Teréz
5 °C
23 °C

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Tandemben hirdet lózungokat Demszky és Molnár

2006.09.05. 15:25
Elkészült az SZDSZ és az MSZP közös jelöltjének, Demszky Gábornak a választási programja, amelyben a 16 éve a fővárost irányító főpolgármester nem túlzottan konkrét elképzelései szerepelnek. Szolidaritás és szabadság - ez a jelszava a két pártnak, és ezt hangoztatta a Demszky mellett egyre gyakrabban szereplő Molnár Gyula, fővárosi MSZP-elnök is, aki mindemellett még az olimpiarendezés esélyét is megpendítette.

Demszky rutinos jelölt: talán tudja, hogy úgyis csak kevesen olvasnak a választói közül politikai programokat, a konkrétumokat pedig évekkel később a sajtó mégis csak számon kérné rajta. Éppen ezért a mostani választási program igen rövid, alig pár oldalas, viszont legalább A4-es méretű lapokra, szép nagy betűkkel és sok képpel együtt nyomtatták ki.

Olimpia is lesz?

A bemutató-bemutatkozó sajtótájékoztatón Demszky nem árult el újdonságokat: megtudtuk, hogy mögötte épül a négyes metró. (Az esemény a Volánbusz Etele téri pályaudvarának teraszán zajlott.) Ugyanakkor a Magyar Nemzet kérdésére, hogy hogyan állnak a kormánnyal a metróépítés finanszírozásáról szóló tárgyalások, Demszky annyit mondott: "Állnak."

Molnár Gyula ezt azért kiegészítette: szerinte nem igaz az az ellenzéki vád, hogy a kohéziós alapból, az EU-támogatásokból elfogyna a Budapestnek járó pénz, ha abból finanszíroznák a metróépítést. (Vannak ugyanis erre vonatkozó kormányzati elképzelések, mert így nem kéne a magyar államnak támogatnia a beruházást.) A kohéziós alapban - Molnár szerint - nemcsak 460 milliárd forint áll majd a központi régió rendelkezésre, hanem 1900 milliárd.

A VEKE szerint nem 1900 milliárdot fordítanak majd közlekedésre
A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület, a VEKE szóvivője, Vitézy Dávid arról tájékoztatta az Indexet, hogy a kohéziós alapban valóban 1900 milliárd forint van Budapest számára, de ebből közlekedési célokra néhány száz milliárd használható fel. Így ha a kormány a metró finanszírozását az EU-ra akarja áthárítani - ez nagyjából hasonló, pár száz milliárdos összeg -, akkor a budapesti tervezett közlekedési beruházások nagy része, vagyis az 1-es és a 3-as villamos meghosszabbítása, a 14-es és a 47-es viillamosok összekötése 2013-ig nem valósulhat meg, mert erre nem maradnak uniós források.

Molnár egyébként hangsúlyozta, hogy az SZDSZ és az MSZP közös programja a városfejlesztés és a környezetvédelem mellett a szolidaritáson és a szabadságon alapszik. A városfejlesztés nyomán szerinte akár megteremtődhetnek annak alapjai is, hogy egyszer majd Budapest olimpiát rendezhessen.

Fejlődik a város

Demszky szerint is nagyon fejlődik a város, például a kiskereskedelmi forgalom Budapesten 8 százalékkal nőtt, miközben Magyarországon hat százalékkal. Demszky hozzátette, Budapestre és a központi régióba, vagyis Pest megyével együtt a fővárosba érkezett az elmúlt években az összes tőkebefektetés negyven százaléka. Az elmúlt négy évben 3000 milliárd forintot invesztáltak Budapestre, Pest megyébe pedig 1100 milliárdot.

A főpolgármester szerint hat nemzetközi felmérés szerint is Budapest Európa egyik legjobban fejlődő régiója, és az ellenzéki vádakkal szemben azt állította: nem Tiranával és Kijevvel, hanem Béccsel és Prágával verseng a magyar főváros.

Nullára írás

A Fideszre is többször célzott a főpolgármester, amikor reagált arra, hogy az elmúlt években "Budapest nullára írta le magát". A Fidesz e kijelentésére Demszky azt válaszolta, az itt élő emberek még akkor sem írták le nullára magukat, amikor Orbán Viktor volt a miniszterelnök, még a Fidesz-kormány sem tudta nullára írni a fővárost.

Demszky nem kommentálta a Magyar Nemzet kérdését egy újabb Combino villamos újabb meghibásodásáról. A főpolgármester szerint a BKV és a Siemens vizsgálja az ügyet, és közösen nyilatkoznak majd.

Kevés konkrétum, régi ígéretek

A főpolgármester írott programjáról említettük, hogy kevés konkrétumot tartalmaz. A dokumentum a Podmaniczky-terv már jól ismert elemeit sorolja fel újra, és a felszíni tömegközlekedés javítását ígéri, továbbá a 4-es és 5-ös metróról szól (ez utóbbi a HÉV vonalainak összekötését jelenti). Kerékpárutakat is ígér a program, de nem konkrétan.

A tömegközlekedést érintő ígéretek 14-es s a 47-es villamosok összekötésére vonatkoznak, erről Demszky már többször beszélt, és így Káposztásmegyer, illetve Budafok között jönne létre egy tömegközlekedési átló.

Villamosvonalakat kötnek össze?

A legfontosabb ebben mégsem ez, hanem, hogy a Deák tér és a Nyugati, illetve a Lehel tér között felszíni villamoskapcsolat lesz. Szintén régóta várják a budaiak, hogy Demszkyék beváltsák a rakparti villamosok meghosszabbítását, vagyis a 19-es és a 41-es járatok elérjék a Margit hidat, és összekössék e vonalakat a 17-esével, amely Óbudára megy ki.

A legrégebbi ígéretek közé tartozik a Demszky-programban az 1-es villamos átvezetése Budára. Ez egy rejtélyes projekt, hiszen a Lágymányosi hídon már a megépítéskor kihagyták a helyet a villamosnak, ám azóta sem történt semmi, csak nagyon lassan közelítenek "vágányokkal" a híd felé a főváros illetékesei.

Egyes vélemények szerint egyébként azért nem viszik át a Dunán a villamost, mert akkor a négyes metrónak nem maradna elég utasa. Ezt a feltételezést egyébként a Fidesz XI. kerületi polgármester-jelöltje, Kupper András is megkockáztatta, amikor lakossági és vállalkozói fórumokon vett részt a napokban Újbudán.