Teréz
5 °C
23 °C

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

A főváros nem támogatja a HÉV-ek eladását

2008.12.03. 16:28
Nem támogatja a főváros vezetése azt, hogy a HÉV-et átadják a MÁV-Startnak, azt azonban elképzelhetőnek tartja, hogy a BKV egy gazdasági társaságba szervezze HÉV-et, s a cégben résztulajdonossá válhatna az állam. Ellenzi a HÉV átadását az ellenzék és a civil közlekedési egyesület is.

Lakos Imre (SZDSZ), a fővárosi önkormányzat közlekedési tanácsnoka szerint az mindenképpen pozitív és üdvözlendő dolog, hogy az új közlekedési miniszter deklarálta: a BKV ügye nem fővárosi, hanem országos kérdés.

Lakos hozzátette, hogy a várhatóan még 3-4 hónapig elhúzódó egyeztetéseken a főváros azt a megoldást preferálja, hogy az ez évre ígért plusz 10 milliárd forint épüljön be az állami normatív támogatásba. A további 30 milliárd forintos állami támogatásról, amit a miniszterelnök helyezett kilátásba jövő évre, még hosszas egyeztetésekre van szükség.

Lakos Imre úgy véli, hogy az elővárosi közlekedést mindenképpen a MÁV, a BKV és a Volán összehangolásával kell megoldani. A HÉV-nek a MÁV Start részére történő átadása helyett inkább azt szorgalmazzák, hogy a BKV hozzon létre egy társaságot a helyi érdekű vasút üzemeltetésére, s ebben a cégben tulajdonosként szerepet vállalhatna az állam is.

A közlekedési tanácsnok más vezető fővárosi politikusokhoz hasonlóan, akik a tárgyalási szakaszban nem kívánnak maguknak nyilvánosságot, úgy látja, hogy a HÉV kivonása a BKV eszközvagyonából, komoly problémát jelentene a 4-es metró EU-támogatásánál is, csakúgy, mint a BKV banki helyzete kapcsán.

A 4-es metró EU-támogatási szerződése, ami mintegy 300 milliárd forintot érint, a BKV jelenlegi eszköz- és vagyonhátterére épül, illetve a bankok is a cég teljes vagyonának függvényében adnak hitelt. A HÉV átadását fedezetkivonásként értékelnék a bankok és a 4-es metró EU-támogatói. Más kérdés az, ha régió hiányában az állam beszáll a BKV finanszírozásába akár egy BKV-tulajdonú elővárosi közlekedési társaság finanszírozásán keresztül.

Az évi hatmilliárd forint körüli veszteséggel üzemelő HÉV-vonalak közül egyébként a szentendreinek van a legkisebb, néhány száz millió forintos negatívuma. Egyetértenek a várost vezető politikusok Tarlós István Fidesz-frakcióvezető azon véleményével is, miszerint nem lenne jó az, ha a BKV-nál rosszabbul működő MÁV venné át a HÉV-et

Tarlós István megerősítette, hogy a 4-es metró projektet azért vonták be a BKV-ba, mert részben a cég vagyonára adják a hiteleket. A HÉV átadását a MÁV-nak egy igen kockázatos és kapkodó, gyakorlatilag 2010-ig szóló megoldásnak nevezte. Megjegyezte, hogy a BKV-nál rosszabban működő cég aligha képes 4-5 perces követéssel HÉV-közlekedést fenntartani.

Vitézy Dávid, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület szóvivője szerint mérhetetlenül előkészítetlen és átgondolatlan az, amit a HÉV-vel és az agglomerációs buszokkal terveznek. Hangsúlyozta, hogy elfogadhatatlannak tartják, hogy a BKV-val szoros működési egységet alkotó HÉV-et átadják a MÁV-nak.

Felhívta a figyelmet arra, hogy egy ilyen lépés ellentétes lenne a Fővárosi Közgyűlés azon augusztusi döntésével is, amit ellenzéki indítványra Hagyó Miklós (MSZP) főpolgármester-helyettes is elfogadott. A főváros közlekedésfejlesztési koncepciója, amit egyhangúlag fogadtak el, ellehetetleníti a sajtóban keringő hírek megvalósítását.

Határozatban rögzítették azt is, hogy addig nem lehet semmilyen tulajdonosi és szervezeti változtatásokat végrehajtani, míg a metró hálózatába integrálódó HÉV-vonalak fejlesztéséről nem születik egyértelmű döntés. A négy HÉV-vonalból az egyik a szentendrei az úgynevezett 5-ös metróvá válna, s szintén metróvá alakulna a gödöllői HÉV is a 2-es metróval való összekötésével. Utasforgalmuk jellege szerint a HÉV-ek egyébként inkább a metrókhoz kötődnek, mint a vasúthoz, jegyezte meg a szóvivő.