Judit
3 °C
7 °C

Mégsem mennek vonatok a Margit-hídhoz

2008.04.11. 16:25
Április 18-án estétől 20-án éjfélig buszok járnak a vonatok helyett Óbuda és a Nyugati között. Noha e vágányzár a vonatok Margit-hídhoz a BKV HÉV pályán való bejárásának főpróbája lehetett volna, a MÁV és a BKV közötti rendezetlen jogi és pénzügyi helyzet miatt a három hónapos nyári pótlás is a buszokra hárulhat.

A jövő hétvégén megkezdik az Északi vasúti összekötőként is ismert Újpesti vasúti híd építését, ezért a jövő hétvégén lezárják a vonatok és a gyalogosok elől az Aquincum és Újpest közötti hidat. A vonatok 18-án, pénteken 18:45-től vasárnap üzemzárásig csak Óbuda és Esztergom között közlekednek, Óbuda és a Nyugati pályaudvar között vonatpótló autóbusz közlekedik, kizárólag az Árpád-híd és a Margit-híd budai hídfőjénél megállva, 33 perces tervezett menettartammal. Korábban arról volt szó, a buszok helyett vonatok járnak majd, de erre most nem kerül sor, és van rá esély, hogy júniustól a három hónapos lezárás alatt sem közlekednek majd a Margit-hídhoz vonatok.

A jövő hétvégi két és fél napos vágányzár ideje alatt a hídfők bontását kezdik meg, illetve provizóriumokat (ideiglenes szerkezeti elemeket) építenek be. E munkák elvégzésével lehetővé válik, hogy a nyári három hónapos lezárásig kialakítsák az új hídfőket.

Klikk!

Noha már többször is közlekedtek próbavonatok a Margit-hídhoz, a BKV és a MÁV Start máig nem tisztázott valamennyi kérdést a vonatok HÉV pályán közlekedésével kapcsolatban. Emiatt a múlt hét vége óta a Magyar Vasúti Hivatal (MVH) rendkívüli hatósági ellenőrzés keretében ellenőrzi, hogy az érintett szereplők szakszerűen, jogszerűen, és a közpénzekkel takarékosan készülnek-e ennek a vasúti projektnek a megvalósítására.

Az MVH vizsgálata főleg a BKV HÉV üzemére irányul – tájékoztatta lapunkat Antal Dániel, az MVH elnöke. Az MVH felé azt kellene igazolnia BKV HÉV-nek, hogy képes más vasúttársaságoktól is elfogadni menetigényléseket, és az üzemirányítása képes szakszerűen összehangolni több társaság vonatait. A BKV-nak azt is igazolnia kell, hogy a vonatkozó jogszabályoknak megfelelően képes elszámolni a felmerülő költségekkel. Eddig ezeket a BKV nem igazolta, hiszen korábban a nyílt hozzáférés (más társaságok HÉV sínekre való ráengedésének kötelezettsége) alóli mentességet kért és kapott a Vasúti Hivataltól.

Az MVH a másik érintettnél, a MÁV Startnál azt ellenőrzi, hogy amennyiben a Start balesetet okoz a HÉV pályákon, vagy kárt tesz a HÉV pályáiban, arra fedezetet nyújt-e a biztosítása.

A nyári vonatközlekedés a HÉV pályákon most azért van veszélyben, mert a BKV működésiengedély-módosítási kérelmét eddig nem adta be a Vasúti Hivatalnak, a szükséges szabályozásokat vélhetően még nem készítették el. Ha kész is volnának a szükséges dokumentumok, azokat az MVH akár két hónapig is vizsgálhatná, és ha hiánypótlásra szólítana fel, akkor tovább húzódhat a dolog. Így fennáll a veszélye, hogy júniusig, a régi híd tervezett lezárásáig nem kerülne jóváhagyásra az engedély.

Az MVH a kiadott közleménye szerint alapvetően támogatja a tervezett projektet, azt a városi és vasúti közlekedés újraintegrálásának hazai főpróbájának tekinti.

Köszönjük, hogy minket olvasol minden nap!

Ha szeretnél még sokáig sok ilyen, vagy még jobb cikket olvasni az Indexen, ha szeretnéd, ha még lenne független, nagy elérésű sajtó Magyarországon, amit vidéken és a határon túl is olvasnak, akkor támogasd az Indexet!

Tudj meg többet az Index támogatói kampányáról!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?