Erzsébet
1 °C
4 °C

Lerántották a leplet az új budapesti metróról

2008.09.07. 08:01
Bemutatták az első elkészült széria-metrószerelvényt az Alstom chorzowi üzemében. A jármű vezetőfülkés változata a 2-es, a vezető nélküli verzió pedig a 4-es metró vonalán közlekedik majd.

A prototípus júliusban készült el, jelenleg Franciaországban tesztelik. Az új metrók közül az első szerelvény októberben áll üzembe a 2-es metró vonalán, utasokat pedig várhatóan jövő februártól szállít. Az utolsó, 22. darab vezetőfülkés vonat 2009 szeptemberben érkezik Magyarországra.

A 2-es vonalra érkező vonatokkal párhuzamosan készülnek a 4-es vonalra szánt automata vezérlésű szerelvények is. Ezeknek a tesztelése 2009 februárban kezdődik Franciaországban, az első közülük várhatóan 2010 januárban érkezik Budapestre, az utolsó pedig 2010 második félévben.

Nézegessen jövőbeli budapesti metrószerelvényeket!

Az új metrók típusengedélyét meg nem adta ki a magyar közlekedési hatóság, a szerelvények szállítása hat hónapot késik. Az Alstom álláspontja szerint a Siemens által készített vonatvezérlő elektronika tervezési dokumentációja nem érkezett meg időben.

A csúszás miatt a BKV mintegy 3 milliárd forint kötbért követel. Csakhogy maga a 4-es metró beruházás is csúszik, ezért az oda szánt szerelvények gyártásának átütemezését kéri a BKV, ami miatt viszont az Alstom lép fel hasonló, 3 milliárd forintos nagyságú követeléssel.

Most szeptemberben lép be a képbe a Siemens, amely cégnek ekkor kellene beszerelni az első kocsikba az első vezérlő rendszereket. Csakhogy kocsi nem lesz, az állásért pedig a Siemensnek havi 50 millió forintos kötbér jár. A kérdés, hogy ki fogja kifizetni neki és miből.

A Katowice melleti Chorzowban, az átadáson Demszky Gábor főpolgármester elmondta: egyelőre még folyik a vita, hogy mi a csúszások oka. Kijelentette: keresik azt a megoldást, ami elősegítheti a megfelelő időben történő szállítást. Az esetleges kötbér összegéről nem esett szó, a részt vevő felek úgy fogalmaztak: keresni kell a kompromisszumokat.

A 2006-os szállítási szerződés szerint már 2008 májusában meg kellett volna érkezni a 2-es metróra az első szerelvénynek.

Köszönjük, hogy minket olvasol minden nap!

Ha szeretnél még sokáig sok ilyen, vagy még jobb cikket olvasni az Indexen, ha szeretnéd, ha még lenne független, nagy elérésű sajtó Magyarországon, amit vidéken és a határon túl is olvasnak, akkor támogasd az Indexet!

Tudj meg többet az Index támogatói kampányáról!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?