Hedvig
7 °C
23 °C

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Felmondott a 4-es metró független mérnöke

2008.11.16. 23:38
Az Index információi szerint felmondott a 4-es metró független ellenőrző mérnöke. Jávor Péter szakmai vitába keveredett Klados Gusztávval, a DBR Metró projektigazgatójával, majd távozott, mert úgy érezte, hogy kifogásait és javaslatait nem veszik figyelembe. A két szakember főleg a Gellért téri állomásnál történt problémák kezelésében nem értett egyet. Kiderült az is, hogy a metróalagutat elfúrták.

Az Index értesülése szerint a BKV néhány nappal ezelőtti felügyelőbizottsági ülésén Jávor Péter, a 4-es metró felügyelőbizottság által megbízott független mérnöke bejelentette, hogy nem kívánja tovább ellátni ezt a feladatot. Indokai szerint szakmai észrevételeit, kifogásait és javaslatait a metró építésekor (főleg a Gellért téri problémáknál) nem vették figyelembe.

A beruházótól független ellenőrző mérnök megbízását az Európai Beruházási Bankkal kötött hitelszerződés írja elő, ez a bank finanszírozza jelentős részben a metróépítést.

Az Index úgy tudja, hogy a független mérnök elsősorban azt kifogásolta, hogy a DBR Projektigazgatóság hogy járulhatott hozzá egy olyan műszaki megoldáshoz a Gellért téri úgynevezett átkötő (vonatfordító) alagútnál, amelyet életveszélyesnek minősített.

Az alagútfúró pajzsokat augusztusban állította le a közlekedési hatóság a Gellért térnél, a kivitelező Bamco ugyanis az eredeti tervhez képest nem épített meg egy (a két fúrt metróalagút közötti) átkötő alagutat, hanem azt később, a metrópajzsok áthaladása után szerette volna megépíteni.

A későbbi építés azonban a DBR Projektigazgatóság szerint a megengedettnél nagyobb süllyedéseket, ezáltal épületkárokat okozhatott volna, egy esetleges omlás pedig a járókelők, valamint az alagútban dolgozók életét veszélyeztette volna.

A Bamco és a DBR végül megegyezett, és a jelenlegi, a közlekedési hatósághoz beadott tervek szerint mégiscsak a pajzsok áthaladása után lesz megépítve az átkötő alagút, ami egyben azt is jelenti, hogy a pajzsok hamarosan elindulhatnak.

A független mérnök abban látja a másik problémát, hogy ha a pajzsok elindulnak, és akkor érnek oda a Fővám téri állomáshoz, amikor az még nem kész a pajzs fogadására, akkor a BKV-hoz tartozó DBR-nek napi 50 millió forint kötbért kell kifizetnie a Bamco számára. (Egy egyhónapos állás 1,5 milliárd forintba kerülne.)

Az Index úgy tudja, hogy a DBR álláspontja most az, hogy a Gellért téri átkötő alagút mégis a pajzsok áthaladása után épülhet meg, ám az eredeti Bamco tervhez képest egy kevésbé veszélyes munkamódszerrel.

Az átkötő alagút megépítése ugyanis nyolc hónapig tart, és ha a pajzsoknak meg kellene várni a befejezést a Gellért téren, akkor az összes pesti állomás és az egész beruházás csúszna több hónappal, aminek szintén jelentős kötbérterhei lennének a BKV számára.

A független mérnök azt is kifogásolta, hogy a metróalagutat elépítették, azaz elfúrták. Az Index úgy tudja, hogy több úgynevezett elépítés történt, de a hibákat sikerült helyrehozni úgy, hogy a megépült alagút után tervezték meg a végleges vágánytengelyt.

Az Index megkérdezte az ügyben a DBR Metró Projektigazgatóságot, ahol azt válaszolták, hogy a 4-es metró első szakaszának beruházói feladatairól szóló, a Fővárosi Önkormányzat és a BKV Zrt. között létrejött szerződés értelmében a BKV a Főváros egyetértésével alkalmaz egy független ellenőrző mérnököt a beruházói döntések és a beruházás megvalósításának ellenőrzése érdekében. Ezt a Főváros által az Európai Beruházási Bankkal között hitelszerződés is előírja.

Jávor Péter a BKV Zrt. Felügyelő Bizottságának felkérésére látta el az ellenőrző mérnöki teendőket. Az Európai Beruházási Bankkal kötött hitelszerződés szempontjából ez a gyakorlat megfelelőnek bizonyult. A Kohéziós Alap támogatással összefüggésben megváltoznak a finanszírozási feltételek, ezért a független ellenőrző mérnök kiválasztása, illetve hatáskörének, feladatainak pontos meghatározása jelenleg folyamatban van.