Hedvig
7 °C
23 °C

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Változó menetrend, új járatok a pesti éjszakai közlekedésben

2006.09.07. 13:28
Novembertől megint átalakul a BKV éjszakai buszhálózata. Minden járat három perccel később indul, így egészkor és félkor találkoznak más buszokkal. A külső kerületekben új járatokat indítanak, de az egyik csak telefonhívásra megy fel a Táborhegyre. Több helyen - a Rózsadombon, a Svábhegyen, a Nagykörúton, Dél-Budán és Zuglóban - sűrítik a meglévő járatokat.

2005 szeptemberében a VEKE javaslatára gyökeresen átalakították Budapest éjszakai tömegközlekedési hálózatát. Mindez a bevont szolgálati járatok miatt nem jelentett teljesítmény-többletet, így a szolgáltatási színvonal növekedése lényegében nem jelentett üzemeltetési többletköltséget a BKV-nak, állítja a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület szóvivője, Vitzéy Dávid.

Csaknem megduplázódott az utasszám

Az eddigi hálózatfejlesztés sikerességét mutatja, hogy az utasok száma a BKV mérései szerint hétköznapokon a korábbi 22-24 ezerről 40 ezerre növekedett, szombati napokon pedig a korábbi mintegy 30-32 ezer helyett 56 ezer felszálló utast regisztráltak. Bizonyos útirányokon állandó, immár 150 százalékos utasszám-növekedés mutatható ki.


Nézze meg képeinket!

Az első év tapasztalatai alapján a Fővárosi Önkormányzat Városüzemeltetési Bizottsága legutóbbi ülésén döntött az éjszakai közlekedés továbbfejlesztéséről. A VEKE már az első félév tapasztalatai után összeállította úgynevezett "korrekciós" javaslatcsomagját, amely a hálózat továbbfejlesztését, a tapasztalt hiányosságok pótlását és a zsúfolt járatok sűrítését tűzte ki célul, ezt a törekvést érvényesítette most gyakorlatilag a fővárosi bizottság.

November 3-tól változik a menetrend

Vitézy tájékoztatása szerint a BKV november 3-tól megint módosít az éjszakai közlekedésen.

A hálózatfejlesztés részeként Újpest-Központ és Megyer között a IV. kerületben új járat indul, 930-as számjelzéssel. A III. kerületi Táborhegy kiszolgálására éjjelente egyszer 937-es számjelzéssel új járat közlekedik majd a nappali 137-es autóbusz vonalán, a Bécsi út és a Máramaros út között.

Telefonhívásra megy fel a hegyre a busz

Érdekes új megoldás, hogy a várhatóan viszonylag alacsony utasszám miatt az óbudai busz kísérleti üzemben indul be, az első hat hónapban csak akkor megy majd fel a hegyre, ha lesz rajta utas, a hegyről utazni szándékozóknak pedig be kell telefonálniuk a diszpécserközpontba, hogy akkor is felmenjen értük a busz, ha éppen a Bécsi úttól nem utazik vele senki.

Zugló kertvárosi részének és az Újpalotai lakótelep déli részének hiányzó kiszolgálására a most a Bosnyák téren végződő, Andrássy út felől érkező 979-es járat a Csömöri úton továbbmegy majd az Újpalotai lakótelepig.

Pesti külső kerületek között is indul egy új járat

Hűvösvölgy és Adyliget között új járat indul 963-as számjelzéssel. A 966-os autóbusz nemcsak Soroksár központjáig jár majd, hanem útvonala a Milleniumtelepig hosszabbodik, emellett a járat a jelenlegi 120 perces követés helyett sűrűbben, 60 percenként fog közlekedni.

Új járat indul 996-os számjelzéssel a pesti külső kerületeket összekötve, a Cinkotai autóbuszgarázstól a XVI. kerületen és Újpalotán át Újpestre. Új járat indul 999-es számjelzéssel Kispest, Határ út és Hofherr Albert utca között is, Wekerletelepet és Kispestet a nappali 194-es busz vonalán kiszolgálva.

Járatsűrítések

Az új éjszakai rendszer beindulása előtt kiszolgálatlan budai hegyvidéki területeken (Svábhegy-Normafa, Rózsadomb) jelentős utasszám jelent meg.

A hálózatot átszervezik, mindkét hegyvidék (a II. kerületi rózsadombi-zöldmáli térség és a XII. kerületi Istenhegyi út - Normafa útvonal) is 120 helyett 60 percenként kap járatot, ami azt jelenti, hogy a Rákóczi útról érkező és a Normafára járó 921-es járat kétórás periódus helyett óránként fog járni.

A Rózsadomb a mai 911-es helyett egy új járatot kap: az Árpádföldről érkező és most a Deák téren véget érő 931-es járat megy tovább és a Nyugati téren, illetve a Margit hídon át éri el a Rózsadombot, a jelenlegi, Erzsébet hídon átmenő 911-es járat 120 perces követés helyett rövidebb útvonalon, sűrűbben, óránként jár majd.

A zsúfoltság enyhítése

A Nagykörúton közlekedő 906-os járat pénteken és szombaton este 7-8 helyett 6 percenként indul, az erős zsúfoltság enyhítésére. Éjfél és 1 óra között minden este sűrítik a Dél-Budáról a Rákóczi úton át Zuglóba közlekedő 907-es járatot is.


Klikk!

A Belvárosból Kőbányára közlekedő 909-es, és az egyik irányban a fent említett hálózatfejlesztésnek köszönhetően Újpalotára, míg a másik irányban Csepelre járó 979-es járaton péntek és szombat este csuklós járművek állnak forgalomba.

Minden járat három perccel később indul

A Moszkva tér és Hűvösvölgy között minden este sűrűbben jár majd a 956-os éjszakai járat, a zsúfoltság csökkentése érdekében, és sűrűbben jár majd az Óbudát Dél-Budával összekötő 960-as autóbusz éjjel 1 és 2 óra között.

A fentieken túl változik a 901-es, 908-as, 914-es, 923-as, 938-as, 952-es, 992-es járatok menetrendje is. A VEKE kiemeli, hogy a "hangolási rendszer szimmetriaközéppontját" a BKV eltolja, ez azt jelenti, hogy még a változtatásokban nem érintett járatok menetrendje is plusz 3 perccel eltolódik.

A Magyarországon először a budapesti éjszakai közlekedési rendszer bevezetésekor használt ütemes menetrendi rendszer lényege, hogy a buszok mindig ütemesen közlekednek és óránként ismétlődően azonos időpontban találkoznak az azonos vonal szembejövő járművével. Ez a találkozási szimmetriapont kerül át a 27/57 félóránként ismétlődő időpontokról a megjegyezhetőbb 00/30-as időpontokra, ezért minden járat 3 perccel később indul majd.

Változik néhány nappali járat késő esti és hajnali menetrendje is, az új éjszakai menetrendekkel való jobb illeszkedés érdekében. Ezek a 3-as, 23-as, 50-es, 53-as, 58-as, 69-es, 150-es, 153-as gyors, 159-es, 193-as autóbuszokat, az 1A villamost és a 76-os trolibuszt érintik.

A változtatások részleteiről a VEKE honlapján bővebben is olvashatnak.