Teréz
5 °C
23 °C

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

A Posta értékesítheti a BKV elektronikus jegyeit

2008.12.02. 09:35
A BKV elektronikus jegyrendszerének (e-ticketing) bevezetési lehetőségeivel foglalkozott hétfői ülésén. A BKV valamint a MÁV és a Volán járatain használható elektronikus jegyrendszer bevezetése évek óta napirenden van, de finanszírozási nehézségek miatt nem valósult meg.

Nyáry Krisztián, a főpolgármesteri hivatal kommunikációs igazgatójának tájékoztatása szerint a BKV az elmúlt időszakban elemezte a nemzetközi tapasztalatokat, és áttekintette, hogy melyik nagyvárosban milyen rendszert vezettek be eddig. Az úttörőnek számító Hong Kong-i modellt mára számos európai nagyváros, köztük London, Párizs, Madrid, Amszterdam és Róma is átvette.

Az előterjesztés szerint a Budapesttel összemérhető városok komplex elektronikus jegyrendszerének kialakítása nagyságrendileg 100-200 millió euró körül mozog, és közel 2-4 évet vesz igénybe. A városok többségében az intelligens chipkártya alapú bérletet egyszer használatos jegyfajták egészítik ki.

Legnehezebb feladat minden városban az állomások és járművek utasforgalmi szempontból történő lezárása volt. Ez a metrók, városi vasutak esetében kapukkal, forgóvillákkal könnyebben megoldható, mint a buszoknál, ahol az első ajtós felszállás bevezetése lassítja a forgalmat.

A közlekedési társaság menedzsmentjének új javaslata szerint a rendszer kiépítése első lépésként a BKV szolgáltatási területén a metrókon és a HÉV területén történne. Ebben az időszakban az elektronikus kártya és a papír alapú jegyek használata még párhuzamosan működne. Második lépésként a villamos-, busz- és troli-járatokon vezetnék be a rendszert.

A BKV több pénzügyi modellt is vizsgált az e-ticketing bevezetéséhez: a finanszírozás történhet projekthitelből, befektető bevonásával, valamint kormányzati forrásból. Ez utóbbi esetben a Közlekedési Hírközlési és Energetikai Minisztérium egy központi szolgáltató céget hozna létre a MÁV, a Volán, a BKV és az értékesítésben közreműködő Magyar Posta résztulajdonlásával.

A városvezetés hamarosan ismét foglalkozik a kérdéssel. A BKV addigra kidolgozza, miként lehet olyan nemzetközi szakértőket bevonni a projekt előkészítésébe, akik már közreműködtek hasonló rendszer kiépítésében és bevezetésében.