételnek.

Egymilliárddal kevesebb a fogyasztói árkiegészítés

A fogyasztói árkiegészítés 2006-ban egymilliárddal csökkent 2005-höz képest, de a menetdíjbevételek jelentősen nőttek, 38,9 milliárdról 42,7-re. Az egyéb tevékenységekből több mint egymilliárddal folyt be kevesebb, így történt, hogy a BKV értékesítési nettó árbevétele 62,4 milliárdról 63,9 milliárdra nőtt.

A cég tehát növelte saját bevételeit, de ezzel párhuzamosan jelentősen nőtt az adósságállománya is. 2006. december 31-én 69 milliárd forint volt a BKV összes adóssága, szemben az egy évvel korábbi 63 milliárddal.<>/pđ

Kedvezőtlen adósságszerkezet

Ha az adósság összetételét nézzük, az még kedvezőtlenebbül alakult: a biztonságosabb (és rendszerint olcsóbb) hosszúlejáratú hitelállomány 49-ről 44 milliárdra csökkent, a drágább, rövid lejáratú hitelek viszont 10-ről 18,6 milliárdra növekedtek. A lízing is hárommilliárddal több a cégnél, ez talán a lízingben működtetett, tavaly beszerzett Volvo-buszoknak köszönhető. (A Volvók lízingje 2006-ban 3,3 milliárdba került - a BKV kiadott tájékoztatója szerint.)

Mennyit költöttek a 4-es metróra

A beruházások közül persze nem a buszbeszerzés volt a legjelentősebb 2006-ban. A Combinók tavaly 23,6 milliárdba kerültek (ez csak a 2006-ra eső kiadásokat jelenti a nagykörúti új villamosok esetében), a kelet-nyugati metróvonal felújítására 10,6 milliárdot költöttek, a szentendrei HÉV rekonstrukciójára pedig 1,4 milliárdot. A nagykörúti felújítások (ezek áttételesen a Combinókhoz kapcsolódtak) több mint öt és félmilliárdba kerültek.

Járműfelújításra ötmilliárdot adott ki a BKV, pályafelújításra pedig csaknem másfélmilliárdot. Ezek a fejlesztéseket döntően fővárosi, kisebb részben saját cégforrásból finanszírozták. Ezekhez járult még a négyes metró beruházása, ami 18,8 milliárdba került 2006-ban, ezt az állam és a főváros pénzelte. A BKV egy másik adatsorában egyébként az szerepel, hogy csak a Magyar Államkincstár 20,6 milliárd forintot adott a 4-es metróra.

A BKV-tól megtudtuk, hogy a két adat közötti különbséget az magyarázza, hogy a 18,8 milliárd a 2006-ban megvalósult beruházások műszaki teljesítésére vonatkozik, míg a 20,6 milliárd a 2006-os pénzügyi teljesítéseket tartalmazza, amelyekben benne vannak a műszakilag 2005-ben történt beruházások áthúzódó szállítói számlái is.

2008-ra nullszaldós lesz a működtetés

Regőczi Miklós, a BKV kommunikációs igazgatója a csütörtöki sajtótájékoztatón elmondta, hogy a BKV idén valamivel nagyobb veszteséget vár a tavalyinál, 14-15 milliárdos mínuszra számítanak, bizonyos - a cég számára - kedvezőtlen áfa-változások és az inflációt nem egészen követő árbevétel-növelési lehetőségeik miatt.

Tóth Norbert elmondta, hogy 2008-ban az a céljuk, hogy a cég üzemi eredménye nullszaldós legyen, vagyis veszteséget a BKV önmagában való működtetése ne okozzon. (Más kérdés, hogy a korábban felvett hitelek visszafizetése miatt a cég pénzügyi eredménye aligha lehet egy éven belül nullszaldós.)

Jön az e-ticketing

2006-ban a BKV üzemi eredménye 8,5 milliárdos mínuszban volt, 2005-ben még ennél is drasztikusabb volt a negatívum: 20,66 milliárdos volt a működési veszteség a vállalatnál.

A sajtótájékoztatón elhangzott az is, hogy legkorábban 2008-ban jelenhetnek meg elektronikus jegyek a BKV-nál. Először a metrón és a HÉV-en tervezik az ilyen megoldások, vagyis az "e-ticketing" bevezetését - mondta Regőczi.

Köszönjük, hogy minket olvasol minden nap!

Ha szeretnél még sokáig sok ilyen, vagy még jobb cikket olvasni az Indexen, ha szeretnéd, ha még lenne független, nagy elérésű sajtó Magyarországon, amit vidéken és a határon túl is olvasnak, akkor támogasd az Indexet!

Tudj meg többet az Index támogatói kampányáról!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?