Erzsébet
1 °C
4 °C

55 milliárdos beruházásra készülnek a HÉV-nél

2007.02.16. 19:29
A HÉV-ről folytatott fővárosi-agglomerációs tárgyalásokról nem sok részlet szivárgott ki a pénteki BKV-sajtótájékoztatón. Kiderült viszont, hogy 55 milliárdot szánnak a hamarosan meginduló járműbeszerzésekre és más beruházásokra, és befejezik a korábban már megkezdett felújítást a szentendrei vonalon.

Megindultak a tárgyalások a tizenhét érintett agglomerációs település és Budapest között a HÉV tarifáinak jövőbeli alakításáról, hangzott el a BKV csütörtöki sajtótájékoztatóján, ennek részleteiről azonban nem tudhattak meg sokat az újságírók. Annyi bizonyos, hogy a főváros azt szeretné, ha a Pest megyei települések is hozzájárulnának a HÉV fenntartásához, és így a későbbi tarifaemelések is elkerülhetők lennének.

A HÉV szerepe az elővárosi forgalomban

A BKV szállítja egyébként az elővárosi forgalomban (a közösségi közlekedésen belül) az utasok 36 százalékát, vagyis több embert, mint a MÁV (35 százalék) vagy a Volán (29 százalék). Csak a HÉV-vonalakon 26 ezer utast szállítanak naponta, ez a MÁV forgalmához képest önmagában is jelentős, hiszen a vasút napi 56 ezer utast hoz Budapestre.


A BKV illetékese, Döbrei István HÉV forgalmi főmérnök pénteki sajtótájékoztatóján elmondta: a szentendrei vonalon idén befejezik a rekonstrukciót, és új biztosító berendezéseket szerelnek fel. A műszaki tesztelés 2007 júliusában zajlik majd, az átállás idején pedig (várhatóan június 30-tól július 6-ig) a vonal fővárosi szakaszán a HÉV helyett autóbuszok közlekednek.

A HÉV vonalak hosszú távú fejlesztésére is gondolnak a BKV-nál. A kelet-nyugati irányú gödöllői vonalnál még a tervezés előkészítése is évekig tarthat, de az észak-déli vonalakon, a szentendrei és a ráckevei HÉV-ek, illetve a csepeli HÉV összekapcsolására törekednek.

55 milliárdos projekt készül

Az ötös metró néven is emlegetett terv szerint a Szentendrétől Ráckevéig vezető fő HÉV-vonalhoz északon becsatlakozhatna a MÁV esztergomi vonala, ahol szintén elővárosi jellegű közlekedés bonyolódhatna le. A csepeli HÉV meghosszabbítása opcióként szerepel a tervekben, így a ráckevei vonallal a Csepel-sziget délebbi részein találkozhatna a XXI. kerületen áthaladó nyomvonal.


Az ötös metró még messze van, így például a Duna alatti átvezetésről sem esett szó pénteken, a projekt első üteme azonban már közel áll a megvalósításhoz. Az első fázis ugyanis magában foglalja a Békásmegyer-Szentendre közötti HÉV-vonalszakasz és a szentendrei járműtelep komplex rekonstrukcióját, valamint a vonal járműállományának részleges cseréjét. (A teljes HÉV-járműpark lecserélése Regőczi Miklós kommunikációs igazgató szerint 300 milliárd forintba kerülne az összes vonalon.)

A szentendrei vonalon a projekt első ütemének megvalósítása az EU kohéziós alapjának támogatásával történhet, ennek tervezett költsége 55 milliárd forint. A kivitelezés 2009-ben kezdődik a jelenlegi elképzelések szerint, és várhatóan 2011-ben fejeződik be.

Köszönjük, hogy minket olvasol minden nap!

Ha szeretnél még sokáig sok ilyen, vagy még jobb cikket olvasni az Indexen, ha szeretnéd, ha még lenne független, nagy elérésű sajtó Magyarországon, amit vidéken és a határon túl is olvasnak, akkor támogasd az Indexet!

Tudj meg többet az Index támogatói kampányáról!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?