További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
Anonim volt a bírálat
Az anonim terveket egy zsűri bírálta el, amelynek elnöke Schneller István volt. Ő korábban SZDSZ-es főpolgármester-helyettes volt, jelenleg Budapest főépítészeként dolgozik Demszky Gábor mellett. A főpolgármester egyébként maga adta át a díjakat hétfőn a nyerteseknek, összesen negyvenmillió forintot osztott szét Demszky a pályázók között. Az első díjazottak kilencmilliót, a két második díjas hét-hét milliót kapott, a "fideszes" terv pedig ötmilliót, harmadik díjazottként.
Az Art Front Kft. pályázatának társtervezője, a Fidesz Új Budapest Központjának vezetője, Cselovszki Zoltán az Indexnek elmondta: büszke arra, hogy díjat kaptak, az Art Front által beadott pályamunka tulajdonképpen az Új Budapest-program továbbtervezett változata. Márpedig így Demszky Gábor azt a tervet tüntette ki, amely Orbán Viktor megrendelésére készült.
Nincs fideszes villamos
Cselovszki szerint mindez azt mutatja, hogy nincs fideszes villamos, vagy éppen liberális gyalogoszóna, a várostervezésben a pártok elképzelései nem ellentétesek. A fideszes politikus úgy véli, konszenzus van a tervezők között abban, hogy Budapest belvárosában forgalomcsillapításra, több sétálóövezetre van szükség és a villamoshálózatot is bővíteni kell. (Erről a Fidesz budapesti programja kapcsán egyébként az Index is beszámolt már korábban.)
Az ő pályázatuk is erről szól, akárcsak az első és második díjazott tervek. Így például Cselovszkiék nagyobb gyalogoszónát alakítanának ki a Ferenciek terén, a Kossuth Lajos utca alá vinnék az Erzsébet híd autóforgalmát, viszont visszaraknák a villamost a hídra. Egy másik villamosvonalat, a kiskörúti járatokat ugyanakkor meghosszabbítanák a Bajcsy-Zsilinszky útig, elvinnék a jelenlegi 47-49-eseket a Nyugati pályaudvarig.
Szálloda lenne a jelenlegi Városházából
A jelenlegi, vagyis a régi Városháza épületét szintén átalakítanák. Szállodát, illetve egy a bécsi Rathauskellerhez hasonló sörözőt csinálnának az alsóbb szinteken, és a földszintet továbbra is nyitva tartanák a nagyközönség előtt, több kulturális funkciót adva az épületnek.
Mindemellett a Városháza melletti területen, a Madách tér felé néző oldalon új, lapostetős épületet emelnének, a Kiskörút szintmagasságának megfelelően. E lapostető alatt hét különböző kisebb házat húznának fel, ahol az önkormányzat hivatalai kapnának helyet. Itt, a korábbi bazársor helyén lenne egy nagy pálmaház, a vélemények háza vagy éppen a közfejlesztési tanács, amely a városfejlesztés ügyeivel foglalkozna.
Mit hoz a jövő?
Cselovszki végül elmondta, politikai program készítői ritkán kapnak pozitív visszajelzést szakmai zsűritől, most azonban az Új Budapest Központ terve tényleg elismerést érdemelt ki, ha nem is lett nyertes. A várostervező-politikus hozzátette: bár konszenzus van a pártok között a budapesti terveket illetően, az még kérdéses, mit hoz a jövő. Vagyis a tervek hasonlóak, de a megvalósításon sok múlik majd.