A legdugósabb helyek Budapesten

2007.07.11. 09:53
A budapesti dugókat nem csak a rosszul összehangolt lámpák, az átgondolatlan forgalomszervezés, a körgyűrű és a felüljárók hiánya okozza, derül ki olvasóink leveleiből, amelyeket dugós felhívásunkra kaptunk. A közlekedési fennakadások enyhítésére vannak kevésbé költséges megoldások is. Mit kéne csinálni a pofátlan autósokkal, ki küldje el a vészvillogóval a sáv közepén parkolókat, miért nincsenek Budapesten olyan lámpák, amelyek visszaszámolják az időt a következő pirosig? Néhány dugó, térképek és okok.

A Budapesti Rendőrfőkapitányság felhívásán felbuzdulva az Index dugós képeket kért olvasóitól. Képet alig kaptunk, de putyi323 értette a poént, és ezt küldte nekünk (+18). Köszönjük.

Ha képet nem is, felháborodott/szakszerű/segítő szándékú levelet annál többet kaptunk - egy nap alatt több mint százat. A rendőrség felhívása láthatóan beindította az autósok fantáziáját.

Van idejük gondolkodni

Több olvasó felkapta a fejét, hogy a rendőrség végre érdeklődik az autósok véleménye iránt is, s abban reménykedett, hogy valamit tenni is fog a dugók ellen. Egy másik levélíró szerint semmi értelme ennek, hiszen a „városvezetésnek az a forgalomszabályozási elve, hogy minél rosszabb az autósoknak, annál kevésbé fognak autóba ülni.”

Tudjuk, hogy a közlekedés bonyolult dolog, és a dugók is nagyobb összefüggések eredményeképp alakulnak ki, de most adjunk helyet az olvasók szimpla véleményének. Megfontolandó soraikból az világlik ki, hogy a budapesti közlekedés problémáit nem csak úgy lehetne megoldani, ha körgyűrűt építenek vagy az összes főközlekedési utat felüljárón vezetik el.

A gyakorló autósoknak, akik nap mint nap araszolnak egy-egy szakaszon, bőven van ideje elgondolkodni azon, miért is alakulnak ki a dugók. Íme néhány probléma, amelyek a kezelése kevesebbe kerül, mint egy kilométer autópálya.

  • rosszul vannak összehangolva a lámpák
  • pofátlan autósok a kígyózó sorok elejére mennek, ott próbálnak bejutni, és ezzel föltartják a mögöttük állókat
  • pofátlan vagy balek autósok bennragadnak a kereszteződésekben
  • a parkoló, vagy rövid ideig a sávban megálló autók tartják fel a sort, néhány perces várakozással is hosszú sorokat generálnak ezzel
  • a bekanyarodó autóknak ki kell várni a gyalogosokat, emiatt a mögöttük lévők sem tudnak haladni
  • ha a lámpák mellett rendőri irányítás is van, ütemesebben oszlik el a forgalom
  • ott sincs kanyarodósáv, ahol erre volna hely

Voltak konstruktív javaslatok is. „Rengeteg - akár hatalmas - körforgalom kialakítása. Ötvenéves baklövést bizonyít a Clark Ádám téri forgalmi rend változtatás”.

Megoldások

A kereszteződésekben megrekedő autókkal kapcsolatban többen felvetették: néhány vidéki nagyvárosunkhoz hasonlóan Budapesten miért nincsenek olyan közlekedési lámpák, amelyek mellett egy digitális óra mutatja, mennyi idő van még a következő pirosig. Ha az autós látná, hogy már nincs esélye átjutni a kereszteződésen, nem indulna el (hacsak nem a pofátlanabbak közé tartozik).

Egy másik javaslat szerint nagyon sok lámpát le lehetne cserélni olyanra, amelyen a piros lámpa egy stop tábla lenne, a sárga egy elsőbbségadás és a zöld pedig egy főútvonal tábla. Ezek az utak változó forgalmi terhelését sokkal dinamikusabban kezelnék, csak a kiemelt, többsávos utakat kellene védeni piroslámpával.

Olvasónk azt is felvetette, hogy ha élénk színekkel jelölt térfigyelő kamerákat szerelnének fel, azok legalább elrettentenék az embereket a buszsávban való autókázástól.

Nézzük meg, olvasóink szerint melyek a legdugósabb helyek ma Budapesten.Tudjuk, a lista nem teljes. Azokat a helyeket nem vettük fel a listára, ahol éppen útfelújítás zajlik, mert mint tudjuk, az autósoknak két alapvető problémája szokott lenni: ha nem újítják fel az utat, illetve ha felújítják (főleg, ha egyszerre mindegyiket).

Hungária körút-M3-as csomópont és Népstadion közötti szakasza

„Az Árpád híd irányából a Thököly út felé haladva teljesen jól vannak beállítva a lámpák egészen az M3-as csomópontig. Ott, feltételezem, a villamosritmus miatt katasztrófává alakul a közlekedés a piroslámpa ritmusok miatt, egészen a Népstadionig”- értékeli olvasónk a helyzetet.

Olvasónk szerint az alapvető probléma itt az, hogy a piros lámpák fázisait a villamosok rövid megállóihoz igazítják, nem pedig fordítva. Egy másik olvasó szerint az okozza a gondot, hogy a Hungária körúton a 3 sávból egy az M3-as autópálya felé megy, és kevés az a 2 sáv, ami a körúton halad tovább a Népstadion felé.

A dugók kialakulásában szerepe van olvasónk szerint annak is, hogy az Erzsébet királyné útjánál ésszerűtlenül sok ideig megállítják a forgalmat, és a Thököly út átmenő forgalma sem igényel egyáltalán ilyen hosszú zöld fázisokat. A Thököly útnál jobbra kanyarodáskor a zebrán átkelőket kell kivárni, ami erős visszatorlódást okoz a kamionok által is használt jobb oldali sávban. Oda kellene vagy egy külön jobbra kanyarodó sáv, vagy a gyalogosokat nem a jobbra kanyarodó autókkal együtt kellene elereszteni, hanem a balra kanyarodókkal együtt.

Üllői út-Könyves Kálmán körút

A dugó kialakulásának olvasónk szerint itt két oka van: 1. nagyon sok kamion igyekszik a Gyáli útra és az M5-ös felé; 2. Bár egyértelműen látszik, hogy a jelzőlámpa váltása előtt már nem tudják elhagyni a kereszteződést, a kamionosok, illetve a többi autós mégis behajtanak oda, ezzel megakadályozva a forgalom haladását.

Dózsa György út-Vágány utca

Sok autós érkezik a Dózsa György útra a Vágány utca felől. Itt, a felüljárónál szinte minden délután borítékolható a torlódás, ami egészen a Hősök teréig tart. Olvasónk szerint ennek oka, hogy a Vágány utcán egy buszsávot alakítottak ki, így az autósok – elvileg – egy sávon tudnak csak kikanyarodni a Dózsa György útra. Mindehhez jön a Podmaniczky utcai lámpa ellenfázisa, így a felüljáró alatti 50 méteren torlódik a sor.