Öt hónapra lezárják a Műegyetem rakpartot

2006.05.10. 12:41
Jövő hét hétfőn elkezdik Budapesten a 4-es metró Gellért téri állomásának építését. Emiatt öt hónapig lezárják az autóforgalom elől a Műegyetem előtti felső rakpartot. A környéken csak BKV-val vagy gyalog lehet közlekedni. A metróalagutat várhatóan ősszel kezdik el fúrni Kelenföld felől.

Jövő hétfőn megkezdődik a 4-es metró Gellért téri állomásának két évig tartó építése, emiatt öt hónapig nem lehet autóval közlekedni a Műegyetem előtti rakparton - közölte Demszky Gábor a helyszínen.

A főpolgármester elmondta, arra törekszenek, hogy a lehető legkisebb forgalomkorlátozást vezessék be. A közel fél évig tartó tilalomra azonban szükség van, mert csak így lehet felújítani a rakpart alatt keresztben húzódó közművezetékeket. A munkálatok lezárása után egy-egy sávon járható lesz a felső rakpart - tette hozzá.

A gyalogosok az építkezés közben szabadon közlekedhetnek ezen a területen. Aba Botond, a BKV Zrt. vezérigazgatója szerint a következő időszakban itt csak a cég járműveivel lehet majd jól közlekedni. Ezért "az autósok jobban teszik, ha elkerülik ezt a környéket" - jegyezte meg.

Beindul a fúrópajzs

Demszky Gábor hangsúlyozta, hogy az állomás építésekor kiemelt figyelmet fordítanak a termálvizek védelmére. Ezért a téren lévő házasságkötő teremtől néhány méterre egy 250 méter mély figyelőkutat építenek.

A főpolgármester kitért arra, hogy a Gellért téri állomás építésével azonos időben kezdenek a 4-es metró Móricz Zsigmond körtéren, a Bocskai útnál és a Tétényi útnál tervezett állomásainál is dolgozni. A Fővám téri és a Kálvin téri megálló építése viszont csak a nyár végén kezdődik meg - közölte.

Az alagútfúró pajzs Etele téri indítóaknájának építése már zajlik, ami annyit jelent, hogy ősszel megkezdheti munkáját a fúrópajzs. A tervek szerint az állomásokat mindenütt szerkezetkész állapotba hozzák akkorra, amikor odaér hozzájuk a fúrópajzs. Az alagútfúrás során kitermelt földet a Gellért tértől, uszályokon szállítják majd el.

Ősszel a Szabadság hidat zárják le

Emlékezetes, hogy 2002-ban, a Bartók Béla út felújításával együtt átépítették a Móricz Zsigmond körteret és a Gellért teret is. Kicserélték a közműveket, új villamospályát, útburkolatot és a körtéren aluljárót is építettek. A Móriczon a teret és az új aluljárót úgy alakították ki, hogy az igazodjon a majdani 4-es metró létesítményeihez.

Idén áprilisban elkészült a Keleti pályaudvarnál a 2-es metró új kijáratát és a 4-es metró egyik mozgólépcsőjének szerkezetét. A felszínen új trolimegállókat és parkolókat alakítottak ki.

Egy kérdésre válaszolva Demszky Gábor cáfolta azt, hogy a Szabadság hidat már szeptembertől lezárnák az állomásépítések miatt. Mint mondta, erre legkorábban az év végén kerülhet sor.

A Gellért téri metróállomás peronszintjét a felszíntől 29,5 méter mélyre építik. Az állomáson, amelynek egyik kijárata a házasságkötő terem előtt lesz, 4+4 mozgólépcsőt és 2 liftet is használhatnak majd a közlekedők. A Gellért téri állomás szerkezetét az alagútfúrási tendert elnyert Bamco Konzorcium építi. E projekt plusz költsége 53 milliárd forint.

A tervek szerint a 4-es metró Etele tér-Baross tér közötti első szakasza 2009 végéig, a Bosnyák térig tartó vonal egy évvel később készül el.